P
Hej skall snart lägga klinkers i mitt nybyggda duschrum.

Där duschen är skall jag ha klinkers 10 * 10 och sedan runda duschväggar 90 * 90 för att sedan utanför ha större klinklers 20 * 20.

Hur får man skärningen mellan stora och små plattor på rätt ställe ? D.v.s så att den hamnar precis under duschväggarna när de är stängda ? :S

Tack på förhand.

T
Det beror på vilket mått duschprofilerna sätts. Men dom flesta sätts med 90 cm i ytterkant på profilen och beroende på hur bred profilen är så brukar 88 cm vara lagom.

Men eftersom dörrarna bara är stängda när man duschar så syns det bara då, efter att man har duschat så viks ju dörrarna in mot väggen. Så egentligen kan det kvitta om skärningen inte kommer precis under duschväggarna.

Jag har skärningen 15 mm innanför duschväggarna, det ser snyggt ut från utsidan där flertalet betraktare kommer att befinna sej. Vi har fasta väggar med skjutdörrar och inte vikmodellen, med såna gäller förstås det som tank77 skriver.
Eftersom jag har fall i hela badrummet så får jag inte vatten stående kvar på kanten heller.

P
Hur skär Ni klinkerplattorna , med vilka verktyg ?

Beror på, små plattor skär jag med en vanlig kakelskärare, en sån som man drar ett skär över plattan och sen knäcker den.
Den använder jag till stora också om det inte är så många, annars har jag en skärmaskin också med diamantskiva och vattenkyld som är enklare om det är stora lr tjocka lr många plattor som ska skäras.

P
Jag har både skärmaskin & vattenkyld skärmaskin med diamantskiva, men frågan gällde när man skall skära runda bitar om skall följa duschdörrarnas profil etc, det kanske inte framgick ....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.