v-g skrev:
peter.holm:Det där måste vara något fuffens. I anvisningarna står att man ska rolla lagren i 90 graders vinkel mot varandra och man doppar ju rollern hela tiden SAMT att det är ett visst antal KILO som ska upp på väggen, troligast är dessa kilo inkluderat en viss säkerhetsprocent (dvs bara överflödigt) och man kan klara sig med mindre på vissa ytor.

Duk är varken bättre eller sämre än rollat, finns nog chans att göra fel med båda tror jag.
Fuffens eller fuffens, vad vet jag..,

JAG kände iaf att mina kunskaper att kunna rolla ut rätt mängd massa jämnt fördelat överallt var begränsade. Därför valde jag att använda mig av duk, då VISSTE jag att tjockleken var likadan överallt.

Jag rollar Ardex tätsystem som fanns på Woody, och det går bra som attan tycker jag. Svårt att tänka sig att det skulle flyta någonstans med den sega konsistensen det har....

Sen är det ju så att det oftast blir att man skickar på det där sista i duschutrymmet, så visst, jämnt blir det ju inte, men det lär ju bli mer än godkänt där det verkligen gäller..

Tätskiktar mitt enda dass, med en fyra personersfamilj som mer än gärna pinkar halvvägs i arbetet. Har hittills inte vållat för stora obehag, då jag rollar under toastolen sent på kvällen. Tidigt på morgonen kliver jag upp och ställer tillbaka toastolen på några gummitassar. Strumplästen klibbar inte fast, men däremot noterade jag att arbetsskor inte är att rekommendera. :rolleyes: Max tiden enligt burken är den sista rollningen av tätskiktet som ska behöva 12 timmar på sig, en kort tid enligt mig.

omix: den här årstiden är lite speciell med hög luftfuktighet och lägre temp kan vara därför det tar tid

sen tätar du väl hela badrummet på en dag med P2D och S1K och kan börja med plattor nästa dag

Torktiden är väldigt lång jag tror på att man låter det stå ett dygn och självtorka och är det inte 100% då så drar man på en luftavfuktare eller värmefläkt. Här har duk en rejäl fördel, iaf för proffesionella som inte vill åka ut och rolla 30 min sen vänta en dag.

Efter mitt 1a badrum med duk så var jag övertygad om att aldrig göra ett till med duk
Efter mitt 2a badrum med duk så var jag övertygad om att aldrig göra ett med rollat igen

Värst av alla måste dock Höganäs system vara. Rolla+duk+rolla igen. Valde detta system precis innan de nya reglerna trädde i kraft och hade därmed kommit undan med att bara rolla, men valde ändå det säkra före det osäkra. Tur som f-n att det bara rörde sig om ett duschutrymme. Annars hade man blivit tokig. Dyrt var det också...

Kan rekommendera Bostik rollat, finns på Cheapy

nino skrev:
omix: den här årstiden är lite speciell med hög luftfuktighet och lägre temp kan vara därför det tar tid

sen tätar du väl hela badrummet på en dag med P2D och S1K och kan börja med plattor nästa dag
Hmmm nä, jag som nybörjare tätar inte hela på en dag... Rollar en gång per dag, jag. Projektet har inte varit särskilt påstressat hittills, så jag behöver inte börja stressa nu.. ;) Arbetsgången är snarare:

1. Ångtäta en dag då det garanterat inte är några ungar hemma, då mnan trasar sönder den tunna ångtätningen om man går på den i onödan.

2. Montera alla manschetter och tätremsor, samt rolla väggarna för första gången.

3. Vid nästa tillfälle nån dag senare rolla golvet, och lämna en liten cirkel runt toastolen som måste stå kvar.

4. Rolla vägg, rotera toastolen så mycket som tillåts för att komma åt att rolla golvet där. Detta medför att man får stå i hallen och lyfta in ungar när dom behöver gå på dass.

osv osv. Inte en chans att jag rollar allt kvickt.. Har hållt på nästan i en vecka med att rolla.... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.