F Freddan#1 skrev:
Om det är ett gammalt hus är väggarna gjorda av trä rakt igenom. Då är det ok.
Om det är ett hus med vanliga väggar såsom idag så är det inte ok, mögelrisk i innerväggarna
Nämen, sluuta....

F Freddan#1 skrev:
Om det är ett gammalt hus är väggarna gjorda av trä rakt igenom. Då är det ok.
Om det är ett hus med vanliga väggar såsom idag så är det inte ok, mögelrisk i innerväggarna
Du menar alltså att luft utifrån ger mögel i ett nyare hus? Var tas ventilationsluften till dessa hus då, tror du?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
nizzehult
Den här tråden har utvecklats till att bli någon slags känslomässigt drama som mera beskriver hur jag ska förhålla mig till min sambos krav för att få ha henne kvar. Kan vi skippa den typen av inlägg tack? Tillför absolut ingenting. Jag är mer intresserad av den tekniska och ekonomiska biten.

Argument om att ugn/spis, ja icke energilågklassade vitvaror eller t o m gamla glödlampor "ökar husets uppvärmningskostnad markant" är bara bull - så länge som den värme som utstrålas tillgodogörs i själva byggnaden.

Sen har jag bott i detta hus så kort tid att jag inte har en aning om vad årsförbrukningen blir men att direkt släppa ut varm luft som man har betalat för att värma upp tar emot då husets ventilation (som nyligen är genomgången) fungerar utmärkt. Av samma anledning bör man låta badvatten ligga och svalna innan man drar ut proppen.

nizzehult nizzehult skrev:
Den här tråden har utvecklats till att bli någon slags känslomässigt drama som mera beskriver hur jag ska förhålla mig till min sambos krav för att få ha henne kvar. Kan vi skippa den typen av inlägg tack? Tillför absolut ingenting. Jag är mer intresserad av den tekniska och ekonomiska biten.

Argument om att ugn/spis, ja icke energilågklassade vitvaror eller t o m gamla glödlampor "ökar husets uppvärmningskostnad markant" är bara bull - så länge som den värme som utstrålas tillgodogörs i själva byggnaden.

Sen har jag bott i detta hus så kort tid att jag inte har en aning om vad årsförbrukningen blir men att direkt släppa ut varm luft som man har betalat för att värma upp tar emot då husets ventilation (som nyligen är genomgången) fungerar utmärkt. Av samma anledning bör man låta badvatten ligga och svalna innan man drar ut proppen.
Inlägg av den typen du beskriver är ett försök att få dig att se att det kanske kan finnas andra värden än den rent teknisk/ekonomiska aspekten. Allt är en helhet. Du bestämmer givetvis vad som är viktigt för dig, men alla har inte samma förhållningssätt. Du är fri att välja din linje, men det är inte säkert det får den effekt du önskar.

• Gilla
lenalo och 4 till
  • Laddar…
N
Kan inte moderator stoppa tråden

Staffans2000
N Nephew skrev:
Kan inte moderator stoppa tråden
Eller sluta läs den. Måste du ha en mamma som vägleder dig?

TS är tondöv. Han tror på fullt allvar att det är en löneförhandling, när det istället handlar om känslor. Det är uppenbarligen TS första och säkert sista flicka, som kommer att bo i det huset.
TS: -väx upp. Bli en man. Pengar luktar inte. Det är sant. Men flickor doftar.... Nyduschat.

Staffan

• Gilla
larka742
  • Laddar…
F
Helena Lillarve Helena Lillarve skrev:
Du menar alltså att luft utifrån ger mögel i ett nyare hus? Var tas ventilationsluften till dessa hus då, tror du?
Nej. inte luft utfrån. Läs högre upp.

Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
Visa du siffrorna för henne. Släng in ett diagram när du ändå håller på. Visa hur mycket tusenlappar ni kan spara.
Om du fortsätter denna väg kommer du har en väldigt låg elräkning och du kommer dessutom leva själv så du slipper kompromissa.
Om du däremot vill leva i en relation så slänger du siffrorna i öppna spisen, slutar behandla din sambo som ett mindre intelligent barn och börjar njuta av livet.

Att du ens gör kopplingen till att hon växt upp i hyresrätt kontra att hon sover med fönstret öppet är fruktansvärt nedvärderande.

Jag bor i egen villa, har gjort hela livet och jag betalar min egna elräkning. Sover trots detta med fönstret öppet sommar som vinter och njuter av det varje kväll. Helst ska det vara så kallt att man kastar sig in under täcket, då sover jag som bäst.

