Hej! Jag har precis avslutat en tillbyggnad av mitt hus. I detta ingick också att de plockade bort en gammal rostig flaggstång från gräsmattan. Där den stod blev således ett hål som har fått stå med en del regnvatten etc under förra sommaren. Detta har nu resulterat i att där flaggstången stod har vi en dyngpöl, lerpöl, vet inte vad jag ska kalla det, på 15 kvm. Jag märkte det när jag gick jämnade ut gräsmattan som vi fått ny fin matgjord på. När jag gick där kändes det mjukt, då tog jag några steg runt och sjönk ner ca 30 cm med foten... Jag bifogar en bild på hur det ser ut. Ni ser tydligt var det är, nu har det också regnat i ca 1 vecka.
Vad gör jag här? Jag vill inte plantera något där utan jag vill ha en gräsmatta där. Behöver jag gräva ur detta och fylla på med sättgrus eller vad gör man?
Vad gör jag här? Jag vill inte plantera något där utan jag vill ha en gräsmatta där. Behöver jag gräva ur detta och fylla på med sättgrus eller vad gör man?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har du högt grundvatten på tomten om det plaskar på sidorna, prova med att pumpa ur gropen och se om den fylls igen, annars blir det att dränera bort vattnet. Om det går att fylla med kross med en duk under och ovanför krossen och ca 35 cm lera jord ovanpå
Just nu är det extremt mycket vatten eftersom det regnade nästan hela veckan. Men mina tankar har väl också varit att gräva ur det och fylla i med annat mer stabilt... Vet ju inte hur djupt det går heller.
H Hjulbent skrev:
Det går nog så djupt som fundamentet för flaggstången gick. Bara att gräva upp och fylla med t ex väggrus (0-18), och sedan toppa med 20-30 cm jord. Väggruset packar sig självt med tiden (1-2 år), annars en padda eller att man själv trampar och packar det nogsamt i tunna lager.
Blöt lerjord brukar kännas som ett gungfly på våren efter tjällossningen, för att sedan övergå till betong på sommaren... Dock ska man inte sjunka ner mer än 1-2 cm.
Blöt lerjord brukar kännas som ett gungfly på våren efter tjällossningen, för att sedan övergå till betong på sommaren... Dock ska man inte sjunka ner mer än 1-2 cm.
Klicka här för att svara