17 158 läst ·
117 svar
17k läst
117 svar
Duger de här skruvdragarna?
Du har fortfarande inte svarat på vad du ska ha den till. Ska du skruva eller borra? Vad ska du ha den till för material? Montera IKEA-möbler, borra i betongväggar, sätta upp en innervägg eller bygga en altan?
Lite märkligt att "vi inte får" tipsa om dyra batteriskruvdragare, men själv vill du slå ett slag för dyra nätanslutna borrhammare ...johanpelle skrev:Du frågar helt enkelt på fel ställe för att få ett bra svar. Inget forumför vanliga hemmaanvändare som använder en batterimaskin en gång i månaden.
Här ger det status att skryta om att man lyckats ha sönder en B&D slipmus på några minuter.
Har man inte tummen mitt i handen utan någon minimal förmåga att hantera maskinvektyg håller en sådan slipmus lång tid.
Det är lätt att hamna i skrytmånsfällan och köpa på sig mycket dyra batterileksaker. batterierna tar i alla fall slut om några år så att man får köpa nytt.
Gäller det t.ex. en nätdriven borrhammare blir det annat. Ska man använda den mycket så lönar det sig att köpa en dyrare maskin som är både lättare och kraftigare än de billiga.
Bara en liten reflexion ..., no offence ...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Har du vart nöjd med en 12V NiCd maskin skulle jag kolla på de små smidiga 10,8V maskinerna. De är mycket kraftigare än vad man tror! Har själv en DeWalt 10,8V skruvdragare som frun lagt beslag på och som hon är mycket nöjd med när hon skall montera möbler, borra lite osv. Själv är min favorit för småjobb en Festool CSX.
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dc...ion-subcompact-screwdriver-2-batteries-p13194
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dc...ion-subcompact-screwdriver-2-batteries-p13194
Bra maskiner (proffsverktyg) behöver inte vara så dyrt att köpa.
Det handlar om att hålla ögonen öppna och inte köpa när man behöver utan när man hittar. Är alltid rea någonstans.
Dom första 6 åren av 7 i villa körde jag på B&D maskiner...
Skruvdragare med ett batteri från ica maxi för 499 kr. Tog evighet att ladda, tog slut snabbt och den orkade inte dra in långa skruvar (10cm). Testade mousen i trappen men den avverkade inte, hittade en blå bosch excenter slip i stället till bra pris. Som natt o dag.
B&D sticksågen byttes snabbt ut mot en makita på rea och precisionen går inte att jämföra.
I förrgår hittade jag en blå bosch 10,8 v för 800 kr och för ett par månader sen en blå bosch 14,4 V för 1400. Detta är inte mycket mer än hobbymaskinerna och är betydligt trevligare verktyg.
Men mitt bästa och mest använda verktyg av alla är ändå den lilla gröna bosch ixus eller vad den heter. Obegränsat med Ikea möbler har den skruvat ihop både i hus o lägenhet. Är det till möbler du ska ha så rekomenderar jag den
Men om du bor i lägenhet och bara drar en skruv då och då kommer även billiga maskiner funka...
Någon på forumet har en signatur som jag gillar. Något i stil med:
När du köper dyra maskiner gråter du en gång...när du betalar.
När du köper billiga maskiner gråter du varje gång du använder den
Som hemma pulare som sporadiskt gör saker så stämmer detta nog lika bra som för ett proffs.
Det handlar om att hålla ögonen öppna och inte köpa när man behöver utan när man hittar. Är alltid rea någonstans.
Dom första 6 åren av 7 i villa körde jag på B&D maskiner...
Skruvdragare med ett batteri från ica maxi för 499 kr. Tog evighet att ladda, tog slut snabbt och den orkade inte dra in långa skruvar (10cm). Testade mousen i trappen men den avverkade inte, hittade en blå bosch excenter slip i stället till bra pris. Som natt o dag.
B&D sticksågen byttes snabbt ut mot en makita på rea och precisionen går inte att jämföra.
I förrgår hittade jag en blå bosch 10,8 v för 800 kr och för ett par månader sen en blå bosch 14,4 V för 1400. Detta är inte mycket mer än hobbymaskinerna och är betydligt trevligare verktyg.
