Detta jobb gjordes 2019.

Betongpannorna (tegelröda) som låg på vårt tak hade gjort sitt & var inte snygga med påväxt osv (hade legat där sedan huset byggdes i början på nittiotalet).

Kompisen hade byggt hus några år innan & hade då valt helglaserade tegelpannor... & jag tyckte det såg snyggt ut.

Det blev för vår del samma märke & modell (Creaton... har för mig att det är ett Tyskt märke) för oss oxå men svarta (fasaden är målad i en ljus gul färg).
Boytan är 130 + 30 & valmat tak som täcker bägge ytor.

Vi anlitade samma hantverkare som min kompis hade haft & pallarna med Creaton pannorna, tjocka rullar med tjärpapp (tunga så in i helv-e) trappsteg upp till skorstenen, snöstaket osv beställdes från Polen.
Läkt & spik köptes i Sverige.

En bonde i bygden kom med traktor & lyfte av pallarna från lastbilen.

Allt material som levererades från Polen kostade ca 95000kr inkl frakt & jobbet ungefär lika mycket.

Vi är mycket nöjda med slutresultatet & speciellt hur de svarta helglaserade pannorna ser ut i kombo med fasaden.

Ingen kan ju sia om framtiden men vår avsikt är att bo kvar i huset så länge det går & det var motivationen att välja dessa pannor jämfört med betydligt billigare betongpannor.

• Svarta, helglaserade tegelpannor från Creaton på ett tak, visar en högblank yta som kompletterar en ljus gulmålad fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.