29 759 läst · 74 svar
30k läst
74 svar
Dubblerad förbrukning efter elskåp flyttat
Mätaren mäter både RMS värden för både spänning och ström och tar hänsyn till fasläget så mätfelet kan inte förklaras av underspänningen.
Den är dock inte godkänd för att användas som debiteringsmätare. Så det är inte rätt produkt för ändamålet.
Här är ett datablad.
https://www.gavazzionline.com/pdf/EM10DINDSENG210711.pdf
Den är dock inte godkänd för att användas som debiteringsmätare. Så det är inte rätt produkt för ändamålet.
Här är ett datablad.
https://www.gavazzionline.com/pdf/EM10DINDSENG210711.pdf
Var sitter de individuella mätarna? Svar: Mätarna sitter vid platsen där vagnen stårB b_hasse skrev:
Har de flyttats? Svar: Nej
Har campingens totala förbrukning enligt mätaren vid huvudsäkringarna också fördubblats? Svar Nej!
Om man summerar alla individuella mätare, stämmer det med "huvud-mätaren"? Svar Nej!
Self power supply (from 48 to 62Hz). The instrument works on the range from -20% to +20% of the measuring nominal input voltage. Är inte det intervallet för mätningen eller har jag missförstått.D Daniel 109 skrev:
Undran: 50% högre. Vad grundas det på.?U Ubbe02 skrev:Om jag förstår bakgrunden rätt så har ni vistats i husvagnen 41 dygn förutom dagarna mellan dec-maj. Det blir 190 dagar och med 4000kWh så är det 23kWh per dag. Jag är ensam i mitt hus och har oljeeldning och inga elelement eller använder kraftiga elverktyg och har mycket LED lampor osv och jag drar 22kWh per dag i genomsnitt enligt min elräkning.
Verkar ju dra lite väl mycket el för en liten husvagn, även om ni har frys och kyl och tv m.m. men kanske inte helt fel. Spänningsfall är ett problem som kan påverka elmätaren och måste vara elektrikern som inte skruvat åt trådarna i elskåpet eller satt för många husvagnsplatser på samma fas.
Elmätare känner av strömmen eller via ett magnetfält som styrs av strömmen, inte spänningen. Ibland kan det vara så att en elutrustning kompenserar en för låg spänning genom att öka strömmen, för att kunna jobba med samma watt. Elmätaren vet inget om spänningen och antar att det är 230v trots att den kanske är 180v. Då blir wattstyrkan som mäts 50% för hög. Men det kanske är en alltför orimlig förklaring.
Vi debiteras via en mätare vid vagnen. Alla har var sin mätare som debiteras av campingen. Den låga spänningen uppmättes i ett antal uttag vid olika vagnsplatserV AlexanderM skrev:Hej,
Hur debiteras ni? Direkt från Vattenfall, dvs alla har eget elabonnemang, eller debiteras ni av campingen? Det som kan ha hänt vid flytt av mätare är att omsättning på mättransformator blivit fel, och beroende på hur ni debiteras kan det ju bli såpass fel att ni betalar det dubbla.
Vad uppmäts den låga spänningen? Vid din vagn eller vid mätarskåp? Är det vid mätarskåp så ska ni koppla in nätägaren.
Mättransformator.. .då pratar vi huvudskåpet eller?
Inga andra har använt den sommartid. Läste av efter deras sista avläsning i maj 2021 och ingen förändring på mätaren har skett från till nu så det äär ingen som använt den i sommarblackarrow skrev:
Är det flera som fått sin förbrukning dubblerad?
Din mätare sitter ju vid din ställplats så det utesluter ju att man tex felaktigt kopplat en annan plats på din mätare, vilket annars skulle kunnat förklara dubbleringen.
Då återstår väl bara att strömmen tagits ut ur ditt uttag under en tid då du inte varit där (om det inte bara är felaktiga siffror för beräkningen som nämnts tidigare).
