54 077 läst ·
202 svar
54k läst
202 svar
Duschvägg- vattnet rinner ut
Pölen ligger utanför duschdörr i mitten på badrummet.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Okidoki - då blir det nog svårt för hantverkaren att med bibehållen(?) trovärdighet hävda att plattorna lokalt är lite nedtryckta.margareta7 skrev:
Säg till hantverkaren att du kan ta en diskussion angående åtgärder EFTER det att en besiktningsman genomfört besiktningen.
PS: Givet att tätskiktet är korrekt bör det kanske tilläggas att det inte är någon risk för fuktskador pga svackan men det är ju i första hand inte det saken handlar om. DS.
Jag misstänker också att underlaget för tätskikt på väggarna är inte korrekt. Så är det 2 alvorliga fel.
Nu går jag genom foto vi gjorde under renovering. De är jätte bra bevis.
Jag undrar hur långt tid behövs för att ta bort 1 kvm tjära? Har läst att det är ganska svårt. Vet nån hur långt tid det kan ta?
Jag undrar hur långt tid behövs för att ta bort 1 kvm tjära? Har läst att det är ganska svårt. Vet nån hur långt tid det kan ta?
När man rollat med tätskikt får man gå på golvet med tätskiktet, ställa verktyg, utföra jobbet utan att lägga nåt skydd?
Finns det fara att man kan skada tätskiktet?
Finns det fara att man kan skada tätskiktet?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Man bör givetvis skydda golvet om man utför arbete efter det att tätskiktet är applicerat men innan ytskiktet lagt på men helst ska man undvika att göra det. Det är mycket svårt att säga hur stor risken för skador på tätskiktet är om man arbetar på ett oskyddat rollat tätskikt men det är inget en professionell hantverkare skulle göra. Risken att man av misstag skadar/punkterar tätskiktet är helt enkelt för stor´och det kan lätt ske utan att man märker det.margareta7 skrev:
Har din hantverkare arbetat på ett oskyddat tätskikt är det väl bara en ytterligare indikation på att din hantverkare inte är särskilt professionell.
Så här ser det ut på torsdag eftermiddag 13.39. På fredag byggde han in element rören så att de inte syns och sen flytspacklade golv.
Nästa foto är måndag 12:16 då tätskiktet är en gång rollad på väggarna.
Väggarna på foto 1 är underlag för tätskikt. Tjusigt?
Nästa foto är måndag 12:16 då tätskiktet är en gång rollad på väggarna.
Väggarna på foto 1 är underlag för tätskikt. Tjusigt?
Vad jag inte ser i tråden är om Margareta har anlitat en oberoende expert.... Typ en besiktningsman... Det kan vara knöligt att själv kolla ett fall om man inte är van....
Jag tycker att TS ska ta dit en bes,man INNAN hon gör för mycket uttalanden.
Som några varit inne på längre upp, att vattnet tar sig olka vägar när det träffar duschväggen, har hon sen ingen riktig list i nerkant, ja då är risken stor att det följer med vatten....
Jag tycker att TS ska ta dit en bes,man INNAN hon gör för mycket uttalanden.
Som några varit inne på längre upp, att vattnet tar sig olka vägar när det träffar duschväggen, har hon sen ingen riktig list i nerkant, ja då är risken stor att det följer med vatten....
Jag har kontaktat en jurist och bokat en besiktningsman. Tiden för besiktning är om 3 veckor.
Är det inte tillåtet att ifrågasätta hantverkarens arbete?
Är det inte tillåtet att ifrågasätta hantverkarens arbete?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det jag reagerar på direkt är att de byggt in ett par gamla elementrör som ser ut att vara proppade.
Man får inte bygga in kopplingar och dyligt utan att dessa går att komma åt genom t.ex en inspektionslucka.
Sen ser det ut som det är gjort en inspektionslucka i lådan de byggt men vad är det vita som är synligt i hålet ?
Inspektionsluckan gör ju inte att man komer åt elementrörens proppar oavsett.
Dessutom är där ovanligt mycket tjära kvarlämnat men om detta tagits bort som man ska innan flytspackling och tätskiktning av vägg går ju inte att få fram i nuläget.
Man får inte bygga in kopplingar och dyligt utan att dessa går att komma åt genom t.ex en inspektionslucka.
Sen ser det ut som det är gjort en inspektionslucka i lådan de byggt men vad är det vita som är synligt i hålet ?
Inspektionsluckan gör ju inte att man komer åt elementrörens proppar oavsett.
Dessutom är där ovanligt mycket tjära kvarlämnat men om detta tagits bort som man ska innan flytspackling och tätskiktning av vägg går ju inte att få fram i nuläget.
Det är två olika väggar på de 2 bilderna. Sista foto innan tätskikt och sen början på tätskikt. Inspektionslucka är bakom toastolen där går vattenledningar och avlopp. På bilden med tjära är elementrör. De har byggt in elementrören och kopplat en handdukstork till de. Får man inte göra så?
