gavagai skrev:
Någon skrev att de hellre skulle köpa en 12V-Jula-maskin för 299 kr än 14V-b&d. Är det mer ett raljerande över b&d eller är de verkligen likvärdiga? Jag är inte ute efter någon prestige, utan efter något som funkar, så jag har inget emot Jula.

Svårt att säga prisklass egentligen. Jag vill ha något som funkar för mitt vardagsanvändare och inte har ett dött batteri efter tre år. Om det skulle krävas att jag betalade 2000 för det så skulle jag göra det, men jag misstänker att 500 skulle funka lika bra för mig.
Just kalenderlivslängd på batterierna är svårt. De viktigaste att tänka på med Li-jonbatterier är att de tar stryk av värme och djupurladdning (och även överladdning men det skyddar batteriladdaren emot). Det sämsta du kan göra är att köra slut batteriet och sedan lägga undan maskinen på en solig plats tills nästa gång du ska använda den om ett halvår. En bekant lyckades döda två AEG-batterier på det sättet.
Tar du hand om batterierna (dvs. tänker på att ladda dem innan du lägger undan dem) så bör de hålla många år. Moderna Li-jonceller ska klara tusentals laddcykler.

johanpelle skrev:
Du frågar helt enkelt på fel ställe för att få ett bra svar. Inget forumför vanliga hemmaanvändare som använder en batterimaskin en gång i månaden.
Här ger det status att skryta om att man lyckats ha sönder en B&D slipmus på några minuter.
Har man inte tummen mitt i handen utan någon minimal förmåga att hantera maskinvektyg håller en sådan slipmus lång tid.
Jag har själv haft sönder en B&D slipmaskin/slipmus och det berodde nog inte enbart på att jag har tummen mitt i handen. Den var på grund av felkonstruktion halvtrasig meknaiskt nästan redan från början och gick till slut sönder även elektriskt. Har samma erfarenhet av en B&D skruvdragare.
Min upplevelse, som verkar delas av många, är att B&D är det minst prisvärda märket av elverktyg.

buspojken skrev:
Titta även på begagnat marknaden, ja köper hellre ett begagnat proffs verktyg än billigt krafs som man svär över varje gång de ska användas
Men tänk också på att det är någon orsak till att maskinerna säljs. Det är knappast nån som tänker "Den här skruvdragaren är fördj*vla bra, och batterierna är nästan nya. Den ska jag ta och sälja sk*tbilligt på Blocket".

andersmc skrev:
Men tänk också på att det är någon orsak till att maskinerna säljs. Det är knappast nån som tänker "Den här skruvdragaren är fördj*vla bra, och batterierna är nästan nya. Den ska jag ta och sälja sk*tbilligt på Blocket".
Finns väl fall då man uppgraderat och säljer av fina maskiner som man inte använder? Jag har själv en Makita 14,4V som jag funderat på att sälja många gånger då den är ersatt av både större och mindre maskiner. Nu tror jag inte att jag få så mycket för den så den får ligga kvar i lådan och se fin ut. :)

Mikael_L
Fast ibland finns det OK orsaker.

Jag köpte några maskiner av en snickare som hade minskat sin kostym från ett par anställda till att köra helt i egen regi de sista åren innan pensionen. Det kändes som en vettig anledning.

Många verkar tycka att två batterier är bra. Jag förmodar att det är för att man ska slippa vänta på att det första laddas? Jag som inte använder dem så länge åt gången och mer är ute efter "kalenderlivslängd" (som någon skrev) har väl inte så mycket nytta av två batterier?

Och hur man sköter LiIon-batterier sulle jag behöva veta mer om. Ska de alltid fulladdas innan de läggs undan? Ofta använder jag en borr/skruvdragare ganska kort tid varje gång. Kan det inte finnas nackdelar med att hålla på och ladda den många gånger när den fortfarande har ganska mycket batterikraft kvar?

gavagai skrev:
Många verkar tycka att två batterier är bra. Jag förmodar att det är för att man ska slippa vänta på att det första laddas? Jag som inte använder dem så länge åt gången och mer är ute efter "kalenderlivslängd" (som någon skrev) har väl inte så mycket nytta av två batterier?

Och hur man sköter LiIon-batterier sulle jag behöva veta mer om. Ska de alltid fulladdas innan de läggs undan? Ofta använder jag en borr/skruvdragare ganska kort tid varje gång. Kan det inte finnas nackdelar med att hålla på och ladda den många gånger när den fortfarande har ganska mycket batterikraft kvar?
Det som du vill undvika är att de laddas ur fullständigt villket lätt kan hända om du lägger undan när det är urladdat. Batterierna har styrelektronik som hindrar att du kör slut på dem helt, dvs det finns energi kvar när det inte går att borra/skruva mer. Men med tiden så självurladdar dock batterierna och kan då komma ned i skadligt låg nivå vilket elektroniken inte kan förhindra. Det går dock långsamt.

Det slutar ofta med att jag lägger alldeles för mycket tid på att undersöka produkter innan jag köper dem. Man kunde ju tycka att min tid vore mer värd än så, men det är väl en hobby, det också, att leta prisvärda saker på nätet.