Men mitt bästa och mest använda verktyg av alla är ändå den lilla gröna bosch ixus eller vad den heter. Obegränsat med Ikea möbler har den skruvat ihop både i hus o lägenhet. Är det till möbler du ska ha så rekomenderar jag den
Men om du bor i lägenhet och bara drar en skruv då och då kommer även billiga maskiner funka...
Någon på forumet har en signatur som jag gillar. Något i stil med:
När du köper dyra maskiner gråter du en gång...när du betalar.
När du köper billiga maskiner gråter du varje gång du använder den
Som hemma pulare som sporadiskt gör saker så stämmer detta nog lika bra som för ett proffs.
Den här köpte jag på kampanj för 395. https://www.jula.se/borrskruvdragare-18v-32nm-060203
Duger för mina behov. Har ärvt en dyrare B&D med nicd som är 7-8 år gammal och pappa har en bosch psr-18li. Boschen är bättre men kostar åtminstone det dubbla.
Har också en ixo variant som är bra till montering av möbler och småfix.
Duger för mina behov. Har ärvt en dyrare B&D med nicd som är 7-8 år gammal och pappa har en bosch psr-18li. Boschen är bättre men kostar åtminstone det dubbla.
Har också en ixo variant som är bra till montering av möbler och småfix.
Mja, när det kommer till batterimaskiner tycker jag inte alls att det är självklart.
Då två nya batterier brukar betinga mer pengar än en ny maskin så blir det liksom batteriets livslängd som avgör.
Och att då köpa begagnat är väl lite av ett vågspel?
Då två nya batterier brukar betinga mer pengar än en ny maskin så blir det liksom batteriets livslängd som avgör.
Och att då köpa begagnat är väl lite av ett vågspel?
Hej, jag har en B&D skruvdragare! Tror den är väldigt lik den som du länkade till i början av denna tråd. Fick den i present så jag kunde inte säga att jag hällre ville ha en grön bosch eller något annat. Har haft den nu i över två år. Förra året la jag nytt altan golv. Tyckte den funkade väldigt bra. Batteritiden var helt ok. Den är också tillräckligt stark för allt jag använt den till. Jag kan jämföra med en dewalt maskin som kostade runt 2500:- (om det nu säger något), och ja, den är inte lika bra som den. Batteriet lite svagare, lite svagare motor och främst så ligger den inte lika bra i handen. Men jag är iaf väldigt nöjd (än så länge) med B&D:n. My 2 cents
Jag ska inte bygga en altan... tror jag i alla fall. Inte sätta upp en innervägg. Borra i betong har jag som sagt en annan maskin till. Däremot borra i trä och säkert någon gång i metall, skruva ihop möbler... svårt att veta. Jag brukar ha lite hobbyprojekt på gång, som att bygga enklare möbler t.ex. (borra och skruva i trä), men det är ju ingenting avancerat.Nyfniken skrev:
Mest vill jag nog att den ska hålla över tid. Jag använder den alltså ganska lågintensivt, men vill gärna att den håller stilen i några år. Och behöver jag någon gång borra i någonting segt eller skruva i en lång jäkla skruv så vill jag att den klarar det.
Men vänd på frågan istället...
Vad är din budget? 500, 1000, 1500 osv.
Om du säger vad du vill lägga kommer du nog kunna få bra tipps på bästa möjliga maskin för dom pengarna.
Tipps på verktyg på detta forum brukar kumna bli dyra
Låter ändå som om du kommer använda maskinen till mer än sätta upp hyllor och bygga ihop ny ikea tvbänk så att säga.
Vad är din budget? 500, 1000, 1500 osv.
Om du säger vad du vill lägga kommer du nog kunna få bra tipps på bästa möjliga maskin för dom pengarna.
Tipps på verktyg på detta forum brukar kumna bli dyra
Låter ändå som om du kommer använda maskinen till mer än sätta upp hyllor och bygga ihop ny ikea tvbänk så att säga.
Dessa passar dig nog om batterierna är ok:
http://www.tradera.com/flex-skruvdragare-med-lampa-auktion_302432_189124273
http://www.tradera.com/aeg-powertoo...skruvdragare-helt-ny-auktion_302432_189224712
Och denna. lite kraftigare:
http://www.tradera.com/makita-bdf-456-rfe-skruvdragare-18v--auktion_302432_189209502
bara några tips...
http://www.tradera.com/flex-skruvdragare-med-lampa-auktion_302432_189124273
http://www.tradera.com/aeg-powertoo...skruvdragare-helt-ny-auktion_302432_189224712
Och denna. lite kraftigare:
http://www.tradera.com/makita-bdf-456-rfe-skruvdragare-18v--auktion_302432_189209502
bara några tips...