Det vita i hållet det är vattenrör som har kopplade från köket och de sticker ut bakom pallen.
Hur mycket tid skulle det ta att ta bort tjära? Tjära är runt hela badrummet och där det var badkar var det ganska mycket tjära 50-70 cm. Hade han tagit det så kanske hade det behövts även spacklas. På fotana finns tid och jag tror att tiden hade inte räckt till det.
Dessutom ovanför randen med tjära har han spacklat ett rand. Man gör nog inte så om man har för avsikt att ta bort tjära?
Fredag gick åt att bygga in elementrören och flytspackla golv.
Och färgen han lämnade kvar...? Det duger inte heller som underlag för tätskikt, eller...?
Det vita i hållet det är vattenrör som har kopplade från köket och de sticker ut bakom pallen.
Hur mycket tid skulle det ta att ta bort tjära? Tjära är runt hela badrummet och där det var badkar var det ganska mycket tjära 50-70 cm. Hade han tagit det så kanske hade det behövts även spacklas. På fotana finns tid och jag tror att tiden hade inte räckt till det.
Dessutom ovanför randen med tjära har han spacklat ett rand. Man gör nog inte så om man har för avsikt att ta bort tjära?
Fredag gick åt att bygga in elementrören och flytspackla golv.
Och färgen han lämnade kvar...? Det duger inte heller som underlag för tätskikt, eller...?
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Som du skriver och lägger in bilderna så tolkar man ju det som att det är elementrören som är inbyggda på den andra bilden och att det är samma vy på båda bilderna...
Man får bygga in rör men inga kopplingar utan inspektionslucka så de är åtkomliga.
Man får bygga in rör men inga kopplingar utan inspektionslucka så de är åtkomliga.
Koppplingar till elementrören är utanför. Det finn ingen inspektionslucka där.
Så här ser det ut koppling.
Andra bild: kakel i hörnan inte i linje,
Slarvig fogning
Så här ser det ut koppling.
Andra bild: kakel i hörnan inte i linje,
Slarvig fogning
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Ja vad ska man säga, du hade nog gjort det bättre själv. Är det mjukfog (typ silicon) i skarven vägg/golv?
Jag hade blivit stortokig om jag anlitata hantverkare som inte skyddade golvet efter det att man rollat tätskikt på golvet. Sickna tomtar! För övrigt är det väl normalt så att tätskikt är det sista man lägger innan man kaklar. Själv gör jag sen golvet först och väggen sedan. Lättare att få en fin skarv i golv/väggvinkeln då och golvet är skyddat i det fortsatta arbetet men jag vet att hantverkare oftas gör tvärt om. Varför vet jag inte riktigt men det finns nog en logisk förklaring?
Inbyggda rörskarvar utan inspektionslucka=BIG No no!
Det är ju svårt att göra en "besiktning" baserat på några enstaka bilder men nog ser det i mitt tycke ut som om jobbet gjorts av ett gäng glada amatörer. Linjeringen i fogarna är ju åt h-e. Överlag verkar det vara dålig finish. Stora frågetecken kring hur underlaget är förberett för primer/tätskikt.
En allmän kommentar. Varför ser man aldrig en mängdspec på hur mycket primer/tätskikt som förbrukats i relation till antalet kvm som "behandlats". Det finns ju rekommendationer från tillverkarna avseende hur mycket som ska appliceras per kvm och jag vet att det fuskas vilt med detta. Använder man för lite primer/tätskikt är i princip tätskiktet ICKE GODKÄNT.
Jag hade blivit stortokig om jag anlitata hantverkare som inte skyddade golvet efter det att man rollat tätskikt på golvet. Sickna tomtar! För övrigt är det väl normalt så att tätskikt är det sista man lägger innan man kaklar. Själv gör jag sen golvet först och väggen sedan. Lättare att få en fin skarv i golv/väggvinkeln då och golvet är skyddat i det fortsatta arbetet men jag vet att hantverkare oftas gör tvärt om. Varför vet jag inte riktigt men det finns nog en logisk förklaring?
Inbyggda rörskarvar utan inspektionslucka=BIG No no!
Det är ju svårt att göra en "besiktning" baserat på några enstaka bilder men nog ser det i mitt tycke ut som om jobbet gjorts av ett gäng glada amatörer. Linjeringen i fogarna är ju åt h-e. Överlag verkar det vara dålig finish. Stora frågetecken kring hur underlaget är förberett för primer/tätskikt.
En allmän kommentar. Varför ser man aldrig en mängdspec på hur mycket primer/tätskikt som förbrukats i relation till antalet kvm som "behandlats". Det finns ju rekommendationer från tillverkarna avseende hur mycket som ska appliceras per kvm och jag vet att det fuskas vilt med detta. Använder man för lite primer/tätskikt är i princip tätskiktet ICKE GODKÄNT.