nizzehult nizzehult skrev:
Nä, jag trodde inte att min lilla fråga skulle röra upp så mycket damm som den gjorde så tydligen är frågan lite kontroversiell....
Det verkar finnas två läger:
1. Inget fel med öppet fönster, det brukas ofta.
2. Dumt att släppa ut energi på detta sätt, det finns bättre lösningar.

Att jag tillhör grupp 2 och min sambo grupp 1 är det ingen tvekan om och jag vidhåller än en gång att såväl ventilationssystem som värmesystem bygger på att dom får reglera sig själva och allt detta sätts ur spel om man "hjälper till" genom att öppna fönster eller på annat sätt manipulerar den tänkta automatiken.
Att man sen har svalt i ett sovrum tycker jag är sunt men det ska i så fall skötas av rummets termostat. Klichéer som "frisk luft har ingen dött av" köper jag inte.
Du har ju HELT missat poängen med nästan alla inlägg i hela tråden. Allt är inte svart eller vitt, det mesta är nyanser av grått.

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
hsd
Anna_H Anna_H skrev:
Varför måste man ha öppningsbart fönster som utrymningsväg i ett rum som har altandörr? :thinking:
Ooops:surprised:

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nä, jag trodde inte att min lilla fråga skulle röra upp så mycket damm som den gjorde så tydligen är frågan lite kontroversiell....
Det verkar finnas två läger:
1. Inget fel med öppet fönster, det brukas ofta.
2. Dumt att släppa ut energi på detta sätt, det finns bättre lösningar.

Att jag tillhör grupp 2 och min sambo grupp 1 är det ingen tvekan om och jag vidhåller än en gång att såväl ventilationssystem som värmesystem bygger på att dom får reglera sig själva och allt detta sätts ur spel om man "hjälper till" genom att öppna fönster eller på annat sätt manipulerar den tänkta automatiken.
Att man sen har svalt i ett sovrum tycker jag är sunt men det ska i så fall skötas av rummets termostat. Klichéer som "frisk luft har ingen dött av" köper jag inte.
Ja, ventilationssystemen ör numera dim för frisk luft och utbyte i rätt mängd.

V MillanLillan skrev:
Fast hur lycklig är man när man får ge upp sina principer? Jag skulle kasta ut min man om han var så slösig med energin!
Jag tror att du har svaret i din fråga
V MillanLillan skrev:
Fast hur lycklig är man när man får ge upp sina principer? Jag skulle kasta ut min man om han var så slösig med energin!

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
I vissa länder exploderar tusen ton gödsel, I andra länder bråkar man om öppna fönster.

• Gilla
lenalo och 1 till
  • Laddar…
Ja det är mitt hus och jag som sätter reglerna och kunde jag övertygas om att ett litet tillflöde av uteluft inte punkterar hela uppvärmningsbudgeten så lägger jag ner diskussionen. Flera här säger så. Det här är sen inte avgörande i vår relation utan bara en intressant diskussion, hon skulle inte dra om jag spikade igen dörren!
Det finns bättre saker att spara pengar på, tänk på hur mycket ugnen och spisen drar i elkonsumtion. Om ni bara äter sallad och kalla rätter så kommer du att spara in massor av el, det kanske inte smakar lika gott men om du räknar på kalorier, vitaminer så är det samma. Kallt kaffe och varma öl är mycket mer eleffektivt än att koka kaffe eller kyla öl. Det finns massor med besparingar man kan göra om man inte bryr sig hur det känns.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Krokben
B BigOne skrev:
Det finns bättre saker att spara pengar på, tänk på hur mycket ugnen och spisen drar i elkonsumtion. Om ni bara äter sallad och kalla rätter så kommer du att spara in massor av el, det kanske inte smakar lika gott men om du räknar på kalorier, vitaminer så är det samma. Kallt kaffe och varma öl är mycket mer eleffektivt än att koka kaffe eller kyla öl. Det finns massor med besparingar man kan göra om man inte bryr sig hur det känns.
Det där är lite skillnad. Uppvärmningen är absolut största energiboven i ett hushåll. Slänga ut värme ur ett helt rum i 8-10 timmar (och kylan sprids garanterat genom innerväggarna) vs använda spisen 30 min/dag.

