MathiasS skrev:
[länk]
Vet inte riktigt om du länkade till denna allvarligt misslyckade krönika i tron att den är ett inlägg i debatten, eller för att påvisa hur totalt okunniga många så kallade journalister är.

Tyvärr har han inga referenser alls till några av sina vilda påståenden, vilket iofs inte är så konstigt.... Jag kan bara konstatera att i ingen av de rapporter från umeå universitet jag läst finns några sådana kopplingar till dudddäck som nämns i artikeln, tvärtom har man misslyckat med att göra sådana kopplingar, något som återigen nu tydligen också noterats i uppsala, som om dom skulle vara dom första att upptäcka detta (NOT). Tester och/eller rapporter som påvisar det påstådda sambandet mellan nya och äldre dubb- resp. friktionsdäck lyser också med sin frånvaro. Faktum är att det snarare är det omvända förhållandet som gäller, helt enkelt av den anledningen att dubb inte åldras på samma vis som gummi gör....

Han nämner oslo som exempel, men glömmer helt bort att berätta att dubbdäcksförbudet i oslo inte lett till den förbättring av stadsluften som den borde ha gjort, om alla vilda påståenden om dubbdäckens effekt varit sanna.

Redigerat:
Under perioden 1990–2004 sjönk antalet olyckor kraftigt i de norska städer som infört dubbdäcksavgift. Kanske berodde det helt enkelt på att de som gått över till odubbat blivit mer medvetna om vikten av att anpassa hastigheten till väglaget.
Urklippt ur krönikan från länken. Någon mer än jag som tolkar det här som att man måste anpassa hastigheten mer med dubbfria = sämre väggrepp? :p

Visst är det löjligt när någon inte inser genom att bara titta på det svenska slasket hur extremt svart det är jämfört med övriga världen. Man behöver ju inte mycket IQ för att fatta att detta kommer ifrån att nägra få länder på jordklotet använder dubbade däck på barmark och sedan finns det ett fåtal fanatiker som vägrar att inse detta faktum Pinsamt är bara förnamnet!

nikasp
Haha, har vi "svenskt slask" nu också. I år har jag haft väldigt mycket nytta av dubb så jag kommer bara att återgå till odubbat om hela släkten och sambons släkt flyttar till Skåne, och jag tappar intresset för fjällen och Lappland helt (ganska otroligt).

De försöker ju skriva väldigt sublimt och neutralt om vilka däck man ska välja (ODUBBAT) här http://www.stockholm.se/Fristaende-...er/Trafikkontoret/vinterdack/Fragor-och-svar/

För vilka gäller förbudet?
Undantagna i sin yrkesutövning är följande grupper:
Polis- eller tullpersonal
Personal vid kustbevakningen
Läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär
Transporter av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt
Räddningstjänst
Om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas:
Vägtransportledare
Väghållningsarbete och liknande

Varför tvingar man inte Polisen, räddningstjänst, ja alla att köra odubbat när det är i princip nästan lika bra. Så pass lite skillnad så att det knappt är någon skillnad. Och den där idiotiska DN-artikeln blir man ju bara matt av. Förmodligen, om han ens har körkort, så kör han väl en Smart eller kanske en Prius... Idag är jag ilsk för jag är förkyld.

Redigerat:
"döds-slasket", ett fenomen i sverige som varje dag tar livet av miljoner svenskar.

källa: nimajpedia.

Tänk att grabbarna-dubb fortfarande försöker träta om vilka däck som är "bäst". Det är ju fastslaget sedan flera hundra inlägg tillbaka att dubbdäck har fördel på många underlag. Nu verkar ni sitta och hetsa upp varandra igen på detta tema trots att ingen säger emot. Att polis etc kör dubbat är väl inte så konstigt, dom har ju inte samma möjlighet som vi andra att anpassa farten till omständigheterna utan måste komma så snabbt fram som möjligt.

Det märkliga är att det fortfarande inte verkar vara ok att välja dubbfritt om man tycker sig klara sig bra med det.

