Hjälp!

Har en Camargue Granvik dusch med en blandare som droppar. Har haft den i några år så misstänker att det är kalk eller nåt. Som jag minns det var blandaren redan monterad från fabrik så jag vet inte hur jag får av den. Är lite nervös för att ta i eftersom jag inte vill ha sönder glaset den sitter på. Kan någon hjälpa mig att peka ut var jag bör försöka skruva?

Av det som syns på bilderna är det den nedre delen jag vill få loss. Bör jag skruva från insidan av duschen eller är det på baksidan jag ska börja? Om det är på baksidan, är det den allra innersta ringen (alltså innanför den med gängor) jag ska skruva i? Eller måste jag ta bort alla andra delar och skruva bort hela den mässingfärgade delen, dvs inkl gängorna?

Hur ska jag göra?

/Christina
 
  • Mässingfärgad duschblandare monterad på svart vägg, ansluten med vattenslangar, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad duschblandare på glasvägg, tydliga tecken på användning och vattenstänk, undrar om demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Skruva loss piggen, sen kan du ta av toppen o lossa muttern till insatsen Bild på duschblandare med blå pilar som pekar på delar att skruva loss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ChriEri
  • Laddar…
G Glogs skrev:
Skruva loss piggen, sen kan du ta av toppen o lossa muttern till insatsen[bild]
Hej!
Har fått loss piggen men får ändå inte loss toppen! Duschreglage fastnat efter att pigg tagits bort, behöver hjälp med demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket våld ska jag använda eller är det något mer som behöver göras innan?
Mvh
Dragan
 
Satt det någon skruv eller så innanför? Under piggen alltså.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Satt det någon skruv eller så innanför? Under piggen alltså.
Nej , ingen skruv under piggen samtidigt känns det som om det sitter stenhårt trots att piggen är borta.
 
Är dom gängande, skall dom kanske skruvas av?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Är dom gängande, skall dom kanske skruvas av?
Känns att jag har testat alla varianter är orolig för att använda för mycket våld så grejen går sönder…
 
99,9% säker på att när du skruvat ut pinnen så ska "hatten" gå att dra rakt ut o efter det kan man ta loss täckringen o sen muttern som håller fast insatsen.
 
  • Gilla
ChriEri
  • Laddar…
Testar igen , tack så mycket!
 
Glogs har rätt. Min droppande dusch blev stående i flera månader eftersom jag också bara lyckades skruva bort piggen. (Behövde använda polygrip för att skruva loss piggen, den satt stenhårt.) I förrgår var en händig kompis här och löste resten åt mig.

"Hatten" ska dras rakt ut, den sitter fasttryckt på en fyrkant så ingen idé att försöka skruva. Även hatten satt stenhårt. Min kompis stack in en skruvmejsel i hålet där piggen hade suttit och bände loss hatten.

Problemet hos mig var att termostaten/ hade börjat läcka. Tyvärr hade den läckt på metallen som hade rostat så allt gick sönder och slutade i ett litet helvete även om det löste sig till sist. Enligt Bauhaus måste de beställa ny termostat från fabriken i Tjeckien, till oklar kostnad. Min kompis hittade en exakt likadan på Biltema för nån hundring. (Det blev inte att vi använde den men den heter "Ventil kökskran" och har artikelnr: 86-5705 på Biltema.)
 
  • Gilla
drami
  • Laddar…
C ChriEri skrev:
Glogs har rätt. Min droppande dusch blev stående i flera månader eftersom jag också bara lyckades skruva bort piggen. (Behövde använda polygrip för att skruva loss piggen, den satt stenhårt.) I förrgår var en händig kompis här och löste resten åt mig.

"Hatten" ska dras rakt ut, den sitter fasttryckt på en fyrkant så ingen idé att försöka skruva. Även hatten satt stenhårt. Min kompis stack in en skruvmejsel i hålet där piggen hade suttit och bände loss hatten.

Problemet hos mig var att termostaten/ hade börjat läcka. Tyvärr hade den läckt på metallen som hade rostat så allt gick sönder och slutade i ett litet helvete även om det löste sig till sist. Enligt Bauhaus måste de beställa ny termostat från fabriken i Tjeckien, till oklar kostnad. Min kompis hittade en exakt likadan på Biltema för nån hundring. (Det blev inte att vi använde den men den heter "Ventil kökskran" och har artikelnr: 86-5705 på Biltema.)
Tack så mycket! Oerhört värdefull info ,kommer att göra ett försök till närmaste dagarna .
 
drami drami skrev:
Tack så mycket! Oerhört värdefull info ,kommer att göra ett försök till närmaste dagarna .
Äntligen!!!
 
  • Reflektion av en person i ett glas med en flis i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rutgercjonaker och 2 till
  • Laddar…
Då har jag kommit så här långt. Dvs pinnen e loss å hatten är av.
Är det nu "bara" skruva loss den kupolformade kåpan sen som håller den blå ventilen?
Den är gängad åt "normalt" håll?
Med rörtång eller polygrip? Eller annat verktyg?
/Lars Johan
 
Underbar hjälp så här långt!
Men hur går man bort den sista delen för att få loss den blå ventilen?
 
Jag provade rörtång. Å större rörtång. Å provade med ättika för å lösa upp men jag fick inte loss det.
Jag gav upp å köpte ny duschkabin.
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.