31 939 läst ·
74 svar
32k läst
74 svar
Dubblerad förbrukning efter elskåp flyttat
Om jag förstår bakgrunden rätt så har ni vistats i husvagnen 41 dygn förutom dagarna mellan dec-maj. Det blir 190 dagar och med 4000kWh så är det 23kWh per dag. Jag är ensam i mitt hus och har oljeeldning och inga elelement eller använder kraftiga elverktyg och har mycket LED lampor osv och jag drar 22kWh per dag i genomsnitt enligt min elräkning.Ove Renberg skrev:
alla på campingen har fått en ökning med 100% på sin elförbrukning av någon anledning.
Jag har räknat ut att vi har varit där 41 dygn och har en förbrukning på 4356 Kw vilket är helt orimligt.
Att ta hänsyn är att vi tillbringat tid i vagnen från 28/12 - 20/5.
Sommaren 2020 så flyttades säkringsskåpet från en husvägg till en annan, ca 40 meter. Arbetet utfördes på uppdrag av Vattenfall.
Vid flera tillfällen så har man i olika vagnar mätt upp 170-180 V
Jag/vi är oändligt tacksam för hjälp för vi måste få en lösning på det hela snarast.
Verkar ju dra lite väl mycket el för en liten husvagn, även om ni har frys och kyl och tv m.m. men kanske inte helt fel. Spänningsfall är ett problem som kan påverka elmätaren och måste vara elektrikern som inte skruvat åt trådarna i elskåpet eller satt för många husvagnsplatser på samma fas.
Elmätare känner av strömmen eller via ett magnetfält som styrs av strömmen, inte spänningen. Ibland kan det vara så att en elutrustning kompenserar en för låg spänning genom att öka strömmen, för att kunna jobba med samma watt. Elmätaren vet inget om spänningen och antar att det är 230v trots att den kanske är 180v. Då blir wattstyrkan som mäts 50% för hög. Men det kanske är en alltför orimlig förklaring.
Hej,
Hur debiteras ni? Direkt från Vattenfall, dvs alla har eget elabonnemang, eller debiteras ni av campingen? Det som kan ha hänt vid flytt av mätare är att omsättning på mättransformator blivit fel, och beroende på hur ni debiteras kan det ju bli såpass fel att ni betalar det dubbla.
Vad uppmäts den låga spänningen? Vid din vagn eller vid mätarskåp? Är det vid mätarskåp så ska ni koppla in nätägaren.
Hur debiteras ni? Direkt från Vattenfall, dvs alla har eget elabonnemang, eller debiteras ni av campingen? Det som kan ha hänt vid flytt av mätare är att omsättning på mättransformator blivit fel, och beroende på hur ni debiteras kan det ju bli såpass fel att ni betalar det dubbla.
Vad uppmäts den låga spänningen? Vid din vagn eller vid mätarskåp? Är det vid mätarskåp så ska ni koppla in nätägaren.
U Ubbe02 skrev:Om jag förstår bakgrunden rätt så har ni vistats i husvagnen 41 dygn förutom dagarna mellan dec-maj. Det blir 190 dagar och med 4000kWh så är det 23kWh per dag. Jag är ensam i mitt hus och har oljeeldning och inga elelement eller använder kraftiga elverktyg och har mycket LED lampor osv och jag drar 22kWh per dag i genomsnitt enligt min elräkning.
Verkar ju dra lite väl mycket el för en liten husvagn, även om ni har frys och kyl och tv m.m. men kanske inte helt fel. Spänningsfall är ett problem som kan påverka elmätaren och måste vara elektrikern som inte skruvat åt trådarna i elskåpet eller satt för många husvagnsplatser på samma fas.
Elmätare känner av strömmen eller via ett magnetfält som styrs av strömmen, inte spänningen. Ibland kan det vara så att en elutrustning kompenserar en för låg spänning genom att öka strömmen, för att kunna jobba med samma watt. Elmätaren vet inget om spänningen och antar att det är 230v trots att den kanske är 180v. Då blir wattstyrkan som mäts 50% för hög. Men det kanske är en alltför orimlig förklaring.
En energimätare (som detta är) mäter både spänning och ström och räknar med hjälp av detta ut den effekt som är, denna effekt multipliceras sedan med den tid som effekten tas ut, och man får då energiförbrukningen (kWh), dock kan man som nämnts få konstiga mätfel om spänningen går utanför vad mätaren är specificerad för.
