Hej!
jag är i färd med att renovera badrummet och har fastnat för en elektrisk handdukstork från INR, modell "BOW".
https://www.inr.se/sortiment/handdukstorkar/handdukstork-bow
Ett par av denna modell skulle smälta in perfekt i mitt smala badrum där det är värdefullt med något som sticker ut från väggen så lite som möjligt.

MEN: nu ser jag att denna modell inte är skyddsjordad, utan endast dubbelisolerad.
Jag trodde bestämt att all el i badrum skulle vara jordad, oavsett IP-klass (44 i detta fall)?
Vi har jordfelsbrytare och kommer även ha elektrisk golvvärme.
Jag har begripit så mycket som att man FÅR montera upp en ojordad, dubbelisolerad tork i mitt badrum, till och med lite närmare duschen än jag tänkt (Min tanke är ca 1,5 m från dusch och handfat. Man kan alltså ha blöta fötter men i praktiken blir det nästan omöjligt att duscha samtidigt som man greppar i torken...

Frågorna till er erfarna är då -
- Är det bättre eller sämre med en dubbelisolerad handdukstork, än en jordad?
- Vari består risken att inte ha en jordad?
- Hur mycket "hjälper" en jordad tork vid ett ev elfel
; jag förmodar att man i en fuktig miljö kan få rätt bra kontakt med ytan på en (usch) strömförande tork - hjälper ens en jordfelsbrytare i det läget?

Specifikationen på INR "BOW" säger: IP-klass 44 / Monteras till VP-rör / Dubbelisolerad (behöver ej jordas) / S-märkt

Stort tack för input!!

C Carlf81 skrev:
Hej!
jag är i färd med att renovera badrummet och har fastnat för en elektrisk handdukstork från INR, modell "BOW".
[länk]
Ett par av denna modell skulle smälta in perfekt i mitt smala badrum där det är värdefullt med något som sticker ut från väggen så lite som möjligt.

MEN: nu ser jag att denna modell inte är skyddsjordad, utan endast dubbelisolerad.
Jag trodde bestämt att all el i badrum skulle vara jordad, oavsett IP-klass (44 i detta fall)?
Vi har jordfelsbrytare och kommer även ha elektrisk golvvärme.
Jag har begripit så mycket som att man FÅR montera upp en ojordad, dubbelisolerad tork i mitt badrum, till och med lite närmare duschen än jag tänkt (Min tanke är ca 1,5 m från dusch och handfat. Man kan alltså ha blöta fötter men i praktiken blir det nästan omöjligt att duscha samtidigt som man greppar i torken...

Frågorna till er erfarna är då -
- Är det bättre eller sämre med en dubbelisolerad handdukstork, än en jordad?
- Vari består risken att inte ha en jordad?
- Hur mycket "hjälper" en jordad tork vid ett ev elfel
; jag förmodar att man i en fuktig miljö kan få rätt bra kontakt med ytan på en (usch) strömförande tork - hjälper ens en jordfelsbrytare i det läget?

Specifikationen på INR "BOW" säger: IP-klass 44 / Monteras till VP-rör / Dubbelisolerad (behöver ej jordas) / S-märkt

Stort tack för input!!
En dubbelisolerad "apparat" är lika säker som en jordad och en JFB bryr sig inte om vilket, den reagerar på ev läckström till jord oavsett (=jordfel) vilken väg strömmen tar.

• Gilla
etompau och 2 till
  • Laddar…
Dubbelisolerad betyder att det finns två skyddsbarriärer mot ev. elfel. En sådan produkt produkt är inte sämre än en med jordanslutning och du ska inte behöva fundera omkring elsäkerheten så länge du kopplar in den på korrekt sätt enl. instruktioner.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
En dubbelisolerad "apparat" är lika säker som en jordad och en JFB bryr sig inte om vilket, den reagerar på ev läckström till jord oavsett (=jordfel) vilken väg strömmen tar.
Tack för snabb replik!
Jag har nog en felaktig uppfattning om vilken nytta det skulle göra med jordat.
Det har alltså ingen betydelse för produktens säkerhet oavsett fuktig miljö etc?
Antar att man ändå vill vara försiktig med placering - min byggkontakt föreslog montering rätt nära dusch/tvättställ; jag vet att man FÅR, men det kanske ändå känns bättre att inte ha en fot i duschen och en hand på torken? :)

Följdfråga på ovan uttalande; att jfb reagerar ev på läckström till jord oavsett vilken väg strömmen tar.
Betyder det inte i praktiken att en jordad utrustning tar vägen via jordkabeln och löser ut jfb, medan en ojordad utrustning (t ex ovan nämnda dubbelisolerade handdukstork) måste ta vägen via min kropp, och då löser ut jfb först efter att jag fått en kort men kraftig kyss?
Eller kan jfb alltså lösa ut vid elfel på den dubbelisolerade torken utan att någon måste upptäcka det medelst beröring?

:)

Det är korrekt uppfattat. Uppstår en jordfel i en jordad apparat så löser jordfelsbrytaren direkt. Är apparaten ojordad leder inte felet till ett jordfel förrän du tar i apparaten. Tittar man på hur vanligt det är med dubbelisolerade prylar avsedda för badrum så får man dra slutsatsen att det ändå anses säkert.

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
tommib
Man kan till och med argumentera för att en dubbelisolerad apparat är säkrare än en skyddsjordad eftersom den inte är beroende av någon extern faktor (fungerande skyddsjordledare) utan är i sig själv fullt skyddad. I praktiken beror det på hur väl utförd apparaten är.

Jag skulle inte dra mig för att installera en dubbelisolerad apparat i ett våtutrymme. Jag skulle inte heller dra mig för att installera den i närheten av duschen.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Man kan till och med argumentera för att en dubbelisolerad apparat är säkrare än en skyddsjordad eftersom den inte är beroende av någon extern faktor (fungerande skyddsjordledare) utan är i sig själv fullt skyddad. I praktiken beror det på hur väl utförd apparaten är.

Jag skulle inte dra mig för att installera en dubbelisolerad apparat i ett våtutrymme. Jag skulle inte heller dra mig för att installera den i närheten av duschen.
Mycket bättre. Helst i Extra Low Voltage utförande. Detta betyder upp till 50 V AC eller 120 V DC. Men jag har inte sett någon dylik tork.

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Det med JFB är bra i våtrum och ska vara, oavsett dubbelisolerat eller inte. Hårtorken lägges på en kant och annat görs, den får en puff och åker ev, ner i handfatet som har vatten i sig , då löser JFB direkt. Lite utanför detta, vet ni hur en dubbelisolerad apparat är byggd invärtes,

J jonaserik skrev:
Det med JFB är bra i våtrum och ska vara, oavsett dubbelisolerat eller inte. Hårtorken lägges på en kant och annat görs, den får en puff och åker ev, ner i handfatet som har vatten i sig , då löser JFB direkt. Lite utanför detta, vet ni hur en dubbelisolerad apparat är byggd invärtes,
Jfb har vi såklart, och jag är helt med på nyttan i scenariot du beskriver med hårtorken. Men med en fast monterad dubbelisolerad handdukstork?

Dubbelisolerad HT har jag inte plockat isär så där vet jag inte hur den är konstruerad, men troligtvis finns det någon avskärmning till metall inbyggd för total separering till jord/metall. Det är en värmekabel som ligger i rören och den kan vara av en speciell typ och inte som dom normala V-kablar som finns för att värma i eller utanför rör/slang.

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Dubbelisolerad betyder precis vad ordet säger, det är helt enkelt en dubbel isolering mot spänningsförande delar. Detta dubbla lager isolering anses motsvara enkel isolering + skyddsjord, ja jag anser att det är bättre, tommib ger ett par bra skäl.

Förr var det besvärligt att tillverka framför allt värmeapparater i dubbelisolerat utförande. Skyddsjordning en metod som härstammar från den tid plasten inte var uppfunnen utan många apparater hade ett hölje i metall där man inte alltid kunde garantera att höljet inte blev spänningssatt.

Dubbelisolering är en modernare metod. En JFB ska inte behövas för dubbelisolerade apparater, den ska vara overksam för det ska inte kunna bli sådana fel att något blir spänningssatt där en JFB behöver träda in, vid normal användning... Så är tanken. En längre utläggning om skillnaderna finns här
https://www.byggahus.se/forum/threads/att-jorda-eller-icke-jorda.369360/page-2#post-3623965

I ett badrum vill man inte ha saker som är skyddsjordade, eller mer exakt, ingenting som har kontakt med skyddsjord eller moder jord. Överspänningar från åska och olika slags jordfel kan spänningssätta skyddsjorden gentemot moder jord, eller tvärtom. Detta vill man undvika i badrum där det förekommer stora och blöta kontaktytor mot kroppen. En JFB ger inte ett fullgott skydd i badrum.

Så använd du din dubbelisolerade handdukstork, och använd den som tork, inte som stege för barnen, så blir det bra. Även om en JFB inte ska behövas så ska den givetvis ändå finnas för de mer osannolika fel som kan förekomma.

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Tack för snabba och bra utvecklade svar alla!
Känns bra att få bollat med några opartiska :)
Vi kör på de smarta och välpassande handdukstorkarna från INR.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En JFB ger inte ett fullgott skydd i badrum.
Och en förklaring till det är nog på plats varför en JFB inte skyddar i ett våtrum.

J jonaserik skrev:
Och en förklaring till det är nog på plats varför en JFB inte skyddar i ett våtrum.
Är det inte så att man i ett våtrum kan tänkas ha en stor, naken och blöt kontaktyta som gör att även om jfb löser ut så hinner man potentiellt få en skadlig ström genom kroppen ändå? Tänker jag som iofs inte vet, bara gissar...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.