5 479 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Dvärgbrytare slår av fast trillar inte ner?
Sida 1 av 2
Hej.
Jag fumlade och råkade koppla in en glappande lampa i ett av våra rum så elen gick. Den ojordade taklampans båda sladdar låg emot varandra = kortslutning.
I fastigheten har vi ett proppskåp av modellen Dvärgbrytare, vilket vanligtvis skulle lett till att den säkringen "trillat ner" vid kortslutningen och detta skulle åtgärdats med att ta bort den glappande lampan, och sedan trycka upp dvärgbrytaren igen.
Men nu är det så att säkringen inte ens trillat ner, den är redan uppe. Men elen i det aktuella rummet (och den hall+badrum som också är kopplade till samma säkring) är fortfarande utan el.
Vart ligget felet då? Och hur åtgärdar man detta? Jag har ingen aning, ingen annan säkring har gått heller och huvudbrytaren är också den uppåt.
Tacksam för hjälp.
Jag fumlade och råkade koppla in en glappande lampa i ett av våra rum så elen gick. Den ojordade taklampans båda sladdar låg emot varandra = kortslutning.
I fastigheten har vi ett proppskåp av modellen Dvärgbrytare, vilket vanligtvis skulle lett till att den säkringen "trillat ner" vid kortslutningen och detta skulle åtgärdats med att ta bort den glappande lampan, och sedan trycka upp dvärgbrytaren igen.
Men nu är det så att säkringen inte ens trillat ner, den är redan uppe. Men elen i det aktuella rummet (och den hall+badrum som också är kopplade till samma säkring) är fortfarande utan el.
Vart ligget felet då? Och hur åtgärdar man detta? Jag har ingen aning, ingen annan säkring har gått heller och huvudbrytaren är också den uppåt.
Tacksam för hjälp.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Pilla på vippan så trillar den nog ner och sedan går det att slå på igen, men fixa till lampan först.
Protte
Protte
Har du kollat jordfelsbrytaren?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Dvärgbrytaren trasig eller så har du en kvarstående kortslutning.
Prova att stänga av strömmen med JFB eller huvudbrytaren och sedan prova att återställa säkringen, går den då att haka upp så är det kortslutning.
Protte
Prova att stänga av strömmen med JFB eller huvudbrytaren och sedan prova att återställa säkringen, går den då att haka upp så är det kortslutning.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kan ju vara en huvudsäkring också.
Har du mätt på dvärgbrytarens utgång och ingång och därmed försäkrat dig om att det är brytaren som löst ut? Ifall det visar sig att du har spänning på ingången men inte på utgången är det nog bäst att byta brytaren. Annars blir det till att felsöka på andra ställen.
Finns det ström i lägenheten på andra ställen?
Som hempularen säger, det kan ju vara en huvudsäkring som gått, om du har en tre-fas spis så kolla om alla plattor och ugn funkar, just den aktuella säkringen kan ju vara den enda förutom spisen som går på en specifik huvudsäkring.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, vid kortslutning är det inte alltid den närmaste säkringen som löser. Det är nog t.o.m ganska vanligt att huvudsäkringen löser istället. Det beror på att diazedsäkringar nöts med tiden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det beror på 3 saker
1. olika utlösningskarakteristik
2. Diazed "nöts", värmen gör att säkringstråden korroderar lite.
3. Huvudsäkringen kan vara belastad redan med annan last och vid en kortslutning har den närmare att brinna av. Den efterföljande gruppsäkringen är kall och hinner inte upp i temperatur.
Protte
Edit
Där snubblade jag lite •3 gäller om man har två smältsäkringar efter varandra. TS hade ju automater.
1. olika utlösningskarakteristik
2. Diazed "nöts", värmen gör att säkringstråden korroderar lite.
3. Huvudsäkringen kan vara belastad redan med annan last och vid en kortslutning har den närmare att brinna av. Den efterföljande gruppsäkringen är kall och hinner inte upp i temperatur.
Protte
Edit
Där snubblade jag lite •3 gäller om man har två smältsäkringar efter varandra. TS hade ju automater.
Redigerat:
Diazed påverkas vid "normal" belastning och "normal" överlast ytterst lite.
Det är ca 99,5 % utlösningskarakteristik som avgör, och vid kortslutning är en smältsäkring mycket snabbare. Det är väl därför man ska ha en smältsäkring som huvudsäkring, ju större anläggning dess viktigare är det.
Det är ca 99,5 % utlösningskarakteristik som avgör, och vid kortslutning är en smältsäkring mycket snabbare. Det är väl därför man ska ha en smältsäkring som huvudsäkring, ju större anläggning dess viktigare är det.
