Nja... Spänningsdelare?
Dessutom är förmodligen reflexen om telefonen trillar i vattnet att ta tag i den och lyfta upp den. Då är ju telefonen inte längre i kontakt med vattnet utan bara handen...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Spänningen i en telefon är väl ca 5 volt och det är ofarligt.
Ps
Jag tror inte på allt jag hör och ser, speciellt inte om det är på nätet eller dagspressen.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
O Olle61 skrev:
Om man har ett handfat i porslin och avloppsrör i plast så blir det väl ingen felström och JFB löser inte? Alltså med dubbelisolerad apparat.
När allt är nytt stämmer det men efter en tids användning är det inte speciellt osannolikt att JFB löser i det fallet. Ovant för oss i SE men i Norge och delarna med deras IT-nät finns avsedda rördelar för att kunna utjämna avloppsrör i plast där stammar går in i byggnader. Där bygger det på andra faror pga den nätkonfigurationen och som gett tillbud och dödsolyckor men att även hos oss kunna lösa en JFB är inget konstigt. (Inte relaterat till 1/4).

Att det är dubbelisolerad apparat behöver inte betyda att den är avsedd att sänkas i vatten så ovanstående kan gälla oberoende klass på den.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C Carlf81 skrev:
Jag tänker att om man verkligen vill ha hängslen och livrem kanske man ska skippa både elvärmegolv och elhanddukstork...
Men om man som jag har en frusen fru med krav på tillvaron är det vettigt att se till att installationen blir så fackmannamässig som möjligt, och att man valt produkter som går att montera på ett vettigt sätt och på en bra plats.
Här landade vi i ovan nämnda handukstorkar från INR (BOW) just eftersom de sticker ut ca 4 cm från väggen och verkar gå att montera väldigt stadigt, jämfört med vissa andra "pinntorkar" som känns som att de både sticker ut långt och dessutom sitter fast lite mindre "stadigt" mot vägg.
Inte för att jag tänkt varken klättra eller dra i torken, men ni med barn vet hur lätt det är att det springs in i grejer...
Det är helt korrekt. Dessa två saker är satans påfund i en våt miljö. Det enda man skall ha är en IP65 eller högre takarmatur som tål direkt vattenbegjutning.

Detta var också normen fram till 70-talet, undantaget var 110V rakapparstuttaget ovanför tvättstället. Ok, takarmstur var ofta sidådör. Men den moderna människan vill ha mer komfort och så kom den elektriska 230V golvvärmen, otaliga hemmarenoverares baneman.

Vattenburen värme är att föredra.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det är helt korrekt. Dessa två saker är satans påfund i en våt miljö. Det enda man skall ha är en IP65 eller högre takarmatur som tål direkt vattenbegjutning.

Detta var också normen fram till 70-talet, undantaget var 110V rakapparstuttaget ovanför tvättstället. Ok, takarmstur var ofta sidådör. Men den moderna människan vill ha mer komfort och så kom den elektriska 230V golvvärmen, otaliga hemmarenoverares baneman.

Vattenburen värme är att föredra.
Hade jag haft en kåk med vattenburet hade det blivit det.
Men jag litar faktiskt på att den välkända, stora totalentreprenören som finns över halva landet och gör hundratals badrum årligen kan installera elektrisk golvvärme i mitt badrum utan att jag behöver gå med gummistövlar på. :)
 
A Anders_Nilsson skrev:
Men den moderna människan vill ha mer komfort och så kom den elektriska 230V golvvärmen, otaliga hemmarenoverares baneman.
Jag har fått uppfattningen att dödsfall till följd av elolyckor inte är så vanliga. Hur många är "otaliga hemmarenoverare"? Det borde vara ganska många fel man gör för att få golvvärmen att ge jordfel till golvet. Och ännu fler fel om det inte löser jordfelsbrytaren.
 
A Avemo skrev:
Jag har fått uppfattningen att dödsfall till följd av elolyckor inte är så vanliga. Hur många är "otaliga hemmarenoverare"? Det borde vara ganska många fel man gör för att få golvvärmen att ge jordfel till golvet. Och ännu fler fel om det inte löser jordfelsbrytaren.
OK, otaliga under flera decennier, inte så många per år. Men ändå så onödigt. Jag känner inte till exakt vad som gått fel i de enskilda fallen. Men spontant känner jag obehag inför tanken att stå och duscha ovanpå 230V.

Som Bo skrev, stor kontaktyta och låg genomgångsresistans i badrum
 
A Anders_Nilsson skrev:
OK, otaliga under flera decennier, inte så många per år. Men ändå så onödigt. Jag känner inte till exakt vad som gått fel i de enskilda fallen. Men spontant känner jag obehag inför tanken att stå och duscha ovanpå 230V.

