Jag använde rörtång och lyckades med dock metalldelen sprack … i och med att garanti gällde beställde en helt ny duschblandare genom samma Bauhaus affär jag köpte kabinen i och fick den helt gratis.

drami drami skrev:
Jag använde rörtång och lyckades med dock metalldelen sprack … i och med att garanti gällde beställde en helt ny duschblandare genom samma Bauhaus affär jag köpte kabinen i och fick den helt gratis.
Förstår, vet inte när jag köpte min men tror den är utanför garantitiden.
Ska försöka dra lite till i delarna efter att jag försökt lösa kalken i gängorna.

• Gilla
drami
  • Laddar…
Nu är det äntligen klart och jag ska nu försöka fylla kunskapshålet som verkar finnas på dessa kompakta duschblandare från Camargue.

1. Skruva ut "pinnarna" och använd då en polygrip med en handduk emellan för att inte skada eller repa. Den övre dolde en rak skruv för att lossa vredet. Den undre är bara inskruvat i plastbiten som tillhör själva blandaren. Den under kan sitta extremt hårt men ska bara dras rakt ut.
Duschhandtag i krom, glasdörr, reflektion av badrumsinteriör, delvis synlig persons fot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Släppa på muttern på baksidan av duschen.
Guldfärgad dörrhandtag med låsmekanism på svart dörr, närbild, säkerhetsanordning, professionell eller offentlig miljö.
Skapa konto

3. Ta bort den lilla muttern uppe och den stora plastmuttern nere.
Demonterat dörrhandtag, synliga skruvhål, reflekterande glasyta, inomhusmiljö, mänsklig silhuett i bakgrunden.
Skapa konto

4. Nu är blandaren loss och "bara" lossa höljer som håller fast ventilen med polygrip eller rörtång.
Mässingsfärgad termisk blandningsventil på svart bakgrund, med röranslutningar och demonteringsverktyg.
Skapa konto

5. Alla dela isärplockade.
Demonterade delar av en blandare eller ventil på en mörk yta, metall och plastkomponenter, verktyg för VVS-arbete.
Skapa konto

6. Nu är det bara skriva ihop allt igen och kom ihåg att skruva åt höljet ordentligt så vatten inte läcker förbi ventilen.
Mässingsfärgad armatur, genomskinlig plast, rörande delar, svart bakgrund, teknisk komponent, möjlig vattenreglering.
Skapa konto

Hoppas detta hjälper några vilsna själar där ute.

• Gilla
cob19 och 10 till
  • Laddar…
G glykol skrev:
Nu är det äntligen klart och jag ska nu försöka fylla kunskapshålet som verkar finnas på dessa kompakta duschblandare från Camargue.

1. Skruva ut "pinnarna" och använd då en polygrip med en handduk emellan för att inte skada eller repa. Den övre dolde en rak skruv för att lossa vredet. Den undre är bara inskruvat i plastbiten som tillhör själva blandaren. Den under kan sitta extremt hårt men ska bara dras rakt ut.
[bild]
[bild]
[bild]
4. Nu är blandaren loss och "bara" lossa höljer som håller fast ventilen med polygrip eller rörtång.
[bild]
[bild]
6. Nu är det bara skriva ihop allt igen och kom ihåg att skruva åt höljet ordentligt så vatten inte läcker förbi ventilen.
[bild]

Stort TACK - hjälpte verkligen oss. Ska bara köpa utanpåliggande blandare till nästa badrum... :-)

Stort tack. Fick manualen från Camargue, men den går inte följa. Dessutom lossar det allt med fingerkraft i sina bilder. Grejerna sitter verkligen stenhårt. I mitt fall så hårt att gamla ventilen gick av i mitten när vredet skulle dras rakt ut. Tog lång tid och mycket kraft operera ut halva ventilen som var kvar i fyrkantshålet. Utan denna tråd hade det aldrig gått. Jag ska skicka denna tråd till Bauhaus kundtjänst.

• Gilla
glykol och 1 till
  • Laddar…
G glykol skrev:

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Hej du verkar ju ha koll på denna. Min har det börja runnit dåligt i och undrar om du vet vart det satt någon sil ?

G glykol skrev:

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Hej!! Nu har jag samma problem som flera av er andra haft. Beställt ny termostat...(till det undre vredet) fått bort pinnen o ska (tack vare denna sida o er) försöka dra vredet rakt ut. Men JAG undrar om jag måste ta bort Hela grejjen som på bilderna ovan?
Alltså montera bort BÅDA vreden och skruva bort även från baksidan? Eller om jag kan byta "termostatpackningen" (i undre vredet)från dushkabinens framsida?