Om campingägaren sett en ökad förbrukning på föregående mätare kunde det ju vara intressant om ökningen beror på någon ställplats använts mer under debiteringsperioden. Har någon varit där vintertid men som trots det har låg förbrukning?
Månadsavläsning kanske skulle avslöja om din plats förbrukar ström när du inte är där. Eller om du noterar mätarställningen och ser hur mycket du förbrukar under respektive mellan dina besök.
Den låga spänningen som uppmätts tyder ju på att det lokala elnätet överbelastas, och då troligtvis med elvärme?
Det enda som har förändrats sedan förra perioden är att huvudskåpet för campingen har flyttats, inget annat. Vad kan ha hänt i samband med flytten. Har kan kopplat nåt galet eller? Finns det något där som skulle bli fel som ör att alla stolpar/förbrukare får enligt mätaren en dubbelt så hög förbrukning i KWh? kom med tips...

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 101 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 101 inlägg
240 V -20%=192 VOve Renberg skrev:
240 V +20%=288 V
Den spänning Du hade var alltså utanför mätarens funktionsområde
Jo, det är intervallet den ska uppfylla specifikationen. Men jag kan inte tänka mig att den fullständigt ballar ur om det avviker något mer. 180V är bara marginellt mer än 20% under 230V.Ove Renberg skrev:
Jag får ta tillbaka det om att den inte är godkänd för debitering. Om det är rätt variant så är den det. Då ska modellnumret sluta med PF.
Förbrukningen avviker lika mycket oavsett vilken enhet du använder, om du använder en enhet för energi.
Men säg bara dubbelt så stor energiförbrukning i stället. Jag har något svårt för alla felaktiga enheter och enheter som används som storheter.
Då låter det ju som att felet är nån annanstans än i mätaren, har ni kontrollerat avläsningen av mätaren som man redovisar till er mot mätaren?, alltså läst av om det verkligen står de siffror som man påstår på mätaren också, annars kan jag tänka mig att det är ett fel i något program man använder för att hantera mätvärdena, någon har kanske lagt in en avläsningskonstant fast det inte skall vara sen sådan?Ove Renberg skrev:
Svar: kontroll a mätningen mellan vattenfall och huvudskåpet stämmer men inte sammanlaggda mätningen på allas ställplatser mot huvudskåpet så avvikelsen har skett efter mätaren i huvudskåpet.M Mats_Andersson skrev:Då låter det ju som att felet är nån annanstans än i mätaren, har ni kontrollerat avläsningen av mätaren som man redovisar till er mot mätaren?, alltså läst av om det verkligen står de siffror som man påstår på mätaren också, annars kan jag tänka mig att det är ett fel i något program man använder för att hantera mätvärdena, någon har kanske lagt in en avläsningskonstant fast det inte skall vara sen sådan?
HejD Daniel 109 skrev:
jag tolkar databladet så att det beror på vilken "option" man har om den är lämplig eller ej. Och jag kan inte se om det angivits om det är denna "option PF" eller ej som används i frågan
[...]Ove Renberg skrev:
Troligaste felet är felkopplad/trasig utrustning i säkringsskåpet som flyttats. Ring Vattenfall och reklamera jobbet. Beskriv felsymptomen, ökad uppmätt förbrukning på ställplatserna som tillsammans överstiger den förbrukning som hela anläggningen har, spänningsvariationer, trasig elektronik i kylskåp.Resten löser deras tekniker. Personligen så skulle jag varit där med en termos kaffe och en burk med kakor när de felsöker.-)
Det finns två aspekter för skrivbords-hobbyelteknikern. Det ena är felet i säkringsskåpet, det andra är symptomet med mätarna som visar fel. Lägg upp ett foto på utrustning och kopplingarna i säkringsskåpet och beskriv hur elen funkar i din husvagn (vet inte, antar en blandning av 240/12 V-utrustning och transformatorer. Jag är endast självutnämnd expert på felsökning (en blygsam sådan