Vad gäller när man har 3 säkringar 13a som sitter ihop? Är det alltså en sladd på baksidan som delar på hela den kraften. Jag undrar eftersom den rödmarkerade har elektriker kopplat endast till mikro känns som overkill. Medans den blåa har han kopplat hela badrummet till inklusive tvättmaskin, torktumlare maxeffekten är långt över 3000 watt. Kan man byta plats på sladarna på baksidan bara, eller behöver varje säkring egen sladd 4, 5 och 6.

När jag drar ner 4an åker 5 och 6 ner på köpet.

GetAttachmentThumbnail

O
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Vad gäller när man har 3 säkringar 13a som sitter ihop? Är det alltså en sladd på baksidan som delar på hela den kraften.
Det är en trepolig säkring som skyddar en 3-fasgrupp. Det går en ledare från var och en av de tre sammankopplade brytarna. Varje ledare kan belastas med 13A var för sig.

Jag undrar eftersom den rödmarkerade har elektriker kopplat endast till mikro känns som overkill. Medans den blåa har han kopplat hela badrummet till inklusive tvättmaskin, torktumlare maxeffekten är långt över 3000 watt.
Din micro är med 100% säkerhet en enfasförbrukare. Det vill säga att den är ansluten mellan fas och neutralledare och därmed går på 230 volt. Det innebär att den är kopplad på endast en av de tre säkringarna och kan då dra maximalt 13A. Vad som är anslutet, om någonting, till de två andra faserna har inte framgått.

Kan man byta plats på sladarna på baksidan bara, eller behöver varje säkring egen sladd 4, 5 och 6.
Varje säkring har en egen ledare som skyddar en fas. Om du skall använda en trepolig säkring för att skapa en trefasgrupp till badrummet så måste det gå tre ledare dit också. I en gruppledning ingår förutom fasledarna även ledare för neutral och skyddsjord. Så skall elektrikern skifta de två säkringarna så måste vederbörande dra ur två trådar ur gruppen till micron eftersom de inte används längre, samt dra i två nya trådar till badrummet. Till det kommer arbetet att fördela faserna på de olika förbrukarna i badrummet. Att göra det kan vara omöjligt med nuvarande kanalisation (rören i väggen) och då kräva utanpåliggande kabel för att få ihop det.

Redigerat:
Tack Stremboy! Till de två andra faserna är inget kopplat, elektriker är hög när han arbetar det är jätte löjligt. Jag måste söka lösningar i forumet som jag presenterar till honom.

Av den anledningen tycker jag mikron kan byta plats till enkel säkring på 9an (blått). Jag får väl hoppas det kanske går åtminstone 2 ledningar till elskåpet och han på något sätt kopplat ihop till en ledning i skåpet då kanske man kan bryta loss dem och ha i 3-fasgruppen? Det finns en inspektionslucka i badrummet där alla kablar går ihop och sedan därifrån till elskåpet.

Tack Stremboy! Till de två andra faserna är inget kopplat, elektriker är hög när han arbetar det är jätte löjligt. Jag måste söka lösningar i forumet som jag presenterar till honom.

Av den anledningen tycker jag mikron kan byta plats till enkel säkring på 9an (blått). Jag får väl hoppas det kanske går åtminstone 2 ledningar till elskåpet och han på något sätt kopplat ihop till en ledning i skåpet då kanske man kan bryta loss dem och ha i 3-fasgruppen? Det finns en inspektionslucka i badrummet där alla kablar går ihop och sedan därifrån till elskåpet.
Men varför inte ge honom sparken?? måste han ha dig till att söka lösningar på nätet är han till större skada/fara än till nytta.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Men är det verkligen en riktig elektriker du har anlitat? Det är inte normalt att ha 13A säkringar till allt. Det tas ibland till för vissa svåra förbrukare. Det behöver inte vara direkt fel, men man gör inte så.

Och riktiga elfirmor brukar inte bygga med Rutab material, det är mer för hempulare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Min fetning. Byt elektriker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.