Många verkar tycka att gröna bosch är ett bra alternativ. På vilket sätt är den bättre än b&d? Jag förstår att den är bättre, men om det ska motivera det dyrare priset så måste den ju vara bättre på sådant som verkligen betyder någonting för mig. Håller batteriet längre (i år räknat, inte antal skruvar per gång)? Är den betydligt starkare när det är tungt att skruva/borra?
Någon skrev att de hellre skulle köpa en 12V-Jula-maskin för 299 kr än 14V-b&d. Är det mer ett raljerande över b&d eller är de verkligen likvärdiga? Jag är inte ute efter någon prestige, utan efter något som funkar, så jag har inget emot Jula.
Svårt att säga prisklass egentligen. Jag vill ha något som funkar för mitt vardagsanvändare och inte har ett dött batteri efter tre år. Om det skulle krävas att jag betalade 2000 för det så skulle jag göra det, men jag misstänker att 500 skulle funka lika bra för mig.
Svårt att säga prisklass egentligen. Jag vill ha något som funkar för mitt vardagsanvändare och inte har ett dött batteri efter tre år. Om det skulle krävas att jag betalade 2000 för det så skulle jag göra det, men jag misstänker att 500 skulle funka lika bra för mig.
Det var jag.gavagai skrev:
Och det kommer sig av att från både Meec och B&D förväntar jag mig absolut ingenting. Så om den efter en tid visade sig både vara någorlunda användbar samt inte gå sönder direkt så känns det som en vinst direkt.
Och mina egna erfarenheter av B&D inbegriper ju att två 125mm vinkelslipar, en batteriskruvdragare, en 230V borrmaskin, och en slipmaskin alla har gått sönder, medan andra märken av maskiner som jag haft samtidigt bara tuffat och gått. Ja det gör ju att jag inte håller B&D's anseende speciellt högt.
Jag tycker helt enkelt jag gett B&D alla chanser dom förtjänade.
Gröna Bosch har för mig funkat rätt bra, inget trasigt än. Men jag har bara 4 maskiner av grön Bosch, och 3 är köpta under de senaste 6 åren så någon kan ju fortfarande hinna paja under den tidsrymd jag tycker de ska klara.
Jag har också hört mest gott om gröna Bosch när ägare yttrar sig.
Ett bottennapp var dock deras tidigare batteriskruvdragare, både med NiCd likväl som NiMH-batterier hade användarna typiskt sett problem med stendöda batterier efter bara något enstaka år efter inköpet.
Men jag har inte hört något negativt om deras Li-ION-modeller. Jag har f.ö. en själv.
edit:
Men vad det gäller ditt val, så tycker jag nog att på din beskrivning så låter det som att en 2000:- proffsmaskin skjuter väl mycket över målet.
Och batterierna ligger i lådan och blir sämre lika snabbt på en Hitachi eller Makita som någon hobby-maskin. Så nog tycker jag, handen på hjärtat, att du gör rätt i att försöka hitta något som inte är fullt så dyrt.
Och det behöver inte vara direkt dåligt heller.
Jag köpte en mycket enkel och liten 10,8V Li-ION skruvdragare på Silvan för 300:- (halva priset), när dom hade utförsäljning i samband med att butikerna skulle läggas ner.
Den har ju funkat jättebra än så länge. Nu plågar jag ju den inte så mycket, då jag väljer någon annan dragare till de flesta jobb.
Men den hade funkat jättebra för mig om jag bott i en lägenhet, inte byggt ett hus.
Den ser ut lite som den sista jag länkade till från Jula.
Med billigare hobbydragare får man nästan alltid några nackdelar på köpet, såsom:
* Endast ett batteri.
* Långsam laddare.
* Lite svagare än proffsmaskinerna, då man använder en enklare billigare motor.
* Lågt varvtal om tillverkaren väljer att kompensera förra punkten med mer utväxling.
Saker som man som hobbyanvändare antagligen kan stå ut med, om dragaren används rätt sällan.
Men hur du än gör, köp inte idag med Ni-MH-batterier, eller ännu värre, med NiCd-batterier.
Men numera är det nog rent av svårt att hitta maskiner med de gamla batteriteknikerna.
Redigerat: