Smällen är lika oavsett blött golv ( kan t.o.m bli mindre ) då vatten leder spänning sämre eller direkt till ett jordat rör/metall som står mekaniskt i kontakt med jord. Det som är viktigt att tänka på i ett våtrum med konakt till spänning är vilken väg det tar. Via fötter/ben och till arm gör spänningen/strömmen går genom hela kroppen förbi hjärtat, farligast. Mellan arm arm är det lika. Blir det kontakt mellan hand och arm så blir det stöt i kroppen, men behöver inte resultera i färd till himlen.
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Carl beskriver varför en JFB inte ger ett fullgott skydd i badrum. Vid strömmar på runt 500 mA genom kroppen spelar det ingen roll hur snabbt en JFB bryter, man blir svårt skadad. Sådana strömmar är bara teoretiskt möjliga vid en stor och blöt kontaktyta.
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
C Carlf81 skrev:
Är det inte så att man i ett våtrum kan tänkas ha en stor, naken och blöt kontaktyta som gör att även om jfb löser ut så hinner man potentiellt få en skadlig ström genom kroppen ändå? Tänker jag som iofs inte vet, bara gissar...
Det låter rimligt. Jordfelsbrytaren begränsar inte hur hög ström man får i sig. Den begränsar hur länge man får den farliga strömmen i sig. Och med högre ström blir det farligt efter en kortare tid. Och visst finns det möjligheter att få bättre kontakt mellan trasig apparat och kroppen om huden är våt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att om man verkligen vill ha hängslen och livrem kanske man ska skippa både elvärmegolv och elhanddukstork...
Men om man som jag har en frusen fru med krav på tillvaron är det vettigt att se till att installationen blir så fackmannamässig som möjligt, och att man valt produkter som går att montera på ett vettigt sätt och på en bra plats.
Här landade vi i ovan nämnda handukstorkar från INR (BOW) just eftersom de sticker ut ca 4 cm från väggen och verkar gå att montera väldigt stadigt, jämfört med vissa andra "pinntorkar" som känns som att de både sticker ut långt och dessutom sitter fast lite mindre "stadigt" mot vägg.
Inte för att jag tänkt varken klättra eller dra i torken, men ni med barn vet hur lätt det är att det springs in i grejer...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vid strömmar på runt 500 mA .
500 mA ? är det inte så att det ska vara 30 mA som personskydd, en viss skillnad.
A Avemo skrev:
Den begränsar hur länge man får den farliga strömmen i sig. Och med högre ström blir det
JFB ska lösa vid 30 mA inom 30 millisek och spänningen vara 50 volt och däröver. Så det med tid och mA är en produkt som säkerställer att det inte blir mer genom kroppen. Klart det ska undvikas att ha en installation som kan ge en farlig spänning genom appliserat material som håller rätt IP-klass.
 
J jonaserik skrev:
500 mA ? är det inte så att det ska vara 30 mA som personskydd, en viss skillnad.

JFB ska lösa vid 30 mA inom 300 ms (har jag för mig?) och spänningen vara 50 volt och däröver. Så det med tid och mA är en produkt som säkerställer att det inte blir mer genom kroppen. Klart det ska undvikas att ha en installation som kan ge en farlig spänning genom appliserat material som håller rätt IP-klass.
Gissar på att bara för att utlösningsvillkoret är 30 mA och att det ska vara brutet på 300 ms så betyder det ju inte att ström över 30 mA inte kan ta sig igenom de första 300 ms.

Hur stor strömmen faktiskt blir tills kretsen blir bruten har att göra med vilken resistans du har mellan strömförande objektet och jord.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C Carlf81 skrev:
Jag tänker att om man verkligen vill ha hängslen och livrem kanske man ska skippa både elvärmegolv och elhanddukstork...
Men om man som jag har en frusen fru med krav på tillvaron är det vettigt att se till att installationen blir så fackmannamässig som möjligt, och att man valt produkter som går att montera på ett vettigt sätt och på en bra plats.
Här landade vi i ovan nämnda handukstorkar från INR (BOW) just eftersom de sticker ut ca 4 cm från väggen och verkar gå att montera väldigt stadigt, jämfört med vissa andra "pinntorkar" som känns som att de både sticker ut långt och dessutom sitter fast lite mindre "stadigt" mot vägg.
Inte för att jag tänkt varken klättra eller dra i torken, men ni med barn vet hur lätt det är att det springs in i grejer...
Och "apparaten" ska vara så säker att ingen fara ska uppstå, för en JFB är inget annat än ett tilläggsskydd som ökar säkerheten.
 
J jonaserik skrev:
Hårtorken lägges på en kant och annat görs, den får en puff och åker ev, ner i handfatet som har vatten i sig , då löser JFB direkt.
Om man har ett handfat i porslin och avloppsrör i plast så blir det väl ingen felström och JFB löser inte? Alltså med dubbelisolerad apparat.

Det finns ju några fall internationellt där någon laddar telefonen samtidigt som de badar, och avlider. Exakt hur det gått till har jag inte läst. Man kan misstänka defekt laddare eller att laddaren fallit ner i vattnet. Om jordfelsbrytare funnits eller inte framgick inte.
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
O Olle61 skrev:
Om man har ett handfat i porslin och avloppsrör i plast så blir det väl ingen felström och JFB löser inte? Alltså med dubbelisolerad apparat.

Det finns ju några fall internationellt där någon laddar telefonen samtidigt som de badar, och avlider. Exakt hur det gått till har jag inte läst. Man kan misstänka defekt laddare eller att laddaren fallit ner i vattnet. Om jordfelsbrytare funnits eller inte framgick inte.
Såna där nyheter komer ju lite då och då. Men jag tycker att den gemensamma nämnaren verkar vara att journalisten så gott som aldrig beskrivit orsaken till olyckan eller hur installationen såg ut, bara "man dog i badrum av stöt från X"...
 
O Olle61 skrev:
Om man har ett handfat i porslin och avloppsrör i plast så blir det väl ingen felström och JFB löser inte? Alltså med dubbelisolerad apparat.

Det finns ju några fall internationellt där någon laddar telefonen samtidigt som de badar, och avlider. Exakt hur det gått till har jag inte läst. Man kan misstänka defekt laddare eller att laddaren fallit ner i vattnet. Om jordfelsbrytare funnits eller inte framgick inte.
Och nu blir jag nyfiken och skulle gärna få veta hur det går till. Jag trodde att det var ungefär som då fåglar överlever att sitta på högspänningstrådar?
 
J jonaserik skrev:
500 mA ? är det inte så att det ska vara 30 mA som personskydd, en viss skillnad.
Den skall lösa inom föreskriven tid när strömmen överskrider 30 mA. Men om den verkliga strömmen är 500 mA så är det mycket farligare än om den är 30 mA. Den kan inte hindra att det faktiskt går 500 mA genom jordfelet bara för att det är en 30 mA jordfelsbrytare. Den kan bara bryta därför att strömmen är så hög.
 
E elmont skrev:
Och nu blir jag nyfiken och skulle gärna få veta hur det går till. Jag trodde att det var ungefär som då fåglar överlever att sitta på högspänningstrådar?
Vad går till?
 
Att bli skadad av ström i badkaret när man sitter i badet.
 
Så strömmen ska gå genom vattnet sedan genom kroppen för att sedan gå ut i vattnet igen? Varför gör den en sväng genom kroppen. Har karets insida kontakt med jord flyter strömmen direkt från "apparaten" till jord utan att passera kroppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.