Jag undrar om ni är lika kategoriska och principfasta i valet av sommardäck. Är det maximalt grepp i torrt väglag (Det vanligaste) som ni optimerar för eller hur resonerar ni? Kanske är det värsta tänkbara väglag ni väljer däck för, det har ju några varit inne på här i tråden - så då kör ni smala däck som har höga betyg i tester med vattenplaning och våtgrepp?

Redigerat:
MathiasS skrev:
Tänk att grabbarna-dubb fortfarande försöker träta om vilka däck som är "bäst". Det är ju fastslaget sedan flera hundra inlägg tillbaka att dubbdäck har fördel på många underlag. Nu verkar ni sitta och hetsa upp varandra igen på detta tema trots att ingen säger emot. Att polis etc kör dubbat är väl inte så konstigt, dom har ju inte samma möjlighet som vi andra att anpassa farten till omständigheterna utan måste komma så snabbt fram som möjligt.

Det märkliga är att det fortfarande inte verkar vara ok att välja dubbfritt om man tycker sig klara sig bra med det.

Jag undrar om ni är lika kategoriska och principfasta i valet av sommardäck. Är det maximalt grepp i torrt väglag (Det vanligaste) som ni optimerar för eller hur resonerar ni? Kanske är det värsta tänkbara väglag ni väljer däck för, det har ju några varit inne på här i tråden - så då kör ni smala däck som har höga betyg i tester med vattenplaning och våtgrepp?
Mata inte trollen. :cool:

Hmm, ja du har nog rätt Johan. Lika bra att ta bort bevakningen på den här tråden så man slipper se den.

Vet inte varför, men det finns väl inget bevis på att dubbfria zoner skapar bättre PM10 klimat?
Det verkar snarare vara tvärt om, titta på finland, oslo och hornsgatan så har det blivit sämre sedan man fått ner användingen av dubbdäck. Det troliga ifall man lyssnar på forskare och inte politiker är att man sandar och saltar mer, vilket i sig sprider mycket mer PM10 partiklar än vad dubb gör.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=223820&lan=en

Läs lite på, http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=9671 där verkar debatten hålla lite högre nivå ifall ni är intresserade av fakta.

Jag tror inte att iaf jag har hävdat att alla ska ha dubbdäck, utan vill precis som dubbfrittanvändarna få köra med vilka däck jag vill.
I mitt fall utan att folk gråter för att deras snödrivor blir lortiga. ;)

Johan Gunverth skrev:
Mata inte trollen. :cool:
Ska h*n självsvälta då? ;):D

TrollMann skrev:
Vet inte varför, men det finns väl inget bevis på att dubbfria zoner skapar bättre PM10 klimat?
Det verkar snarare vara tvärt om, titta på finland, oslo och hornsgatan så har det blivit sämre sedan man fått ner användingen av dubbdäck. Det troliga ifall man lyssnar på forskare och inte politiker är att man sandar och saltar mer, vilket i sig sprider mycket mer PM10 partiklar än vad dubb gör.

[länk]

Läs lite på, [länk] där verkar debatten hålla lite högre nivå ifall ni är intresserade av fakta.
Det var ju just det dom nu helt plötsligt kom fram till i Uppsala...jag menar...överaskade att det dammar av sand typ??? :x

skalman1 skrev:
Jag tror inte att iaf jag har hävdat att alla ska ha dubbdäck, utan vill precis som dubbfrittanvändarna få köra med vilka däck jag vill.
I mitt fall utan att folk gråter för att deras snödrivor blir lortiga. ;)
Jo...antingen läser man inläggen så att ALLA ska ha dubbdäck eller så läser man det som att dubbdäck är det säkraste alternativet i stort.....valet av tolkning är ju fritt och det val man gör beror väl på hur mycket stött man blir av andras åsikter kontra sina egna val....precis som att diskutera barnuppfostran tex.

nikasp
Haha, det där tror inte ens du själv på ;) Viva ont i bihålorna men idag orkar jag knappt surfa ens så det blir inga flamebaits idag.

MathiasS skrev:
Hmm, ja du har nog rätt Johan. Lika bra att ta bort bevakningen på den här tråden så man slipper se den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.