Har en hitachi c 6 bu2 med originalklinga samt hemgjord linjal. Upplever att man måste foga kanterna efter att ha sågat i mdf. Detta skall nu undvikas, kan jag få bra resultat med mina prylar? Byta till en mer fintandad klinga? Jag bygger kök.
Skulle ha hyrt sänksåg över helgen men trafikproblem satte stopp.
Trevlig helg!

Du bör ha en mer fintandad klinga till MDF. Hitachi har ett set med tre klingor i en aluminiumlåda till ett förhållandevis OK pris. Av någon anledning har maskinen 30 mm hål till en ganska liten klinga, vilket inte är standard. Det normala är 20 mm för klingor kring 160 mm. Det kommer därför att bli svårt att hitta billiga alternativ till originalklingorna.

Tack! Jag köper gärna en klinga ( eller ett set) för bättre resultat.

Har sedan ett par dagar en Festool TS55 och sen tidigare en Hitachi C6BU2. Festool skär ju bättre snitt i bland annat MDF än något annat man håller i handen. Hitachin är till för bygget. Där är den bäst. Tycker jag i alla fall :)

Precis som jag misstänkte.. Just nu är det bara ekonomin som står mellan mig och feston. Har fått lite hjälp av en polare som har en sådan - blev grymt bra. Han lånar dock inte ut den och jag behöver sågen dagligen. Vad jag hoppas på med en fintandad klinga är ett något bättre resultat än med originalklingan.

Om ekonomin är hindret kanske du ska kika på Makitas sänksåg istället? Tycker i varje fall att sänksåg är alltid ett bättre val än cirkelsåg till det typ av arbete du skall utföra.

En annan lösning som kan funka är ju (även om du sa att du redan hade en linjal) -> http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI och sen såga med Hitachin i lagom takt. Därefter får du gå över kanterna lätt med sandpapper och en hård slipkloss och sen kan man stryka dem med en blandning av vatten och trälim. Det ger ett finare kant som inte suger färg värre än Wettex. Man kanske även kan köra med primer. Detta är dock inte något jag har provat men det borde vara värt ett försök.

Hej alla! Tack för era tips och synpunkter! Jag har exakt denna skena som syns i länken som funkar mycket bra. Jag inser dock att jag måste ha tag på en sänksåg, jag vägrar att stå och efterarbeta snitten och sedan beöva bättringsmåla. Skivorna är målade. Jag trodde när jag köpte cirkeln för ett år sedan att detta var allt jag behövde, nu vet jag bättre.
Jag borde ha lagt in en sänksåg i budgeten för köket- ett tips för alla som bygger sitt första kök.( Jag började inte med köket för ett år sedan...)
Cramo borde ha helgöppet, igår gick det inte att ta sig fram i sthlm pga trafikolycka.

En högkvalitativ cirkelsåg med fintandad klinga borde väl ge lika bra snitt som en sänksåg eller är det något jag inte förstått?

Pongu skrev:
En högkvalitativ cirkelsåg med fintandad klinga borde väl ge lika bra snitt som en sänksåg eller är det något jag inte förstått?
Njae, precisionen i de olika sågarna är inte på samma nivå generellt sett. Dessutom har en del cirkelsågar (bla min gamla, mkt dyra makita och flera c6bu) en klinga som inte är 100% parallell med sulans kant, vilket starkt påverkar snittet negativt när man kör efter en linjal. Och kör man inte efter linjal har cirkelsågen naturligtvis ingen chans. Detta är justerbart på sänksågarna.

Ah, där ser man. Tycker inte det borde vara svårare att bygga en exakt cirkel, men det efterfrågas väl sannolikt inte. Fokus är kanske mer på avverkningsförmåga än precision.

Fintandadklinga gör en hel del.
Sen en sak till som många missar. Sänk sågbordet så att klinga sticker ut med en 2-3 tänder bara eller ca 5mm då har du fler tänder i ingrepp samtidigt och får ett finare snitt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.