Hej.

Jag fumlade och råkade koppla in en glappande lampa i ett av våra rum så elen gick. Den ojordade taklampans båda sladdar låg emot varandra = kortslutning.

I fastigheten har vi ett proppskåp av modellen Dvärgbrytare, vilket vanligtvis skulle lett till att den säkringen "trillat ner" vid kortslutningen och detta skulle åtgärdats med att ta bort den glappande lampan, och sedan trycka upp dvärgbrytaren igen.

Men nu är det så att säkringen inte ens trillat ner, den är redan uppe. Men elen i det aktuella rummet (och den hall+badrum som också är kopplade till samma säkring) är fortfarande utan el.

Vart ligget felet då? Och hur åtgärdar man detta? Jag har ingen aning, ingen annan säkring har gått heller och huvudbrytaren är också den uppåt.

Tacksam för hjälp.

Pilla på vippan så trillar den nog ner och sedan går det att slå på igen, men fixa till lampan först.

Protte

Har du kollat jordfelsbrytaren?

Jag har testat att dra ner vippan och upp igen några gånger. Även låtit den ligga ner ett tag, men utan resultat.

Jordfelsbrytaren är också den uppe.

Dvärgbrytaren trasig eller så har du en kvarstående kortslutning.

Prova att stänga av strömmen med JFB eller huvudbrytaren och sedan prova att återställa säkringen, går den då att haka upp så är det kortslutning.

Protte

Kan ju vara en huvudsäkring också.

Har du mätt på dvärgbrytarens utgång och ingång och därmed försäkrat dig om att det är brytaren som löst ut? Ifall det visar sig att du har spänning på ingången men inte på utgången är det nog bäst att byta brytaren. Annars blir det till att felsöka på andra ställen.

Finns det ström i lägenheten på andra ställen?

Har råkat ut för ett liknande problem. Dvärgbrytaren var trasig. I mitt fall troligen damm som kommit in i den.

Som hempularen säger, det kan ju vara en huvudsäkring som gått, om du har en tre-fas spis så kolla om alla plattor och ugn funkar, just den aktuella säkringen kan ju vara den enda förutom spisen som går på en specifik huvudsäkring.

Ja, vid kortslutning är det inte alltid den närmaste säkringen som löser. Det är nog t.o.m ganska vanligt att huvudsäkringen löser istället. Det beror på att diazedsäkringar nöts med tiden.

Och jag som trodde det berodde på att dom har olika utlösningskarateistik

Det beror på 3 saker
1. olika utlösningskarakteristik
2. Diazed "nöts", värmen gör att säkringstråden korroderar lite.
3. Huvudsäkringen kan vara belastad redan med annan last och vid en kortslutning har den närmare att brinna av. Den efterföljande gruppsäkringen är kall och hinner inte upp i temperatur.

Protte

Edit

Där snubblade jag lite •3 gäller om man har två smältsäkringar efter varandra. TS hade ju automater.

Redigerat:
Fast dvärgar löser magnetiskt vid kortslutning, så att dom är kalla spelar mindre roll.

Diazed påverkas vid "normal" belastning och "normal" överlast ytterst lite.
Det är ca 99,5 % utlösningskarakteristik som avgör, och vid kortslutning är en smältsäkring mycket snabbare. Det är väl därför man ska ha en smältsäkring som huvudsäkring, ju större anläggning dess viktigare är det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.