Hej. Köpte några kvadrat Moelvens innertak "regina" att sätta i klädkammare. Står i anvisning att det ska fästas med antingen 1: skruv 4.2x35, 2: spik 1,7x35, 3: klammer 10x35, var 150mm.
Jag har en dyckertpistol liggande nånstans och 30-35mm dyckert.
Vågar jag fästa det med dom? Är ju inga vidare skallar på dom "spiken". Kan ju skjuta tätare.
Nån som har erfarenhet av detta??

Är taket plant så ska det räcka att skjuta fast det med dyckertpistolen, är du osäker så kan du ju alltid limma med montagelim mot det gamla taket också. Maskindyckert håller bättre än vad man kan tro.

Jag har skjutit upp en hel del tak med 18g pistol, det sitter mycket hårdare än man tror.

Jag använde klammer(spikpistol)
Mycket enklare och det blev inga "kratrar" från skruven....

Både 16g och 18g funkar utmärkt till takpanel. Jag har använt cc60 på spikreglar och drar två spik på varje. Går ju att spika dolt också men det är lite fippligare och ärligt talet helt onödigt.

Det handlar altså om vita MDF plattor 8x30x120 så vi inte missförstår varandra här..

Då hade jag nog kört med skruv eller klammerpicka. Men 18g kanske funkar

nikasp
Trådlyft:
Skjuter du snett genom fjädern (dolt) när du använt 18g och längd, 50 mm? Vill helst inte att något ska synas. Funderar på att sätta pärlspont i taket i torpet.

hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Jag har skjutit upp en hel del tak med 18g pistol, det sitter mycket hårdare än man tror.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.