54 077 läst ·
202 svar
54k läst
202 svar
Duschvägg- vattnet rinner ut
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Alternativ 1 är ju att man använder rören till en handdukstork istället vilket är vanligt.nino skrev:
Om rören kommer upp ur golv är det vid renovering bara något man upplyser kunden om och skriver in i avtalet att det är emot branschreglerna , men detta är helt ok enligt branschreglerna vid renoveringar då det kan föra med sig extremt med jobb och kostnader i annat fall.
Behåller man bara rören som oftast då kommer in nere vid golvet så har jag i några fall byggt en låda som klätts med kakel och sen ställer man dit den och fäster den lite lätt med silicon så att den döljer de fula inkommande rören men ev. läckage kan ta sig ut i badrummet.
Thomas, du skrev att du börjar med att först lägga klinker och sen kakel på vägarna. Ställer det inte stora krav på att golvet runt väggarna bli exakt på samma höjd för annars kakel hamnar inte på samma linje. Går det att mäta att badrumsgolv vid väggar blir exakt på samma höjd i hela badrummet? Eller hur gör du?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
I den bästa av världar är golvfallet lagt så att det flytspacklade golvet möter väggen på exakt samma höjd runt hela rummet och att sedan fallet är in mot golvbrunnen. Nu blir det sällan så exakt i praktiken vilket gör att golv/vägglinjen inte är exakt vågrät och det i sin tur innebär att nedersta plattraden på väggen inte blir exakt lika hög överallt precis som du skriver. I tillägg är ofta väggar inte exakt i 90 grader mot varandra och inte sällan kan dom bukta lite (väggarna är helt enkelt lite lite vågiga). Det gäller särskilt då man renoverar och har med äldre hus att göra. Det gör det svårt att få till en snygg övergång mellan golv och vägg.margareta7 skrev:Thomas, du skrev att du börjar med att först lägga klinker och sen kakel på vägarna. Ställer det inte stora krav på att golvet runt väggarna bli exakt på samma höjd för annars kakel hamnar inte på samma linje. Går det att mäta att badrumsgolv vid väggar blir exakt på samma höjd i hela badrummet? Eller hur gör du?
Anledningen till att det är enklare att få till en snygg övergång mellan golv/vägg när man lägger golvet först är ganska enkel. Läggs golvet först kommer ytterkanten (mot väggen) på golvet att döljas av de kakelplattor man sätter på väggen och nedersta fogen hamnar på väggen längst ner. Att väggplattorna inte har en helt rak nederkant kommer inte att synas då du ju i praktiken betraktar väggens nederkant( mot golvet) snett uppifrån. Du måste i praktiken lägga dig ner på golvet för att se nederkanten på väggkaklet. Sätts väggen först måste du ju lyckas med en perfekt skärning av golvklinkerskanten mot väggen och den yttersta fogen av golvet mot väggen blir ju synlig på golvet.
Det är av precis samma skäl som man lägger vanliga golv först och avslutar med golvlister. Att väggen eller golvet är lite ojämnt dölj av golvlisten och blir det glipor på sina ställen under golvlisten mot golvet så syns det i praktiken inte.
Jag vet att proffshantverkare ofta sätter väggen först men det tror jag är mest av praktiska skäl - bättre blir det definitivt inte.
Till saken hör ju också att man ska undvika mjukfog i golv/väggvinkeln och då är det ännu viktigare att få till en snygg övergång.
Sen slipper man ju risken att man skadar tätskiktet på golvet när man kaklar väggen, om man lägger golvklinkers först.
Är man slarvig så oavsett hur man gör så blir det slarvigt. Noggrannhet är nyckelordet här. Plattsättning ska man betrakta som konst. Då blir det effekten tillfrädsställande.
Och det här att man kan skada tätskiktet... Han klippte plattor med en tång. Och flisorna kunde hoppa hur som. Ungefär som man klipper tånaglar. Och se bara trampa på de med de tunga skor de har. Brrrr...
Och det här att man kan skada tätskiktet... Han klippte plattor med en tång. Och flisorna kunde hoppa hur som. Ungefär som man klipper tånaglar. Och se bara trampa på de med de tunga skor de har. Brrrr...
Mycket bra formulerat!margareta7 skrev:
Bra konst kostar pengar, en attraktiv duktig konstnär tjänar bra. Sedan finns det ju "hötorgskonst" som är betydligt billigare.