F
Grillen Grillen skrev:
Jag förstår inte varför du ens ställer frågan här, för du har ju redan bestämt dig för vilket svar du godtar? Det är klart som tusan att du tappar några kronor i månaden på att ha altandörren öppen, men stänger man den inre sovrumsdörren och sänker termostaten lite så är det inte en alltför stor kostnadsökning. Men där har du ju ditt svar, så stäng altandörren och säg det till sambon och var nöjd med det. För du vill ju inte ta in att det faktiskt finns andra aspekter än just ekonomi och funktion i detta så varför ens argumentera?

Jag personligen tycker det är skönt med kall luft utifrån även om vi har ftx i huset, det är faktiskt en helt annan känsla. Men har inte fönstret öppet varje natt heller utan ibland när jag känner för det.
Gör inte så är mitt råd!
Ett sovrums innerväggar, alltså de väggarna mellan sovrummet och andra rum är antingen isolerade med enstegstätning eller många gånger är de helt oisolerade. Dels får man värmetapp genom innerväggarna och det går åt mer energi för att värma upp övriga huset. Men det stora problemet är något helt annat.
Tvåstegsisolering finns aldrig i dessa innerväggar, men behövs om fönstret skall stå öppet på natten, eftersom tvåstegsisoleringen ventilerar av fukt.
Om övriga huset har en temp. på 21 °C och sovrumstemperaturen går ned till 13 °C och lägre så kondenseras fukten i luften från övriga huset inuti innerväggarna. Gör man så någon gång spelar det inte så stor roll för fukten förångas snabbt bort när man stängt fönstret. Men står fönstret öppet varje natt under ett år så är det nästan mer regel än undantag att det bildas mögelsprorer av fukten i innerväggarna. Vill det sig illa tilltar mögelproblemet och ert hus kommer att få en microbiell lukt. Man känner inte lukten själv ofta för man vänjer sig. Men andra känner den. Jag känner direkt om det är microbiell lukt i ett hus bl.a. eftersom jag arbetar med hus. Få husägare håller med mig för de känner ju det inte själva. Väldigt känsligt läge då, man får väga orden på guldvåg. Men sedan när jag låter bryta upp en vägg så syns möglet. (Jämför folk som luktar svett eller käkat vitlök dagen innan. De känner det inte själva för de är vana vid lukten, men andra känner det) ((Förresten! Käka aldrig vitlök eller Curry söndag till torsdag är mitt tips, eller dagen innan jobbet eller om du skall på dans eller nåt eller dagen innan du skall sitta i möte. På jobbet lider jag ibland av det och det är känsligt att säga till folk)) Får möglet rejält fäste så kan det börja spridas ordentligt, men det tar ofta några år oftast
Vid 23 °C inomhus börjar kondensationen av fukt från luften redan om sovrummet är kallare än 15 °C

En parallel, det sämsta man kan göra för sitt hus är att tex. på nyårsfest hemma när det är -25 °C utomhus elda ordentligt i braskassetten så man får en mysig fest över +25 °C. Det är då inte säkert att att tvåstegstätningen i fasaden klarar den belastningen. Dels är den absoluta fukthalten hög inomhus och låg utomhus och det kan lätt börja kondensera ohämmat i ytterväggarna. Istället elda aldrig på extra ju kallare det är ute. Försök att hålla runt 20-21 °C året om.

Enstaka idiotkonstruerade hus i Sverige har enstegstätning i ytterväggarna. Men jag tror det är förbjudet idag. Det har var varit väldigt liv om dem när folk efter några år står med fuktskador och ingen vill ta ansvar.

Vid nattsänkning som vi gör är vi noga med att inte sänka för mycket på vintern.

