Hej!

Enkel fråga - enkelt svar? Eller är det mer komplicerat än jag anar? :D

Funderar på hur jag ska utforma min sommarstuga. Har idag ett oisolerat litet "badhus" med dusch, handfat, vvb och separett-toa. Huvudbyggnaden är under renovering och det börjar bli dags att bestämma hur jag ska göra med ovan nämna faciliteter, huruvida de ska in i huset eller ej. Planen - eller snarare den lösa funderingen - har varit att ha duschkabin, vvb och handfat i ett badrum i huset och behålla boden som utedass. Frågan är då vad som gäller avseende tätskikt i stugans badrum, behövs det? Kan man komma lindrigare undan? Kan man helt skippa det? Eventuellt kan det bli aktuellt med tvättmaskin i samma utrymme så småningom, är det något som krånglar till det?

Hoppas det finns någon därute som har svar! :)

Mvh,
ToRy

Duschkabin fråntar inte reglerna om tätskikt.

Jag tror inte du behöver om du leder ner kabinens avlopp i ett stängt avlopp. Dvs ingen brunn utan du kopplar dem tätt. Då tror jag inte de behövs tätskick.

Tätskikt behövs om du vid skada vill ha ersättning från fb, eller om du vill minimera risken för och då följderna av skada.

Ja reglerna gäller oavsett om du har vanlig dusch eller kabin.
Hur ofta är du / ni där, hur ofta kommer det att duschas där
Är ni där regelbundet under sommaren så det blir 2-3 duschar om dan varannan dag så skulle jag sikta på ett riktigt badrum, är ni inte där så ofta så matta på golvet och i duschdelen, resterande yta målad eller all väggyta målad

Okej, det var mer komplicerat än jag kunde ana. :D

Om jag formulerar om frågan då....
Är det någon annan "instans" än försäkringsbolaget som skulle bry sig om att jag inte har tätskikt i badrummet? Tänker då såhär ungefär. Jag lägger en plastmatta i hela badrummet, med uppvik en bit på väggarna. Jag ser till att duschkabinens (och handfatets) avlopp går direkt ner genom golvet utan brunn. Jag ser till att skapa en så idiotsäker vattentät genomföring för ovan nämnda avlopp som möjligt och sist men inte minst får jag acceptera att om jag ändå får en vattenskada så får jag ta den smällen själv. Är det någon annan än fb som skulle bry sig? Självfallet får jag vid en eventuell försäljning spela med öppna kort....

Som jag ser det är risken i ett sådant rum - med duschkabin - inte att duschandet orsakar vattenskador, utan de skulle i så fall orsakas av läckage från vvb eller vattenledningarna, att något går sönder helt enkelt, möjligen ett vattenlås som springer läck men det lär jag ju märka där och då.
OM nu en ledning skulle gå läck och vattnet stå och spruta när jag inte är där så lär ju så småningom vatten leta sig över tröskeln och ut ur badrummet, alldeles oavsett om jag har tätskikt eller ej så då är jag ju körd i alla fall. Hur ser fb på en skada där vattnet kommer från ett rum som borde haft tätskikt men själva skadan sker i angränsande rum, som inte behöver ha tätskikt?

Kan ju nämna att mitt nuvarande "badhus" har stått så i några år - plastmatta på golv och målad råspont på väggarna - och jag ser inga tecken på fuktskador. (Har iofs inte kikat under mattan, det skulle jag ju egentligen kanske göra vid tillfälle.) Har heller ingen mer ventilation där utöver fläkten i separett-toan som står och småsuger dagarna i ända...

Tack för svaren så långt!
ToRy

Skulle väl vara banken då möjligen om du har lån.
Jag skulle ha golvbrunn inte en fast genomföring, får du ett mindre läck så kan vattnet rinna bort.
Vid en skada med fritt strömmande vatten så kvittar det om du har ett helt tätskiktat badrum, när vattnet når tröskeln är det iaf kört....