Vad tar en konstnär i timmen?
Bra utfört hantverk är inte så enkelt och billigt som dom flesta tror.
Medelmåttigt och uselt utfört hantverk verkar vara enkelt och tydligen är dessa "hantverkare" attraktiva eftersom så många anlitar dom.
Det är därför det ofta blir sådana skillnader på offerter p.g.a att dom hantverkarna som utför fantastiska "verk" har jobb och får jobb som är bra betalda när "amatörkonstnärerna" konkurrerar i sin division där det bevisligen finns mycket kunder.
Så här kommer det vara så länge folk vill ha "hötorgskonst".
falegname, jag har valt bort de billiga alternativen. Koncentrerade mig på "seriösa" hantverkare och ville inte ha billigt bara till någorlunda bra pris men bra kvalitet. De flesta seriösa hantverkare jag har bet om offert ville ha 60.000 för: bila golv, förberädda väggar, materialet, kakel och klinker och montering av 2spegelskåp, duschdörr. Sen tillkommer VVS och el och inredning.
För 60.000 kan man väl förvänta sig att om de inte gör konstnärligt så åtminstone noggrann.
Arbete utförd konstnärligt hänger inte så mycket på pengar som på yrkesstolthet, talang, anlag, tycke om det man gör.
Jag tror inte att hantverkaren som gjorde fuskjobb hos mig hade gjort det bättre om han fick dubbelbetald.
Ja påpekade för honom ett ställe där han slarvat så rättade han det på slarvigt sätt och det blev fortvarande slarv. Han brydde sig inte.
På bilden nedan kanten mellan vägg och tak: missfärgat, ojämn, i hörnan är en klump av fix. Hans åtgärd var att måla över klumpen. Klumpen och missfärgningar sitter kvar. Det ser värre ut i verkligheten än på bilden.
På andra bilden: silikonet under toastolen. VVs-are borrade, det kom svart dam, kom vatten på det svarta dammer och på det limmade han toa.
För 60.000 kan man väl förvänta sig att om de inte gör konstnärligt så åtminstone noggrann.
Arbete utförd konstnärligt hänger inte så mycket på pengar som på yrkesstolthet, talang, anlag, tycke om det man gör.
Jag tror inte att hantverkaren som gjorde fuskjobb hos mig hade gjort det bättre om han fick dubbelbetald.
Ja påpekade för honom ett ställe där han slarvat så rättade han det på slarvigt sätt och det blev fortvarande slarv. Han brydde sig inte.
På bilden nedan kanten mellan vägg och tak: missfärgat, ojämn, i hörnan är en klump av fix. Hans åtgärd var att måla över klumpen. Klumpen och missfärgningar sitter kvar. Det ser värre ut i verkligheten än på bilden.
På andra bilden: silikonet under toastolen. VVs-are borrade, det kom svart dam, kom vatten på det svarta dammer och på det limmade han toa.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ser ju anskrämligt ut och man kan ju undra vad de lagt mellan kakel och tak...
I normalfallet drar man ju en snygg smal latexfog där i samband med att taket målas.
Men samtidigt som du skriver att du anlitat "seriösa" hantverkare så kan man undra hur du visste att de var seriösa vilket de tydligen ändå inte var... referenser ????
Att de skriver på en hemsida att deras specialitét är badrum betyder långt ifrån att de är duktiga och seriösa.
Tvärtom tror jag att de som är odugliga oftare kostar på sig en proffsig hemsida som lyfter dem till skyarna i ögonen på Svensson medan den duktige seriösa hantverkaren är duktig på sitt jobb och inte på att bygga flashiga hemsidor med en massa fina bilder som de kan plocka varifrån som helst...
I normalfallet drar man ju en snygg smal latexfog där i samband med att taket målas.
Men samtidigt som du skriver att du anlitat "seriösa" hantverkare så kan man undra hur du visste att de var seriösa vilket de tydligen ändå inte var... referenser ????
Att de skriver på en hemsida att deras specialitét är badrum betyder långt ifrån att de är duktiga och seriösa.
Tvärtom tror jag att de som är odugliga oftare kostar på sig en proffsig hemsida som lyfter dem till skyarna i ögonen på Svensson medan den duktige seriösa hantverkaren är duktig på sitt jobb och inte på att bygga flashiga hemsidor med en massa fina bilder som de kan plocka varifrån som helst...