Lite irriterande när till synes likadana maskiner är väldigt olika:
http://www.bauhaus.se/bosch-psr-14-4-li-2-batterier.html
http://www.bauhaus.se/bosch-psr-14-4-li-2-1-batteri.html

Rubrikerna ser ju i princip likadana ut i alla fall, och jag har inte tänkt på att det finns två olika sådana där när jag tittat på andra sajter efter Bosch.

Det är bara 100 kronors prisskillnad mellan dem på amazon. Vad kan jag göra med den ena som jag inte kan göra med den andra?

Redigerat:
Pricerunner blandar ihop dem. Lite svårt att jämföra priser då när två olika maskiner blandas som om de vore samma när de listar butikspriser.

Mikael_L
Man kan lätt råka tro att både heter PSR 14 Li-2, men icke.
Den ena heter 14 Li och har således endast en växel, den andra heter 14 Li-2 och har två växlar.

2'an i den första maskinen hör till den löpande texten som berättar att det följer med 2 batterier.

• Gilla
rein85viss
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Fast ibland finns det OK orsaker.

Jag köpte några maskiner av en snickare som hade minskat sin kostym från ett par anställda till att köra helt i egen regi de sista åren innan pensionen. Det kändes som en vettig anledning.
Naturligtvis finns det en och annan. Men man kan i alla fall räkna med att det var de sämsta maskinerna han sålde, och att de var så pass dåliga att han inte ens ville ha dem som reserv.

Men jag tror inte att man som nybliven verktygsköpare ska räkna med att man kommer att ramla på just de tillfällena.

Mikael_L skrev:
Man kan lätt råka tro att både heter PSR 14 Li-2, men icke.
Den ena heter 14 Li och har således endast en växel, den andra heter 14 Li-2 och har två växlar.

2'an i den första maskinen hör till den löpande texten som berättar att det följer med 2 batterier.
Jo, jag förstår det i det fallet, men det är svårt att se i vissa fall,och det tog ett tag innan jag fattade att det fanns två så till synes lika 14.4V-maskiner. "Lustigt" också att pricerunner listar dem om vartannat, så att man jämför priser som inte alls är jämförbara.

Frågan kvarstår: Vad kan jag (konkret) göra med den med två växlar som jag inte kan göra med den med en? Vad gör det värt att köpa den dyrare?

gavagai skrev:
Jo, jag förstår det i det fallet, men det är svårt att se i vissa fall,och det tog ett tag innan jag fattade att det fanns två så till synes lika 14.4V-maskiner. "Lustigt" också att pricerunner listar dem om vartannat, så att man jämför priser som inte alls är jämförbara.

Frågan kvarstår: Vad kan jag (konkret) göra med den med två växlar som jag inte kan göra med den med en? Vad gör det värt att köpa den dyrare?
Det beror ju lite på vilka varvtal och med vilka moment dom har. Jag har bara skruvdragare med två växlar och använder uteslutande den högre växeln till att borra, men använder ganska ofta den lägre när jag skruvar. Man kan då dra i större skruv och behöver inte förborra lika ofta. Men nu vet jag som sagt inget om vare sig styrka eller varvtal på de aktuella maskinerna.

Visst kan de vara så att maskiner som säljs på blocket och tradera kan vara uttjänade, men långt ifrån alla, har själv sålt både makita och Dewalt som de inte varit något fel på, använda, ja. men inte slut ! Byttes ut pga att man ville byta upp sig ;)

Får man tag på en proffsmaskin så finns de nya batterier till väldigt bra priser om man ser utanför gränsen, bara mina 3 öre,

har väldigt dåliga erfarenheter av budget verktyg och skulle inte rekommendera dem till nån, riktiga verktyg är halva jobbet

gavagai skrev:
Jag skrev mitt första inlägg här igår, och fick massor av fina svar med omtanke om mina fingrar bl.a. (alternerat med en önskan om att se dem ryka på youtube) :) så jag provar en fråga till.

Jag behöver en ny skruvdragare/borrmaskin. Har haft en sådan här tidigare: [länk] eller möjligen hette den någonting annat för 12 år sedan, då jag fick den. En riktig trotjänare alltså, och den har funkat bra för mina behov, men jag kan tänka mig något lite starkare. Nu är batteriet kasst (ganska väntat efter tolv år), så jag vet inte riktigt om den kanske var stark nog från början ändå, men hur som helst gör det ingenting om nästa maskin är lite bättre.

Funderar på dessa, mest för att de är relativt billiga, och jag alltså har bra erfarenheter av Black and Decker:
[länk] utan hammarfunktion
[länk] ​med hammarfunktion
Duger de, tror ni? Jag har full förståelse för att det är rätt svårt att veta om de duger åt mig, men det blev en bra diskussion i min förra tråd, och ni kan säkert komma med vettiga synpunkter här också. Hammarborr? Är den nåt att ha på en sådan här maskin (jag har en separat jättehammarborr sedan tidigare)? Maskinen får ju gärna vara lite smidigare än min förra, men det borde väl de där vara med litium-batteriet?

Synpunkter? tas emot med tacksamhet.
Kanske hade du klarat dig med en bra bitsmejsel och dig nätdrivna maskin? Det blir väl inte så mycket skruvande i hyresrätten? Batterier blir dåliga över tid, det är svårt att undvika, även om olika märken klarar sig olika bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.