4356kwh svar ja..E etompau skrev:Om alla som står på campingen fått en kraftigt ökad energiförbrukning så borde ni väl ta kontakt med ägaren/ansvarig person på campingen.
Att ni som kunder ska leta elfel låter lite märkligt.
Sedan för ordningens skull, kW är effekt, energi mäts i effekt x tid, normalt kWh.
Du anger att under 41 dygn har du haft en förbrukning på 4356 kW, antar att du då menar 4356 kWh!?
Detta motsvarar ett konstant effektuttag på 4426 W vilket får anses mycket för en husvagn. Det skulle yttra sig som en kraftig värmeutveckling i ansluten utrustning.
Den förbrukningen är inte möjlig eftersom vad jag förstått inte kan ta ut det på 16A. Ang camingägaren så är det för hans räkning jag ställer dessa frågor. . Många pratar om att en dålig kontakt på nollan skulle kunna ställa till så att mätarna vid husvagnarna visar fel. Stämmer det?
svar: avläsningarna från tidigare fakturor är rätt så ingen felavläsning gjord. Det är kollat med flera stycken.C cpalm skrev:De måste ju gjort fel när de räknat ut förbrukningen. Antar att de vid avläsning skriver in mätarställningen i något "camping-program", excel-ark eller liknande och räknar ut hur mycket mätaren tickat sedan föregående avläsning. Om de då av någon anledning inte har rätt startsiffra blir ju inte heller förbrukningen rätt.
Låter osannolikt att det skulle ha något med flytten av elskåpet att göra.
Du råkar inte ha mätarställningen från föregående avläsning dokumenterad någonstans?
Svar: vi alla har var sin mätare vid vagnen och det är dom som mätt fel. Allas avlösningar har ökat med ca 100%. Jag har kollat med flera campare. Vi har då tittat på 3-4 år bakåt och tagit ett snitt och det sista året 2020-2021 var avläst förbrukning 100%upp ca.V AlexanderM skrev:Hej,
Mycket märkligt. Det är ju ändå en mätare som påstås uppfylla vissa standarder och därmed borde vara extremt tolerant mot yttre faktorer som störningar, spänningsfall och vad det nu må vara.Ove Renberg skrev:
Jag skulle ta kontakt med tillverkaren och diskutera saken med dem.
Svar: Anledningen är att det är för campingägarens räkning jag kollar upp detta. 4356KWh svar ja! Vilket inte är möjligt på 16A vad jag förstår.E etompau skrev:Om alla som står på campingen fått en kraftigt ökad energiförbrukning så borde ni väl ta kontakt med ägaren/ansvarig person på campingen.
Att ni som kunder ska leta elfel låter lite märkligt.
Sedan för ordningens skull, kW är effekt, energi mäts i effekt x tid, normalt kWh.
Du anger att under 41 dygn har du haft en förbrukning på 4356 kW, antar att du då menar 4356 kWh!?
Detta motsvarar ett konstant effektuttag på 4426 W vilket får anses mycket för en husvagn. Det skulle yttra sig som en kraftig värmeutveckling i ansluten utrustning.
Svar: Men det som är märkligt är att vissa mätare är utbytta så att det finns minst 2 olika märken men båda mäter fel.C cpalm skrev:
Svar: Men det är där jag misstänker att problemet ligger. Är det möjligt att på nåt sätt räkna ut att om spänningen är vill säga 180 så höjs förbrukningen med x antal KWh?U Ubbe02 skrev:Om jag förstår bakgrunden rätt så har ni vistats i husvagnen 41 dygn förutom dagarna mellan dec-maj. Det blir 190 dagar och med 4000kWh så är det 23kWh per dag. Jag är ensam i mitt hus och har oljeeldning och inga elelement eller använder kraftiga elverktyg och har mycket LED lampor osv och jag drar 22kWh per dag i genomsnitt enligt min elräkning.
Om vi leker med tanken att spänningen sjunker till 170V så har jag förstått att strömmen kompenseras. Är det då så att räkneverket som sitter vid husvagnen rent tekniskt räknar upp dvs att den räknar mer KWh än vad den gör om man har 230V.