Hej igen forumet,

Jag har en till fråga. Enligt andra trådar som jag läst kan man skarva T2 röd med en dubbelisolerad kabel mellan slingan och termostaten när det inte finns möjlighet att dra slingan hela vägen upp till termostaten... Någon som vet benämningen på en sådan kabel.... Vanlig FK1,5 är vad jag förstår inte ok av någon anledning.

Vore mycket tacksam för svar.:)

EKK, EKLK och liknande. Konstigt att man inte får använda FK tycker jag.

Låter märkligt, kan du länka till någon tråd där man hävdrar att det måste vara en dubbelisolerad kabel?

Jag förstår inte det heller.... Men, men det är väl så reglerna är, men det känns konstigt att dra EKK i flexirör... Sådana drar man ju utanpå liggande...

Om du inte ska dra givarkabeln i samma rör fungerar FK. I den länkade tråden skulle ju matningen och givaren läggas i samma rör.

Aha... Den infon missade jag. Det finns ingen golvgivare i mitt system. Givaren sitter i termostaten. Det kan man ju tycka si och så om men så är det . Så, FK ska funka då alltså. Bra då vet jag. Och jag förstår varför den ev matarkabeln skulle vara dubbel isolerad... Men skulle man inte isf vilja att den skulle vara skärmad om det är inducerad spänning man är orolig för? Eller?

Nej, jag tror snarare att det beror på att det skulle bli stark- och svagström i samma rör vilket kräver andra regler.

Ok... Då fattar jag! Tack för hjälpen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.