Redigerat:
F Freddan#1 skrev:
Gör inte så är mitt råd!
Ett sovrums innerväggar, alltså de väggarna mellan sovrummet och andra rum är antingen isolerade med enstegstätning eller många gånger är de helt oisolerade. Dels får man värmetapp genom innerväggarna och det går åt mer energi för att värma upp övriga huset. Men det stora problemet är något helt annat.
Tvåstegsisolering finns aldrig i dessa innerväggar, men behövs om fönstret skall stå öppet på natten, eftersom tvåstegsisoleringen ventilerar av fukt.
Om övriga huset har en temp. på 21 °C och sovrumstemperaturen går ned till 13 °C och lägre så kondenseras fukten i luften från övriga huset inuti innerväggarna. Gör man så någon gång spelar det inte så stor roll för fukten förångas snabbt bort när man stängt fönstret. Men står fönstret öppet varje natt under ett år så är det nästan mer regel än undantag att det bildas mögelsprorer av fukten i innerväggarna. Vill det sig illa tilltar mögelproblemet och ert hus kommer att få en microbiell lukt. Man känner inte lukten själv ofta för man vänjer sig. Men andra känner den. Jag känner direkt om det är microbiell lukt i ett hus bl.a. eftersom jag arbetar med hus. Få husägare håller med mig för de känner ju det inte själva. Väldigt känsligt läge då, man får väga orden på guldvåg. Men sedan när jag låter bryta upp en vägg så syns möglet. (Jämför folk som luktar svett eller käkat vitlök dagen innan. De känner det inte själva för de är vana vid lukten, men andra känner det) ((Förresten! Käka aldrig vitlök eller Curry söndag till torsdag är mitt tips, eller dagen innan jobbet eller om du skall på dans eller nåt. På jobbet lider jag ibland av det och det är känsligt att säga till folk)) Får möglet rejält fäste så kan det börja spridas ordentligt, men det tar ofta några år oftast
Vid 23 °C inomhus börjar kondensationen av fukt från luften redan om sovrummet är kallare än 15 °C

En parallel, det sämsta man kan göra för sitt hus är att tex. på nyårsfest hemma när det är -25 °C utomhus elda ordentligt i braskassetten så man får en mysig fest över +25 °C. Det är då inte säkert att att tvåstegstätningen i fasaden klarar den belastningen. Dels är den absoluta fukthalten hög inomhus och låg utomhus och det kan lätt börja kondensera ohämmat i ytterväggarna. Istället elda aldrig på extra ju kallare det är ute. Försök att hålla runt 20-21 °C året om.

Enstaka idiotkonstruerade hus i Sverige har enstegstätning i ytterväggarna. Men jag tror det är förbjudet idag. Det har var varit väldigt liv om dem när folk efter några år står med fuktskador och ingen vill ta ansvar.

Vid nattsänkning som vi gör är vi noga med att inte sänka för mycket på vintern.
Du blandar lite med enstegs och tvåstegs isolering och säger att man inte ska höja temperaturen på fester vintertid!!!
Ingen fukt som kommer inifrån ska ut i isoleringen, det är därför man plastar väggarna.
Enstegs tätade fasader är något helt annat.
Då har du plast på insidan sen trä och isolering utan luftspalt som avslutning frigolit med tunnputs ytterst.
Det som hände på dessa väggar var ju att fukt som letar sig in vid överföringar eller ett runt otäta övergångar vid fönster fastnar mellan två täta skickt.
Dvs fukt utifrån.

