114 272 läst ·
405 svar
114k läst
405 svar
Dumt och dyrt att sova med öppet fönster - hur argumenterar man mot detta?
Termodynamisk jämvikt är svaret på din fråga. Vid utjämnandet av varm och kall luft av måste överskottsfukten i den varmare luften "försvinna". I ett hus antingen genom avluftning/luftspalt eller genom kondensering. Det är faktiskt lag på detta. Fysikens lagar gäller. Allt strävar efter jämvikt. Det är därför som man behöver elda i huset när det är kallt ute.H Harald Blåtumme skrev:
Så enkelt är det!
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ok. Jag har inte beaktat specialfallet att man inte tillför någon värme alls i det förmodat uppvärmda bostadsutrymmen när det är kallt ute, helt enkelt för att jag aldrig upplevt detta specialscenario.
___
Dessutom, det typiska scenario jag utgår ifrån är att man har ett visst undertryck som drar in tilluft i aktuella utrymmen och evakuerar förbrukad luft på vanligt sätt via frånluftskanaler, ofta mekaniskt understödda av fläktar.
Det är därför jag ser detta med kondens i innerväggar som ett otroligt långsökt scenario orsakad av tilluftsdon i sovrum osv.
___
Dessutom, det typiska scenario jag utgår ifrån är att man har ett visst undertryck som drar in tilluft i aktuella utrymmen och evakuerar förbrukad luft på vanligt sätt via frånluftskanaler, ofta mekaniskt understödda av fläktar.
Det är därför jag ser detta med kondens i innerväggar som ett otroligt långsökt scenario orsakad av tilluftsdon i sovrum osv.
Räcker med att det är 21 C i rummet intill och 13 C i angränsande rum. Kondenseringen börjar då, om man har otur. Ren fysik.H Harald Blåtumme skrev:Ok. Jag har inte beaktat specialfallet att man inte tillför någon värme alls i det förmodat uppvärmda bostadsutrymmen när det är kallt ute, helt enkelt för att jag aldrig upplevt detta specialscenario.
___
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag får förutsätta att man bor i normaltempererade bostäder. Förstår att det kan vara annorlunda om man ser till fenomen som kan uppträda i dåligt/delvis uppvärmda sommarstugor, ödehus osv.
Renoverare
· Stockholm
· 20 347 inlägg
Alltså om man har fönstret öppet så det blir under 13 C i sovrummet och 21 C i rummet intill. Då kan det bli kondens i innerväggen.H Harald Blåtumme skrev:
Beror på oisolerade innerväggar och innergolv förmodligen. Var vanligt i äldre hus. Men även idag i nya hus förekommer det att det enbart är gipsskivor mellan väggarna. Är billigt och inte fel, men det blir lyhört.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 347 inlägg
Felet många gör är att de stänger av värmen i sommarstugan när det inte är där. Låt värmen vara igång lite året runt så slipper man lukten och möglet.
500 watt igång för en 80 m2 och termostaten på 15C för en sommarstuga räcker bra. Då mår den bra. Temperaturen kommer att gå ned långt under 15 C men det gör inget heller, bara radiatorn på 500 watt jobbar. Men folk vill snåla. Har man inte råd med 18 kr/dag vintertid för den elen så har man inte råd att ha en sommarstuga heller.
500 watt igång för en 80 m2 och termostaten på 15C för en sommarstuga räcker bra. Då mår den bra. Temperaturen kommer att gå ned långt under 15 C men det gör inget heller, bara radiatorn på 500 watt jobbar. Men folk vill snåla. Har man inte råd med 18 kr/dag vintertid för den elen så har man inte råd att ha en sommarstuga heller.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Som med så mycket annat, det beror på. Finns otroligt dåliga betonghuskonstruktioner likaså trähuskonstruktioner.F Freddan#1 skrev:
En fördel med trä som byggmaterial är att det är en kolsänka, till skillnad mot betong som genererar en väldig massa CO2 vid tillverkningen.
Få Betonghus har några större problem. Kolsänka?? Har aldrig hört det ordet förr, men förstår vad det betyder. Köp vind-el, hybridbil, värmepump eller några solpaneler så kompenserar du nog för enormt mycket mer. Mindre underhåll för Betonghus också borde väl spara på CO2?H Harald Blåtumme skrev:
Trähus är inget vidare egentligen, tycker jag. Men det är en annan fråga.
Renoverare
· Stockholm
· 20 347 inlägg
Vår förra 1800-talskåk var tegel/trästomme. Tyckte det var trevligare, vinden kunde röra sig fritt rakt igenom, friskt och välventilerat 
Det är bra som katten! Men vem orkar med kalla golv och enorm värmekostnad i längden?AndersMalmgren skrev:
Bygg nytt istället för att renovera om det går att lösa ekonomiskt. Alltid bättre i längden.
Jag personligen avskyr äldre hus, annat än att vila ögat på.