Hjälp!
Har en Camargue Granvik dusch med en blandare som droppar. Har haft den i några år så misstänker att det är kalk eller nåt. Som jag minns det var blandaren redan monterad från fabrik så jag vet inte hur jag får av den. Är lite nervös för att ta i eftersom jag inte vill ha sönder glaset den sitter på. Kan någon hjälpa mig att peka ut var jag bör försöka skruva?
Av det som syns på bilderna är det den nedre delen jag vill få loss. Bör jag skruva från insidan av duschen eller är det på baksidan jag ska börja? Om det är på baksidan, är det den allra innersta ringen (alltså innanför den med gängor) jag ska skruva i? Eller måste jag ta bort alla andra delar och skruva bort hela den mässingfärgade delen, dvs inkl gängorna?
Hur ska jag göra?
/Christina
Har en Camargue Granvik dusch med en blandare som droppar. Har haft den i några år så misstänker att det är kalk eller nåt. Som jag minns det var blandaren redan monterad från fabrik så jag vet inte hur jag får av den. Är lite nervös för att ta i eftersom jag inte vill ha sönder glaset den sitter på. Kan någon hjälpa mig att peka ut var jag bör försöka skruva?
Av det som syns på bilderna är det den nedre delen jag vill få loss. Bör jag skruva från insidan av duschen eller är det på baksidan jag ska börja? Om det är på baksidan, är det den allra innersta ringen (alltså innanför den med gängor) jag ska skruva i? Eller måste jag ta bort alla andra delar och skruva bort hela den mässingfärgade delen, dvs inkl gängorna?
Hur ska jag göra?
/Christina
Glogs har rätt. Min droppande dusch blev stående i flera månader eftersom jag också bara lyckades skruva bort piggen. (Behövde använda polygrip för att skruva loss piggen, den satt stenhårt.) I förrgår var en händig kompis här och löste resten åt mig.
"Hatten" ska dras rakt ut, den sitter fasttryckt på en fyrkant så ingen idé att försöka skruva. Även hatten satt stenhårt. Min kompis stack in en skruvmejsel i hålet där piggen hade suttit och bände loss hatten.
Problemet hos mig var att termostaten/ hade börjat läcka. Tyvärr hade den läckt på metallen som hade rostat så allt gick sönder och slutade i ett litet helvete även om det löste sig till sist. Enligt Bauhaus måste de beställa ny termostat från fabriken i Tjeckien, till oklar kostnad. Min kompis hittade en exakt likadan på Biltema för nån hundring. (Det blev inte att vi använde den men den heter "Ventil kökskran" och har artikelnr: 86-5705 på Biltema.)
"Hatten" ska dras rakt ut, den sitter fasttryckt på en fyrkant så ingen idé att försöka skruva. Även hatten satt stenhårt. Min kompis stack in en skruvmejsel i hålet där piggen hade suttit och bände loss hatten.
Problemet hos mig var att termostaten/ hade börjat läcka. Tyvärr hade den läckt på metallen som hade rostat så allt gick sönder och slutade i ett litet helvete även om det löste sig till sist. Enligt Bauhaus måste de beställa ny termostat från fabriken i Tjeckien, till oklar kostnad. Min kompis hittade en exakt likadan på Biltema för nån hundring. (Det blev inte att vi använde den men den heter "Ventil kökskran" och har artikelnr: 86-5705 på Biltema.)
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Tack så mycket! Oerhört värdefull info ,kommer att göra ett försök till närmaste dagarna .C ChriEri skrev:Glogs har rätt. Min droppande dusch blev stående i flera månader eftersom jag också bara lyckades skruva bort piggen. (Behövde använda polygrip för att skruva loss piggen, den satt stenhårt.) I förrgår var en händig kompis här och löste resten åt mig.
"Hatten" ska dras rakt ut, den sitter fasttryckt på en fyrkant så ingen idé att försöka skruva. Även hatten satt stenhårt. Min kompis stack in en skruvmejsel i hålet där piggen hade suttit och bände loss hatten.
Problemet hos mig var att termostaten/ hade börjat läcka. Tyvärr hade den läckt på metallen som hade rostat så allt gick sönder och slutade i ett litet helvete även om det löste sig till sist. Enligt Bauhaus måste de beställa ny termostat från fabriken i Tjeckien, till oklar kostnad. Min kompis hittade en exakt likadan på Biltema för nån hundring. (Det blev inte att vi använde den men den heter "Ventil kökskran" och har artikelnr: 86-5705 på Biltema.)
Då har jag kommit så här långt. Dvs pinnen e loss å hatten är av.
Är det nu "bara" skruva loss den kupolformade kåpan sen som håller den blå ventilen?
Den är gängad åt "normalt" håll?
Med rörtång eller polygrip? Eller annat verktyg?
/Lars Johan
Är det nu "bara" skruva loss den kupolformade kåpan sen som håller den blå ventilen?
Den är gängad åt "normalt" håll?
Med rörtång eller polygrip? Eller annat verktyg?
/Lars Johan
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Jag provade rörtång. Å större rörtång. Å provade med ättika för å lösa upp men jag fick inte loss det.
Jag gav upp å köpte ny duschkabin.
Jag gav upp å köpte ny duschkabin.