T
F Freddan#1 skrev:
Gör inte så är mitt råd!
Om övriga huset har en temp. på 21 °C och sovrumstemperaturen går ned till 13 °C och lägre så kondenseras fukten i luften från övriga huset inuti innerväggarna. Gör man så någon gång spelar det inte så stor roll för fukten förångas snabbt bort när man stängt fönstret. Men står fönstret öppet varje natt under ett år så är det nästan mer regel än undantag att det bildas mögelsprorer av fukten i innerväggarna. Vill det sig illa tilltar mögelproblemet och ert hus kommer att få en microbiell lukt. Man känner inte lukten själv ofta för man vänjer sig. Men andra känner den. Jag känner direkt om det är microbiell lukt i ett hus bl.a. eftersom jag arbetar med hus. Få husägare håller med mig för de känner ju det inte själva. Väldigt känsligt läge då, man får väga orden på guldvåg. Men sedan när jag låter bryta upp en vägg så syns möglet. (Jämför folk som luktar svett eller käkat vitlök dagen innan. De känner det inte själva för de är vana vid lukten, men andra känner det) ((Förresten! Käka aldrig vitlök eller Curry söndag till torsdag är mitt tips, eller dagen innan jobbet eller om du skall på dans eller nåt eller dagen innan du skall sitta i möte. På jobbet lider jag ibland av det och det är känsligt att säga till folk)) Får möglet rejält fäste så kan det börja spridas ordentligt, men det tar ofta några år oftast

Kontentan av hela den där långa texten är alltså typ att man bara ska käka vitlök på lördagar och bara vädra när det är samma temperatur ute som inne? Låter ju... rimligt.

• Haha
seniorkonsult
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
det sämsta man kan göra för sitt hus är att tex. på nyårsfest hemma när det är -25 °C utomhus elda ordentligt i braskassetten så man får en mysig fest över +25 °C. Det är då inte säkert att att tvåstegstätningen i fasaden klarar den belastningen.
Verkar som att det är helt olika livsfilosofier inblandade här, de som kanske släpper lite på energikalkylerna åtminstone på nyårsafton, vs de som tycker att ”rätt ska vara rätt”.

Kanske är den inställningen snarare än avundsjuka som fick dina forna vänner att höra av sig, bara ett tips i all välmening.

Staffans2000
F Freddan#1 skrev:
Gör inte så är mitt råd!

Med eller utan enstegstätning. Det blir inget ligga av iallafall för TS.

Staffan

Krokben Krokben skrev:
Det där är lite skillnad. Uppvärmningen är absolut största energiboven i ett hushåll. Slänga ut värme ur ett helt rum i 8-10 timmar (och kylan sprids garanterat genom innerväggarna) vs använda spisen 30 min/dag.
Men om du bara äter kall mat och dricker varm öl så sparar du massa energi, om du dessutom ersätter alla fönster med solida väggar så har du sparat mängder.

Detta är ingen diskussion om huruvida det är energieffektivt eller inte. Det handlar om att man tycker det är värt kostnaden att ha öppet i sovrummet precis som man tycker det är värt kostnaden att ha kalla öl och varm mat.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Med eller utan enstegstätning. Det blir inget ligga av iallafall för TS.

Staffan
Just när det ska liggas kan jag tycka det är trevligt med stängt fönster så man slipper dela med sig av upplevelsen till grannarna.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Krokben
B BigOne skrev:
Men om du bara äter kall mat och dricker varm öl så sparar du massa energi, om du dessutom ersätter alla fönster med solida väggar så har du sparat mängder.

Detta är ingen diskussion om huruvida det är energieffektivt eller inte. Det handlar om att man tycker det är värt kostnaden att ha öppet i sovrummet precis som man tycker det är värt kostnaden att ha kalla öl och varm mat.
B BigOne skrev:

Klart det är en fråga om energieffektivt. Att behålla värmen man producerar i den mån man kan, eller att släppa ut allt som man producerar är inte energieffektivt.

Att välja att dricka varm öl och äta kall mat är inte energieffektivt, det är snarare energisparande/att inte använda energi. Det är som att säga att en räv som inte använder uppvärmning eller värmer på maten/kyler vattnet är energieffektiv, den använder ingen energi (extern iaf). Menar inte att låta arg/otrevlig utan jag håller inte med om ditt resonemang bara.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.