Men redan i mening två där du minsann poängterar att du äger huset, inte hon, ringer en stor varningsklocka hos mig. Helt onödig information som inte tillför tråden någonting mer än att ge dig någon form av övertag över henne. Tur du inte var min sambo för då hade jag omgående packat ihop mina saker och dragit om jag läst denna tråd.

Värt att notera är också att jag badar ofta och gärna, har en bastu som nyttjas friskt och ett spabad på tomten som är uppvärmt året om. En sann njutning för både mig, min man, våra barn och mängder med vänner och bekanta som tittar över och badar året om.

Livet är på tok för kort för att leva som von Anka, ensam, bitter och med mängder av pengar sparade på elräkningen.

• Gilla
lenalo och 6 till
  • Laddar…
F

Förstår. Jobbar själv som besiktningsman (bisyssla sedan 20 år). Roligt att besiktiga, men inte så roligt med diskussionerna med säljare många gånger. Därför jag jag trappat ned och vickar för en samt besiktigar kanske 10 gånger per år bara och gör annat idag. Numera är det för många säljare som "aldrig" har fel och vill bevisa motsatsen när jag hittar fel och många säljare är självutnämnda experter för att t.ex. deras farfar var minnsan snickare på 70-talet och har byggt 1000-tals hus och säljaren var med som pojk i 14 -års åldern och hjälpte till en del, eller något. Sämsta är när säljaren har med sig sin pappa eller farbror eller nåt som jobbade som murare, ingenjör eller har renoverat mycket själv osv. Eftersom de är med måste de bara hävda sig och tro att de kan allt. Bästa säljaren är om frun och herrn (antingen säljaren eller köparen) bara är med och ev. mäklaren, ingen annan. Då blir det mer substans i besiktningen och resultatet. Sämsta är när farafar eller nåt är med överallt och tjatar och låtsas vara expert. Det förekommer även försök till muta ibland. Även frun/mannen eller hur de lever kan ryka ihop om felen och ha olika åsikter och det går ut över mig ibland. Även hantverkare som det ofta finns många av numera som inte har formell utbildning kan man ryka ihop med.
Vad jag vill säga med allt detta är att det är viktigt för både husets välmående och ens förhållande att man är sams. För om man inte är det kan det gå ut över huset. Har sett många skilsmässohus där underhållet och skötseln är eftersatt samt skadorna som blir, pga. att de inte är sams och de lägger energin på osämjan (som kanske ni gör nu?) istället för att din fru kanske inte vill ta till sig fakta (antar jag, ursäkta mig, men jag skulle tro att det är så).

Värst är ovan problem i de större städerna. Vet inte riktigt varför. Är det mer prestige där kanske?

Tips: Ta alltid reda på fakta, helst av ett proffs. Tex. en besiktningsman först. De besiktigar inte bara inför försäljning, utan kan besiktiga om det mesta som rör ett hus. Eller låta en el-firma eller VVS-firma eller någon annna expertfirma inom något annat besiktiga. De kan göra det. Men kolla allltid att de har gesällbrev eller mästarbrev eller relevant utbildning, certifikat osv. Idag finns det massor av hantverkare med firmor som inte har formell utbildning. Nog kan de vara bra alltid ändå. Men just låta dem besiktiga bör man undvika.
Det kostar kanske några tusen kronor, men det är värt det. Jag lovar. Dessutom får ni papper på om saken. Och sedan är det inte så mycket att diskutera

Min sista semesterdag idag. Hinner inte skriva så mycket mer på ett tag. Det var rätt kul att följa allt. På detta forum finns många hobbyexperter fick jag se.Samma var det på ett bilforum såg jag tidigare, massor av hobbyexperter. Sådant fanns inte så mycket av förr. beror det på internet kanske? Folk som aldrig får chansen att hävda sig i samhället, så de gör det på internet istället. Eller?

Redigerat:
Nu har huset inte mekanisk ventilation utan FTX (kan man nog jämställa det med) och iom att man helt bytte värmesystem så ändrades nog förutsättningarna för hela ventilationen. Vet inte hur ofta luften byts när man kör detta.

Vad sägs om denna kompromiss: installera en vanlig väggventil i sovrummet som man öppnar efter behov?
Måste säga att jag blir lite fundersam nu över din kunskapsnivå. Du tycks inte ens ha den mest grundläggande kunskapen om ventilation och ändå skriver du följande i din tråd: Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt här fungerar...

Har du F-ventilation betyder det att du har mekanisk frånluft.
Har du FT-ventilation har du både mekanisk från samt tilluft.
Har du FTX så har du mekanisk från samt tilluft med värmeåtervinning.