Som Bo skrev, stor kontaktyta och låg genomgångsresistans i badrum
Jag har hört talas om en olycka där en felaktigt inkopplad handdukstork ledde till ett dödsfall. I det fallet hade någon misstagit röd för skyddsjord när det i själva verket var en tändtråd med följden att det låg fas på handdukstorkens yta. Samma scenario är inte gångbart för golvvärme. Kan du länka till något fall? Läckström från golvvärmen borde få jordfelsbrytaren att lösa långt innan det finns potential att bli farligt.

Givetvis är det frivilligt att ha golvvärme. Men alla risker går inte att helt eliminera. Man kan bara göra det extremt otroligt att det skall bli farligt.
 
Och en dubbelisolerad apparat behöver inte vara "tät" som t.ex IP44 utan kan vara IP20 eller IPXXB vilket innebär att värmespiralerna i en hårtork har helt fri väg, men dock inte så stort att man får in ett finger. Något hinder för att vatten ska nå spänningsförande delar finns inte, men den är fortfarande dubbelisolerad. Det är skyddet mot beröring som avses. Handdukstorken i detta fall håller IP44.
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har hört talas om en olycka där en felaktigt inkopplad handdukstork ledde till ett dödsfall. I det fallet hade någon misstagit röd för skyddsjord när det i själva verket var en tändtråd med följden att det låg fas på handdukstorkens yta. Samma scenario är inte gångbart för golvvärme. Kan du länka till något fall? Läckström från golvvärmen borde få jordfelsbrytaren att lösa långt innan det finns potential att bli farligt.

Givetvis är det frivilligt att ha golvvärme. Men alla risker går inte att helt eliminera. Man kan bara göra det extremt otroligt att det skall bli farligt.
Jag tänker att utan golvvärme kommer min fru att lufsa runt i hala morgontofflor, varpå risken för en fatal halkolycka blir större än risken med sagda golvvärme... :)
 
C Carlf81 skrev:
Jag tänker att utan golvvärme kommer min fru att lufsa runt i hala morgontofflor, varpå risken för en fatal halkolycka blir större än risken med sagda golvvärme... :)
Se bara till att tofflorna är CE-märkta och har rätt IP-klass så fungerar nog det också.
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har hört talas om en olycka där en felaktigt inkopplad handdukstork ledde till ett dödsfall. I det fallet hade någon misstagit röd för skyddsjord när det i själva verket var en tändtråd med följden att det låg fas på handdukstorkens yta. Samma scenario är inte gångbart för golvvärme. Kan du länka till något fall? Läckström från golvvärmen borde få jordfelsbrytaren att lösa långt innan det finns potential att bli farligt.

Givetvis är det frivilligt att ha golvvärme. Men alla risker går inte att helt eliminera. Man kan bara göra det extremt otroligt att det skall bli farligt.
Troligen ingen jfb:
https://www.expressen.se/nyheter/varmegolvet-blev-hans-dod/
Tycker fortfarande elektrisk golvvärme känns obehagligt, kanske baren fobi. Men jag gillar inte att hänga upp säkerheten på jfb utan föredrar att konstruera bort risker.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Troligen ingen jfb:
[länk]
Tycker fortfarande elektrisk golvvärme känns obehagligt, kanske baren fobi. Men jag gillar inte att hänga upp säkerheten på jfb utan föredrar att konstruera bort risker.
Du är fri att välja bort golvvärme. Men jag håller inte med om beskrivningen att säkerheten hänger på jordfelsbrytaren. Det var enligt artikeln flera fel gjorda vid installationen. Och elsäkerhetsverkets enhetschef hade aldrig hört talas om en liknande olycka. Med "rätt" fel begångna vid installationen av en elektrisk varmvattenberedare kan man också få duschen livsfarlig att använda. Det finns ingenting som är idiotsäkert eftersom det inte går att förutse vad verkliga idioter kan hitta på.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Du är fri att välja bort golvvärme. Men jag håller inte med om beskrivningen att säkerheten hänger på jordfelsbrytaren. Det var enligt artikeln flera fel gjorda vid installationen. Och elsäkerhetsverkets enhetschef hade aldrig hört talas om en liknande olycka. Med "rätt" fel begångna vid installationen av en elektrisk varmvattenberedare kan man också få duschen livsfarlig att använda. Det finns ingenting som är idiotsäkert eftersom det inte går att förutse vad verkliga idioter kan hitta på.
Sant som du beskriver men för lekhennen är avsaknad av fungerande jordfelsbrytare i ett badrum som är renoverat på senare tid en stor varningsklocka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.