9 874 läst ·
39 svar
10k läst
39 svar
Duger det här underlaget till en betongplatta?
Nä det var det jag funderade över också, ifall man måste lägga skivor på alla sidor. Blev nu så då jag byggde för det var lättast att få allt inriktat korrekt så.
Varför måste man utöka isoleringen såpass om man lägger isolering dock? Är inte det bättre med isolering under plattan än helt utan?
Garaget är annars isolerat ungefär en meter ut under jorden, så 1/3 av plattan kommer att vara isolerad och resten utan om jag inte lägger nån isolering, jag vet inte om det kan ha negativa konsekvenser om jag inte isolerar hela plattan.
Varför måste man utöka isoleringen såpass om man lägger isolering dock? Är inte det bättre med isolering under plattan än helt utan?
Garaget är annars isolerat ungefär en meter ut under jorden, så 1/3 av plattan kommer att vara isolerad och resten utan om jag inte lägger nån isolering, jag vet inte om det kan ha negativa konsekvenser om jag inte isolerar hela plattan.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Beror ju på om du har tjälskjutande mark eller inte.
Isolerar du bara mitt under platta och inget utanför och har tjälskjutande mark så kommer plattan att lyfta i kanten men inget stöd i mitten, tror inte den kommer att gå sönder men det är onödigt..
Protte
Isolerar du bara mitt under platta och inget utanför och har tjälskjutande mark så kommer plattan att lyfta i kanten men inget stöd i mitten, tror inte den kommer att gå sönder men det är onödigt..
Protte
OK jag lägger ut extra isolering runtom senare då. Fast jag tror inte marken är så tjälskjutande. Även tagit bort brädan mot väggen, blev lite krångligt att få alla hörn 90 grader igen utan den brädan men det gick till sist.
Nåja isolering (innanför formen än så länge bara) och armering är färdiga, även tagit bort brädan och flyttat in formen mot väggen. Lägger plast där istället.

Jag plockade dit stenar under armeringen för att lyfta upp den så den borde komma ca 4-5cm från ytan.
Också en liten form till för ett soptak, lika bra att göra det, här lade jag ut isolering också och den går utanför formen, kanske lite overkill, den är också gjord av samma brädor , men då isoleringen satt i ett så lades den ovanpå och det blir således en 15cm platta, igen lite overkill, kanske borde ta ner den till 10cm:

Den skulle ta 0.3kubik såhär, 0.2kubik om jag gör den 10cm tjock, så kanske inget att snåla över, om man beställer 1 kubik får man väl alltid lite extra ändå.

Jag plockade dit stenar under armeringen för att lyfta upp den så den borde komma ca 4-5cm från ytan.
Också en liten form till för ett soptak, lika bra att göra det, här lade jag ut isolering också och den går utanför formen, kanske lite overkill, den är också gjord av samma brädor , men då isoleringen satt i ett så lades den ovanpå och det blir således en 15cm platta, igen lite overkill, kanske borde ta ner den till 10cm:

Den skulle ta 0.3kubik såhär, 0.2kubik om jag gör den 10cm tjock, så kanske inget att snåla över, om man beställer 1 kubik får man väl alltid lite extra ändå.
Produkter som diskuteras: "trallskruvar"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Jag tror säkert att stenarna du lagt under armeringen kommer att fungera, men du vet om att det finns speciella plastpluppar att trycka dit va?
Jag kallar dem för kattfötter, men jag är inte säker på att de verkligen heter så.
Kostar ett par kronor styck.
Jag kallar dem för kattfötter, men jag är inte säker på att de verkligen heter så.
Kostar ett par kronor styck.
Armeringsdistanser skulle jag tippa på att de kallas....Lostmoose skrev: