Hej,

Monterar nya lampor i badrummet, en på vardera sida om en spegel. Den högra lampan/uttaget har en brun (fas), en blå (neutral) och en gul/grön (jordad). Den gamla lampan som skruvade ner vara bara ikopplad med blå och brun eftersom den bara har uttag för blå och gul.

Nya lampan har uttag för blå, brun och gul/grön. Kopplar in allting och lampan lyser.

Nu till problemet:

Skruvar ner den gamla lampan på vänster sida, men där finns det två bruna, två blåa och två gul/gröna. Skruvar in den blåa och bruna i den nya lampan som användes för den gamla samt en av de gul/gröna. Och nu funkar varken höger eller vänster lampa.

Byter lite fram och tillbaka och det enda jag lyckas med är att få den vänstra lampan (dvs den med dubbla blåa, dubbla bruna och dubbla gul/gröna).

Någon idé, tips, vägledning om vad jag ska pröva/göra?

Tack på förhand

• Elinstallation av lampa med synliga kablar: en gul/grön jordad, en brun fas och en blå neutral, monterade på kakel i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar smått oklart, men jag skulle tro att det är en vidarekoppling från vänster sida till höger. Alltså måste alla ledare på vänster sida anslutas för parallellkoppling till höger sida.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Tack lordi

Så med andra ord ska de två bruna in i samma uttag?

Huvudbry2025 Huvudbry2025 skrev:
Tack lordi

Där du har dubbla sladdar ska dom båda kopplas samman ( och anslutas till 1:a lampan) annars har du ingen koppling till den plats där du bara har en sladd av varje färg (lampa 2).

Tack igen lordi

Nu funkade det👍

• Anslutna elledningar i en lampa mot kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Huvudbry2025 Huvudbry2025 skrev:
Tack lordi

Två bruna, två blå, och två, gul/gröna ska in i vardera plint.
Jag skulle rekommendera att byta "sockerbitarna" till Wago eller liknande med tre ingångar, om inte det går att få in två ledare på ett bra sätt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Jag förstår knappt vad det är du kan ha testat, utan att ha testat att sammankoppla de två blå respektive bruna ledarna.
Du borde inte ha behövt testa någonting. Du såg ju hur de ursprungliga armaturerna var inkopplade.

L lordi skrev:
Två bruna, två blå, och två, gul/gröna ska in i vardera plint.
Jag skulle rekommendera att byta "sockerbitarna" till Wago eller liknande med tre ingångar, om inte det går att få in två ledare på ett bra sätt.
Som det ser ut hos TS är väl typ standard, wago 221 är visserligen aningen bättre men tar större plats och blir inte säkrare ( om man kopplat rätt).

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.