Så himlans tacksam för svar även om det gått ett tag sedan denna tråd skrevs.🌼

A Annixa skrev:
Hej!! Nu har jag samma problem som flera av er andra haft. Beställt ny termostat...(till det undre vredet) fått bort pinnen o ska (tack vare denna sida o er) försöka dra vredet rakt ut. Men JAG undrar om jag måste ta bort Hela grejjen som på bilderna ovan?
Alltså montera bort BÅDA vreden och skruva bort även från baksidan? Eller om jag kan byta "termostatpackningen" (i undre vredet)från dushkabinens framsida?

Så himlans tacksam för svar även om det gått ett tag sedan denna tråd skrevs.🌼
Hur har det gått? räcker ta bort endast den undre om jag minns rätt. Ska faktiskt göra om det inom ett par dagar så kan lämna definitivt besked då.

Ronnie78 Ronnie78 skrev:
Hur har det gått? räcker ta bort endast den undre om jag minns rätt. Ska faktiskt göra om det inom ett par dagar så kan lämna definitivt besked då.
Hej jag har inte kommit någonvart.... Delen som jag "bara " ska dra rakt ut sitter som sten.... jag följer GÄRNA ditt byte o är tacksam för alla tips o trix 🤩
(Har allvarligt funderat på att skita i hela kabinen....hur svårt ska det vara?)

A Annixa skrev:
Hej jag har inte kommit någonvart.... Delen som jag "bara " ska dra rakt ut sitter som sten.... jag följer GÄRNA ditt byte o är tacksam för alla tips o trix 🤩
(Har allvarligt funderat på att skita i hela kabinen....hur svårt ska det vara?)
Ja det sitter verkligen som berg. Tips är att spruta massa ättika på delarna för att få bort lite av kalket som troligen håller fast det. Men trots det så gick min del av. Jag fick nedan del av Bauhaus på garanti, men ska köpa den nu igen ifall även den nya delen går av när den dras ut.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...anar/blandartillbehor/ventil-40-mm-2000031599

Förstår verkligen känslan av att man bara vill ge upp. Jag avskyr verkligen Camargue, men hoppas jag kan hålla liv i det tills jag har råd göra om badrummet.

Ronnie78 Ronnie78 skrev:
Ja det sitter verkligen som berg. Tips är att spruta massa ättika på delarna för att få bort lite av kalket som troligen håller fast det. Men trots det så gick min del av. Jag fick nedan del av Bauhaus på garanti, men ska köpa den nu igen ifall även den nya delen går av när den dras ut.

[länk]

Förstår verkligen känslan av att man bara vill ge upp. Jag avskyr verkligen Camargue, men hoppas jag kan hålla liv i det tills jag har råd göra om badrummet.
Hur gick det? Fick du loss din? Och kunde allt lösas från insidan av kabinen, eller måste en skruva loss även på baksidan? Mer tips mottages tacksamt.

A Annixa skrev:
Hur gick det? Fick du loss din? Och kunde allt lösas från insidan av kabinen, eller måste en skruva loss även på baksidan? Mer tips mottages tacksamt.
Har skjutit på det under lång tid men ikväll skulle jag försöka dra loss. Det sitter som berget trots att jag bytte för mindre än ett år sedan. Får försöka hälla på ättika och göra ett nytt försök sen. Sjukt dåliga grejer från detta märke. Är ändå en fullvuxen man men orkar ej dra loss.

Ronnie78 Ronnie78 skrev:
Har skjutit på det under lång tid men ikväll skulle jag försöka dra loss. Det sitter som berget trots att jag bytte för mindre än ett år sedan. Får försöka hälla på ättika och göra ett nytt försök sen. Sjukt dåliga grejer från detta märke. Är ändå en fullvuxen man men orkar ej dra loss.
Nu minns jag, sist vred jag nog till sliten gick sönder och plockade loss resterna med en polygrip. Får se om jag gör samma desperata drag igen

Tackar bara för utförlig demonstration!
Har en helt ny (tyvärr, sicket skräp) där det inte alls kom varmt vatten. Kollade noggrannt och upptäckte att de ”fabrik” var det ngn som puttat in hela plasten (typ bild 3) vilket gjorde att allt varmvatten ströps.

För kunskap sitter dessa löst och det vara bara att peta ut den ”inifrån”.

Har iofs inte skruvat ihop den än o provat men tackar ändå för det utförliga bildspelet!

(Hade garanterat dragit sönder övre vredet då jag inte trodde det satt en skruv där då det inte gjorde det på den nedre)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.