Hej!

Jag undrar om vårt takbyte har blivit för dyrt?

Det handlar om ett 30 tals hus i stockholmsområde och taket har ca. 50m2.
Vi rev allt utom takstol som förstärktes på flera ställen samt att taket höjdes med 20 cm, en sugbil tog bort gamla isoleringen, vi isolerade under nocken för mer höjd på övervåningen (innertaket är kvar), och det blev dubbletfasad plåt. Det finns inga kupor eller fönster, bara ett skorsten.

Eftersom firman kom från annan ort och bodde här bara under bygget visste vi att de var intresserad av att få jobbet gjort. Vi är väldigt nöjda med själva jobbet.

Vi kom överens om ett rimligt timpris och offerten såg ut så här:

Pris per Tim 420:-+moms= 525:-
Traktamente 340:-per dag / man+moms 425:-
Milersättning 45:-per mil+ moms 56:-
Tillkommer hyra ställning 88:-inkl moms per m2.
Frakt av ställning återkommer med priset.
Släpvagn 250:-inkl moms.per/ dag.
Plåtslagare per Tim 450:-+ moms 562.50:-
Entreprenör arvode 12%.

På knappt 2 veckor var allt klart och det jobbade 2-3 killar.

Prislappen blev sammanlagt 215 000,- kr efter ROT och en mindre del av den summan betalde jag svart. Det jag stöter mig på ny är t. ex att han vill ha 10000 för bara frakt av ställningen. om man tar hyran av ställningen samt ca. 35 arbetstimmar för att bygga upp och plocka ner den blir det en extrem dyr ställning.
Låter väldigt mycket och han räknade i början med ca. 150 000,-. Blev alltså bra mycket dyrare utan att det hände något speciellt under bygget.

Tacksam för synpunkter!

S
150000:- när gavs det priset? var det efter ha kollat va som ska göras eller var det en kontorsräkning med priser?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.