5 479 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Dvärgbrytare slår av fast trillar inte ner?
Hade själv en lite märklig upplevelse av dvärgbrytare: för ett par veckor sedan kom vi ut på landet. Jag hade satt en kupé-värmare i växthuset (Ty här är i Dalarna det minusgrader ofta långt in i Juni..., och i år är det kallare än vanligt..), när vi kom hade det varit -9 grader i veckan och det kändes lite kyligt i växthuset (6m2 kanalplast), och max-min termometern visade mintemp +3....så gurkorna levde iallafall..
Nåväl växthuset är kopplat via en liten byggcentral med dvärgbrytare och Jfb sen till trefas-uttaget vid mätarskåpet(20A), ingen värme i växthuset alltså.. och mycket riktigt hade dvärgen (10A) löst ut i byggcentralen.
När jag försökte återställa dvärgen började det lysa och låta om den som ett litet fyrverkeri...(Kortslutning i kupévärmaren visade det sig).. men borde inte bara dvärgen, "lösa ut" även om man håller upp knappen.. min ville inte det..
Diazeder verkar säkrare som säkringar s.a.s...
Nåväl växthuset är kopplat via en liten byggcentral med dvärgbrytare och Jfb sen till trefas-uttaget vid mätarskåpet(20A), ingen värme i växthuset alltså.. och mycket riktigt hade dvärgen (10A) löst ut i byggcentralen.
När jag försökte återställa dvärgen började det lysa och låta om den som ett litet fyrverkeri...(Kortslutning i kupévärmaren visade det sig).. men borde inte bara dvärgen, "lösa ut" även om man håller upp knappen.. min ville inte det..
Diazeder verkar säkrare som säkringar s.a.s...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Automater SKA inte gå att tvångsköra, det ska lösa för överström även när man viker upp den. Men ibland blir det väl fel pårom.
Protte
Protte
Trodde jag också.. därför blev jag "lite överraskad" men det var inte Hager eller Garo.. utan:prototypen skrev:
M-Line..(Och JFBn var en Malmbergs..)
..centralen köpt på Jula för 495:-
men den löste iallafall efter kortisen...
Klicka här för att svara