Efter några dagar med dålig lukt på toan så tog jag isär duschkabinens avlopp och släpade bort hela duschen.
Det är ett inbyggt vattenlås i duschen och sedan går det en slang till avloppet.
Väl i avloppet under duschen är det inget vattenlås monterat. Vilket innebär att det måste vara väldigt tätt för att det inte ska läcka upp luft från avloppet.
Är det ett problem om jag monterar ett vattenlås även i golvbrunnen?
Eller kommer det att innebära att jag behöver släpa bort duschen då och då för rengöring?
Det är ett inbyggt vattenlås i duschen och sedan går det en slang till avloppet.
Väl i avloppet under duschen är det inget vattenlås monterat. Vilket innebär att det måste vara väldigt tätt för att det inte ska läcka upp luft från avloppet.
Eller kommer det att innebära att jag behöver släpa bort duschen då och då för rengöring?
För att få till ett vattenlås behövs alltså själva hinken där vattnet samlas och sedan sätter man på locket med handtaget på första bilden.
Vattenlås et i duschen har jag ingen bild på.. Men det sitter ett i duschkabinens brunn/avlopp.
Vattenlås et i duschen har jag ingen bild på.. Men det sitter ett i duschkabinens brunn/avlopp.
Det fins vattenlås i min, förvisso lättrensad och med slang ledd till brunn precis i kanten av duschkabinen som också har vattenlås, så jo, det finns.
En gissning att förra ägaren tog bort vattenlåset i golvbrunnen just för att inte behöva flytta hela duschkabinen för att rensa den - hos mig satte den förra ägaren golvbrunnen precis på kanten av kabinen med det mesta utanför och fullt möjlig att rensa - för rensa golvbrunn kommer man behöva förr eller senare.
En gissning att förra ägaren tog bort vattenlåset i golvbrunnen just för att inte behöva flytta hela duschkabinen för att rensa den - hos mig satte den förra ägaren golvbrunnen precis på kanten av kabinen med det mesta utanför och fullt möjlig att rensa - för rensa golvbrunn kommer man behöva förr eller senare.
Ok. Jag kan inte tro annat än att det en gång varit ett vattenlås där i alla fall. Om det fattas delar kan det gå att köpa som reservdelar. Det har jag gjort en gång. Antingen om du kan hitta nummer och beteckningar på den. Eller om du kan ta med insatsen till någon VVS-butik.Nilsanni skrev:
Du har ju svarat på frågan själv. Monterar du ett vattenlås där så får du ju släpa bort duschen när du skall rensa vattenlåset alternativt se till så du får det tätt där med anslutningen och sedan bara ha vattenlås i kabinen. Rensar du vattenlåset i kabinen relativt ofta bör du ju inte behöva rensa det i golvet lika ofta dock..Nilsanni skrev:
Efter några dagar med dålig lukt på toan så tog jag isär duschkabinens avlopp och släpade bort hela duschen.
Ser ut att vara Purus Tyr där koppen saknas.
https://www.purus.se/productvariation/7118069
https://www.purus.se/productvariation/7118069
Helt rätt. Jag var och köpte en ny.Magrand skrev:
Kommer montera så att jag har vattenlås i golvet också.
Primärt för att om jag gör det tätt mellan slangen från duschen och golvbrunnen (för att inte få upp lukt) så kommer jag även att hindra vatten som kommer från annat håll än slangen/duschen att rinna ner i golvbrunnen. Vilket känns dumt.
Redigerat:
Klicka här för att svara