Redigerat:
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
Bra fråga. Men mäklaren - som en gång i tiden sålt detta hus - sa att dessa aggregat blandade rumsluften med friskluft. Det heter Bacho Minimaster.
En stor nackdel är att köksfläkten surrar betänkligt hela tiden, finns inget off-läge. Lagerljud i fläktarna är vanligt och då vet jag att dessa är bytta minst en gång.
Men snälla nizzehult, ber om ursäkt för mina många svar men jag satte mig precis ned för att läsa hela denna tråd och blir bara mer och mer paff över dina inlägg som klart och tydligt visar att du inte har någon koll på huset över huvudtaget. Du borde nog inte röra en pinal utan att prata med fackman då du tycks sakna de allra mest basala kunskaperna i ämnet och inte ha insikten själv om att du saknar kunskapen.

Ingen off-knapp på köksfläkten skriver du...

Det är ganska rimligt då du inte ska stänga av hela husets ventilation någonsin. Huset är byggt för att ha mekaniskt styrt från och tilluft. Stänger du av den kommer du riskera att få stora problem med exempelvis fuktig inomhusluft som tar sig upp på vinden med kondens och mögel som följdproblem.

Av det du beskrivit så verkar du ha ett äldre FTX-system där du har en forcering du styr via köksfläkten, vanligt på 70/80-talshus.
Det betyder att du efter bad/dusch/tvätt ska slå på forceringen för att öka på frånluften från kök, badrum och tvättstuga.

E.6745 Elin6745 skrev:
Måste säga att jag blir lite fundersam nu över din kunskapsnivå. Du tycks inte ens ha den mest grundläggande kunskapen om ventilation och ändå skriver du följande i din tråd: Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt här fungerar...

Har du F-ventilation betyder det att du har mekanisk frånluft.
Har du FT-ventilation har då både mekanisk från samt tilluft.
Har du FTX så har du mekanisk från samt tilluft med värmeåtervinning.
Exakt, jag får samma känsla utav att TS inte riktigt har 100% koll.
*Disclaimer: Det har ju inte jag heller så* :D
(Kan oxå vara att att vi missförstår)

TS skriver att han inte vill öppna fönstret för att han vill köra via sin ventilation p.g.a. ekonomi, okej.

Ventilationen var från 80-talet och hade ett värmeaggregat vilket var avstängt, okej bra för han har ju bättre uppvärmning för huset.

Nu vet jag inte om TSs aggregat från 80-talet stöder värmeåtervinning. Gör den INTE det så är det ju samma som att ha fönstren öppna. Men om den stöder det så är den inte lika effektiv som dagens som återvinner värmen bättre.
Läste någonstans i tråden att TS aggregat blandade inomhusluft med utomhusluft 50/50. Okej, så då har den ju någon form utav "återvinning", dock så får du ju in samma gamla dåliga luft igen så vad är då vinsten med att bara flytta runt luften?

Nä, gör som många redan skrivit, skaffa ett nytt vettigt FTX aggregat så får du bästa möjliga förutsättningarna för ekonomisk värmeåtervinning SAMT även ännu bättre inomhusluft för din sambo då den luften är filtrerad från pollen och annat.

En lite rolig notis bara utifrån TS många tokiga inlägg där han uppenbart inte är den mest ödmjuka sambon att leva med...

Av det han själv skrivit i denna tråd har HAN köpt huset själv för DOM att bo i tillsammans.
Det betyder rent krasst att saknas samboavtal har hans sambo rätt till halva huset om de flyttar isär.
Hoppas hon har lite temperament och jävlar anama isig...

• Gilla
  • Haha
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
C Cambudgie skrev:
skaffa ett nytt vettigt FTX aggregat så får du bästa möjliga förutsättningarna för ekonomisk värmeåtervinning SAMT även ännu bättre inomhusluft för din sambo då den luften är filtrerad från pollen och annat.
Kom inte med ännu mer dyra tekniska lösningar på TS "problem". Tjejen vill sova med fönstret öppet. Punkt slut. När vår ovanligt trögtänkte TS, väl förstått det, är det inte längre ett problem. För då kan han bestämma själv.

Staffan

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B BigOne skrev:
Stek och köttbullar har exakt samma innehåll
Stek.
Ingredienser: Kött. (och kanske salt och kryddor)

Köttbullar.
Ingredienser: Kött, potatis, potatisstärkelse, potatisflingor, druvsocker, salt, lök, svartpeppar, potatisfiber, kryddextrakt. Friterade i animaliskt fett. (Och detta i köttbullen med det högsta köttinnehållet - 85% - du kan finna färdig i en svensk butik)

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.