3 787 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Duschhörna i timmerstuga
Får man kakel att hållas kvar på väggen i en liten på vintern ouppvärmd knuttimrad stuga i 70 mm på landet. Den används inte på vintern. Jag tänkte i så fall lägga våtrumsskivor direkt på stockarna sedan tätskikt och sedan frostsäkert klinker på väggen som inte suger så mycket vatten. Men det jag oroar mig i så fall för är att väggen rör sig så mycket att kaklet lossnar. I övrigt, utanför duschhörnan, tänkte jag lacka timmerväggarna som är oisolerade med båtlack. Jag tänkte flytspackla fall och lägga klinker på golvet. Ett alternativ som min närmaste omgivning inte riktigt gillar men som jag funderar på är VT-målade våtrumsskivor, kanske LIPs breda skivor, i duschhörnan. Jag står i valet och kvalet, skall jag våga sätta plattor. Hålls de kvar på väggen?
Jag hade nog reglat upp med stålreglar mot ytterväggar först och endast fäst dem uppe och nere, då minskar risken att rörelser i trät påverkar våtrumsväggen.
Känns lite osäkert anser JAG, och i ett äldre fritidshus så hade nog JAG bara satsat på enklare standard som våtrumsmatta om JAG inte hade haft värme på konstant samt isolerat ordentligt.
Tänk igenom och fråga så många som möjligt om tips och råd innan du/ni satsar dyra pengar.
Tänk igenom och fråga så många som möjligt om tips och råd innan du/ni satsar dyra pengar.
Tack för svaren. Jag har reflekterat över reglar, men jag vill inte att väggen blir tjockare då stugan är så liten. En järnvinkel hade man ju kunnat ha invändigt i hörnet, men jag vet inte om det hjälper så mycket.
Det är en ny stuga med spontade timmer (70 mm). Jag har pratat lite med "folk" att sätta en cementskiva (våtrumsskiva typ humidboard), tätskikt och sedan plattor på väggen. De jag pratat med tror inte att fixet släpper men att det finns en risk att fogarna kan spricka. Jag har förstått att det finns fix och fog som tål bättre rörelser, Flex-Fix och Flex-Fog. Är det någon som vet att någon produkt , fix och fog, som är bättre på att tåla rörelser än andra som jag kunde använda? Tror någon att det blir bättre om jag klistrar skivan mot varje stock, att det hela då blir styvare och rör sig mindre. Vad skall man i så fall klistra skivan med, PL400 typ klister eller flytfix eller fix med fixbinder över hela ytan? Jag har en halv dunk fixbinder kvar. Jag har reflekterat över Fibo-Tresbo också, men de skivorna känns tråkiga på något sätt. Jag kanske inte jobbar vidare innan nästa sommar men skulle vilja känna att jag har en lösning.
Det är en ny stuga med spontade timmer (70 mm). Jag har pratat lite med "folk" att sätta en cementskiva (våtrumsskiva typ humidboard), tätskikt och sedan plattor på väggen. De jag pratat med tror inte att fixet släpper men att det finns en risk att fogarna kan spricka. Jag har förstått att det finns fix och fog som tål bättre rörelser, Flex-Fix och Flex-Fog. Är det någon som vet att någon produkt , fix och fog, som är bättre på att tåla rörelser än andra som jag kunde använda? Tror någon att det blir bättre om jag klistrar skivan mot varje stock, att det hela då blir styvare och rör sig mindre. Vad skall man i så fall klistra skivan med, PL400 typ klister eller flytfix eller fix med fixbinder över hela ytan? Jag har en halv dunk fixbinder kvar. Jag har reflekterat över Fibo-Tresbo också, men de skivorna känns tråkiga på något sätt. Jag kanske inte jobbar vidare innan nästa sommar men skulle vilja känna att jag har en lösning.
Jag har ett duschrum i ett 170 år gammalt timmerhus som står ouppvärmt under vintern när vi inte är där. Vi värmer upp på sportlovet och till påsk bl.a. Jag har inte reglat upp överhuvudtaget utan det satt träfiberplattor plus masonit direkt på stockarna och därefter satte jag dit renoveringsgips och kakel (dock plastmatta på golvet. Det har hållit i 20 år nu utan en enda spricka.
Om jag skulle göra det igen, så skulle jag dock först sätta 12-15 mm plywood direkt på stockarna och ovanpå detta så tunna våtrumsskivor som möjligt (det finns 6 mm godkända skivor i sk extruderad plast tror jag att det heter; 8 mm minerit går också bra men det är tungt och dyrt) och därefter kakel. Så har jag gjort i ett annat trähus från 1915 och det har också fungerat utan några sprickor. Plywooden isolerar en bra mot rörelserna i stockarna, speciellt om det är liggande stockar och plywoodskivorna går hela från golv till tak. Renoveringsgips får man ju inte längre använda i våtzon 1 (men i zon 2 är det ok).
Om jag skulle göra det igen, så skulle jag dock först sätta 12-15 mm plywood direkt på stockarna och ovanpå detta så tunna våtrumsskivor som möjligt (det finns 6 mm godkända skivor i sk extruderad plast tror jag att det heter; 8 mm minerit går också bra men det är tungt och dyrt) och därefter kakel. Så har jag gjort i ett annat trähus från 1915 och det har också fungerat utan några sprickor. Plywooden isolerar en bra mot rörelserna i stockarna, speciellt om det är liggande stockar och plywoodskivorna går hela från golv till tak. Renoveringsgips får man ju inte längre använda i våtzon 1 (men i zon 2 är det ok).
Klicka här för att svara