Hej,
Upptäckte av en slump för några dagar sedan att vår duschblandare i gästlägenheten stod och rann med full kraft. Den går inte att stänga av alls.

Jag har tagit isär båda sidorna (av/på och varmt/kallt) och alla delar verkar fungera som de ska. Någon som vet vad som kan vara fel?

Så länge har jag stängt av vattnet och det skall tilläggas att lägenheten var utan värme i några dagar när köldknäppen kom på -20 grader.

Man hoppas ju att det här är en trolltråd eller något annat knas.

Nu kommer herr (eller fru) Pistol få 839 inlägg om hur dumt det var att låta duschblandaren frysa sönder.

B Boende45 skrev:
Man hoppas ju att det här är en trolltråd eller något annat knas.

Nu kommer herr (eller fru) Pistol få 839 inlägg om hur dumt det var att låta duschblandaren frysa sönder.
Det är inget trollinlägg.

Min fråga har du läst och ett trevligt svar hade varit typ: ”Jag tror nog att din duschblandare har frusit sönder, byt ut den så löser sig allt”.

Men eftersom du verkar sitta med stora kunskaper och dumförklara mig kan får du gärna förklara vad som i så fall frusit sönder när allt (som jag kan se efter skruvat sönder den) verkar fungera. Det snurrar som det ska, ventilen stänger och varmt/kallt fungerar.

Ofta spricker de i godset när de fryser sönder, men det kan ju vara så att bara insatsen har gått sönder.
Vad är det för blandare?

Det är en Hansgrohe Eco..någonting. Min misstanke är också att den frusit sönder men tänkte om det kanske fanns något jag kunde göra/kolla innan jag köpte en ny.

Bästa svaret

P Pistol skrev:
Det är en Hansgrohe Eco..någonting. Min misstanke är också att den frusit sönder men tänkte om det kanske fanns något jag kunde göra/kolla innan jag köpte en ny.
Ecostat?

Insatsen för avstängningsdelen kostar nog ca 7-800 kronor. Men sen vet man inte om termostatdelen tagit stryk också.

Exakt, den är det.

Det är nog bäst att köpa en ny bara så funkar allt direkt. Det får bli läro-pengar!

Tack!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.