Byggahus.se
Hejsan,
Söker lite tips och tankar angående vårt badrum som vi planerat att renovera framöver.

Det är ett ganska typiskt 70 tals badrum avlångt (2,90 x 1,76).. man går in på ena kortsidan och direkt till höger har man uppraddat wc, bidé, handfat och badkar. Ovanför badkaret (dvs den motsatta kortsidan) finns ett stort fönster som nästan täcker hela sidan (med undantag av 25 cm vägg på vardera sida om fönstret..)

Vi vet att vi inte har användning av bidén, så den kommer få vika hädan.. och ny toalett och handfat ska införskaffas. Men nu till problemet, vi vill ha dusch istället för badkar. Vi skulle gärna ha dusch (hemskt gärna dubbeldusch) där badkaret står idag.. vi har funderat på andra ställen i rummet också såklart.. men det mest praktiska skulle ju vara just där badkaret/fönstret är.. om man ser till avlopp, vatten osv..

Kanske ska tala om också att det finns inget "hörn".. i rummet som har ens 60 cm (dvs inte i närheten av 80-90 som man vill ha) vägg för en ev duschhörna.. (antingen är det en dörr eller ett fönster ivägen), så om man ska göra en dusch där.. måste man antingen bygga om / riva väggar .. eller ha duschen mitt i rummet. Inget känns jättelockande..

Därför tänkte jag slänga ut en liten tråd härinne..

Hur skulle ni gjort? Kan man ha dusch framför fönstret..? (det är ett fullstort "sovrumsfönster" med frostad yta).. har funderat i banorna kring glasväggar (skjut) framför fönstret och väggen.. som man kan skjuta bort när man vill öppna fönstret osv.. men som skyddar fönstret när man väl duschar.. *men ja.. jag är tveksam som sagt*

Några idéer? någon?..

MVH Sandra
 
Inget roligt scenario... Har själv bott i en lägenhet med badkar och fönster enligt din beskrivning. Om man inte har användning för fönstret kan man ju mura igen det med betongglas från insidan. På så sätt har du fortsatt ljusinsläpp samt en yta som tål väta när du duschar. Nackdelen är såklart att fönstret blir obrukbart...
 
En idé kan vara en ny kortvägg (glasbetong kan också fungera), säg 90 cm utstick, ungefär 100-110 cm från väggen med fönstret. Och så duschstången placerad i hörnet (nya väggen). Rundade glasdörrar för att hålla duschvattnet "på plats".

Svårt att förklara utan bild..
När du står i duschen så har du utsikt lite snett mot fönstret.

WC och handfat på nuvarande plats.
 
Kanske kan man sätta en duschhörn med duschdörrar, och sätta en dörr så att den klyver fönstret på mitten? Sedan sätter du glas mellan duschhörnan och fönstret. Efter glaset så antar jag att du har lite fönsterkarm innan själva fönstret kommer. Då kommer du fortfarande kunna öppna fönstret (om det öppnas utåt) från den sidan av fönstret som du inte har duschkabin på. Du kan ha saker i fönsterkarmen utan att svätta på det från duschen, och få ljusinsläpp till duschen.
 
Du ska inte behöva öppna ett fönster i badrummet. Du ska ha en frånluftfläkt och ta in uppvärmd inneluft genom en springa under dörren. Öppnar man fönstret när man har duschat sprider sig den fuktiga luften bara vidare in i huset.
Vi har satt glasbetong i insidan av vårat fönster som hamna i duschen och har kvar fönstret på utsidan. Det blir lätt att städa också, inga träkarmar som man måste skydda från vatten.
 
Puu: har du några bilder på din lösning? :)
 
Här är ett kort jag hitta, visserligen ingen närbild på fönstret men glasblocken går kant i kant med kaklet så det är lätt att torka av.
 
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipsen allihoppa, ska fundera lite i glasblocksandan :)

Puu:

Det blidde prydligt ju.. dock blir det en ganska stor yta för oss (fönstret är 120 brett och normalhöjd). Man måste ju tänka lite i de banorna när man ska se det utifrån också (kanske blir "plottrigt" med så mycket glasblock??)..

Hur gör man det tätt.. alltså mot befintliga huset? En ram av något slag eller? Det blir ju blött både ínnefrån och utifrån så att säga..

MVH Sandra
 
verkligen snyggt puu :)
 
Hej,

Jag har samma problem och kanske värre då mitt badrum befinner sig en våning upp vilket innebär att jag helst inte vill ta till en stege varje gång det är dags att tvätta fönstren. Så jag har som plan att försöka köpa en stor glas skiva (1200x2400)som jag sätter på en skena så när man vill ha tillgång till fönstret så kan man bara skjuta glaset åt sidan. Jag gissar att det är vettigt att köpa en glas skiva som kanske är laminerad eller nåt så man inte dör om den går sönder ;)

Men som sagt jag har inte gjort det ännu utan bara på planerings stadiet. Såg förövrigt att man kan köpa glas som har en elektronisk "dimmer" funktion. Det skulle ju vara hur koolt som helst (men säkert dyrt).

Lycka till!
 
novajonas skrev:
Hej,

Jag har samma problem och kanske värre då mitt badrum befinner sig en våning upp vilket innebär att jag helst inte vill ta till en stege varje gång det är dags att tvätta fönstren. Så jag har som plan att försöka köpa en stor glas skiva (1200x2400)som jag sätter på en skena så när man vill ha tillgång till fönstret så kan man bara skjuta glaset åt sidan. Jag gissar att det är vettigt att köpa en glas skiva som kanske är laminerad eller nåt så man inte dör om den går sönder ;)

Men som sagt jag har inte gjort det ännu utan bara på planerings stadiet. Såg förövrigt att man kan köpa glas som har en elektronisk "dimmer" funktion. Det skulle ju vara hur koolt som helst (men säkert dyrt).

Lycka till!
Är fönstret så stort som 1200x2400?
En sådan laminerad glasskiva blir ju både väldigt tung, och rejält dyr. Den lär ju dessutom kräva en rejäl konstruktion med skenor som den kan rulla i.
Nästa problem lär troligen bli att det kommer att bli omfattande kondens mellan rutan och väggen/fönstret..

Det är inte min mening att vara negativ till ovanliga förslag, med det där tror jag inte kommer att fungera..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.