Klättrade upp och kollade. Det är missfärgat fog.
Det att de är seriösa fick intryck just av deras hemsida. Miss. De renovera 200 badrum om året både för privata som för BRF mm. Om nån renoverar så många badrum så det tyder på erfarenhet eller...? Hur överlever de i så många år med sån fuskbygge? På deras hemsida kan man läsa att de kör med kvalitetscertifierade bilar. Nån certifikat har de i alla fall. Synd bara att de är inte certifikat för våtrum.
Det att de är seriösa fick intryck just av deras hemsida. Miss. De renovera 200 badrum om året både för privata som för BRF mm. Om nån renoverar så många badrum så det tyder på erfarenhet eller...? Hur överlever de i så många år med sån fuskbygge? På deras hemsida kan man läsa att de kör med kvalitetscertifierade bilar. Nån certifikat har de i alla fall. Synd bara att de är inte certifikat för våtrum.
Det _kan_ ju vara så att dom har duktiga och mindre duktiga plattsättare och du råkade få den mindre duktiga...
Men då tycker man att dom borde bemöta dina påpekanden på ett bättre sätt
Vem målade taket? fog kan man missa att ta bort, men då borde målaren fixa det
Men då tycker man att dom borde bemöta dina påpekanden på ett bättre sätt
Vem målade taket? fog kan man missa att ta bort, men då borde målaren fixa det
Det är inte att de vill inte åtgärda det. Det vill de, men på fel sätt. Bakfall vill de åtgärda genom att lyfta plattor för enligt de är det inget bakfall bara för hårt tryckta plattor. Målarfärg på väggen betraktar de som ok underlag för tätskikt, de ser inte att det är nåt fel. Andra fel är mer estetiska. Vissa kan man inte åtgärda och han erbjöd mig prisavdrag. Men det är inte priset jag inte gillar. Det är utfört arbete.
Jag tänkte också samma tanken att jag hade otur med den icke skicklige.
Jag tänkte också samma tanken att jag hade otur med den icke skicklige.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Det paradoxala när det gäller okunniga, slarviga och allmänt klantiga hantverkare jämfört med proffs är klantskallarna jobbar betydligt långsammare och ändå åstadkommer ett sämre resultat. Det är en ren fröjd att se en proffsig plattsättare kakla tex ett badrum. Konstnär är en bra liknelse. Det går obegripligt (för en hempulare) snabbt och resultatet blir helt perfekt. Eventuella missar rättas till direkt och dom lämnar arbetsplatsen röjd och städad.margareta7 skrev:falegname, jag har valt bort de billiga alternativen. Koncentrerade mig på "seriösa" hantverkare och ville inte ha billigt bara till någorlunda bra pris men bra kvalitet. De flesta seriösa hantverkare jag har bet om offert ville ha 60.000 för: bila golv, förberädda väggar, materialet, kakel och klinker och montering av 2spegelskåp, duschdörr. Sen tillkommer VVS och el och inredning.
Givetvis får man vad man betalar för men visst borde det finnas någon sorts nedre gräns för hur illa det ska kunna bli. Att en billig plattsättare inte känner till eller klarar av de trix och finesser som en bra plattsättare har i ryggmärgen kan man förstå eller att dom jobbar lite långsammare men rena felaktigheter ska man givetvis inte acceptera oavsett vilket pris man betalar.
En fråga till:
Det locket med hål som hör till brunnen ska låta när vattnet faller på? Det verkar att det inte ligger helt plant. Jag har rensat runt om men den ligger ändå helt plant.
Det locket med hål som hör till brunnen ska låta när vattnet faller på? Det verkar att det inte ligger helt plant. Jag har rensat runt om men den ligger ändå helt plant.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
margareta7 skrev:Klättrade upp och kollade. Det är missfärgat fog.
Det jag menade var att man kan skriva precis vad som helst på en hemsida !
Hur vet du säkert att de renoverar så många badrum och både till privata och Brf...
Det är många klåpare som fixar en flashig hemsida och skriver i princip vad som helst och lägger in bilder i mängder på fina jobb som de påstår att de utfört...
MEN hur vet man att det är jobb som just de utfört...
Bilderna kan de ha plockat var som helst på internet eller i butiker typ.