Ja, banklån har jag ju på huset, eller rättare sagt på fastigheten. Det jag köpte var egentligen en tomt, huset i sig hade inget värde då det var i så dåligt skick. Så egentligen borde de inte bry sig om vad jag gör med huset då det inte borde påverka tomtens värde, åtminstone inte negativt....? Däremot kanske de har synpunkter om jag skulle vilja belåna ytterligare när huset är klart?

Tankevurpa med genomföring. Naturligtvis är det bättre att ha en golvbrunn, om golvbrunnen i sig inte har något att göra med kravet på tätskikt. Då finns ju dessutom prylarna redan färdiga för att få ett tätt golv med en tät genomföring - tänker på golvbrunn med klämring och så vidare, istället för att själv snickra till en genomföring. Det kanske inte vore en dum idé heller att ha en upphöjd tröskel, just för att förhindra eventuellt vatten att rinna ut ur rummet, bättre att det rinner ner i en brunn istället.

Vad säger ni andra om bankens inblandning, tror ni de skulle ha några synpunkter?

Mvh,
ToRy

Förstår inte ens varför du tänker i dom banorna? Dom futtiga tusenlapparna det handlar om kan ju va guld värda en dag. Sen skulle jag vilja höra förklaringen den dan du ska sälja stället och dom frågor om hur tätskikt i badrum är utfört.

Kort förklaring till anledningen:
Huset är en sommarstuga och kommer förbli en sommarstuga och den kommer i bästa fall att hållas frostfri vintertid, kanske inte ens det. Av den anledningen har jag gjort ett val att fuktvandring som högst troligt blir resultatet av de temperaturskiftningar som då sker naturligt inte skall bilda fukt någonstans där den inte kommer ut igen. Därav cellulosaisolering, ingen plast i väggarna och ytskikt som är så genomsläppliga som det är möjligt med de färger och så vidare som finns tillgängliga. Det vore ju då lite motsägelsefullt att skapa ett tätskikt vars hela tanke är att hindra fukt från att vandra fritt. Visst inser jag att fukt kan komma inifrån också (i samband med dusch) men jag tror att med en bra ventilation så är det problemet litet eller obefintligt. Jag inser också att jag inte kommer ifrån att göra golvet vattentätt, vilket även det går stick i stäv med min intention. Tanken finns att jag kan kosta på mig att riva upp och byta mattan efter fem år eller så och i samband med det kontrollera undergolvets skick. Genom att använda god ventilation och undvika direkt vattenstänk på väggarna så är jag övertygad om att tätskikt i väggarna är onödigt.

Förklaringen till en spekulant? Som tidigare sagt; öppna kort. Så här är det, take it or leave it. Igen, det är en sommarstuga....

jag kaklade 3 väggar och den 4de lämnades med timmerstommen framme i en ca 10 miljoners sportstuga i Sälen :)
tätade ca 10cm upp mot timmerväggen

Kör på som du tänkt

Att gena och skippa brunn och plastmatta känns bara dumsnålt i mina ögon. De få tusenlappar du sparar känns inte motiverade i förhållande till den ökade risken att något skadas. Gör du det mesta av underarbetet själv så handlar det ju bara om några få tusenlappar som en mattsättare tar för att komma dit och limma och svetsa en matta.

En korrekt installerad brunn och matta kommer du inte att behöva riva upp på åtminstone 20år.
Fuktvandringen ser jag inte som något problem heller så länge detta blir det enda täta skiktet i golv eller väggkonstruktionen. Så länge du inte har plast på den andra sidan så att fukten inte kan vandra åt något håll så borde du kunna sova lugnt på nätterna.

Som eventuell köpare skulle jag dra öronen åt mig om jag fick en beskrivning av diverse speciallösningar och direkt börja budgetera för att göra om badrummet vilket skulle påverka mitt bud i storleksordningen 40-50k om det handlar om badrum med matta. Kanske hälften om jag är på händigt humör.

Tack nino, alltid skönt att få lite oförbehållsamt medhåll! :D

Stuff; jo brunn har jag ju kommit fram till är bra att ha och plastmattan har jag tänkt hela tiden. Helt rätt att mattan dessutom bör läggas av någon som kan och har verktygen för det. Kul att göra så mycket som helst själv men vissa grejer får man helt enkelt erkänna sig alltför okunnig inför. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.