J jonaserik skrev:
Att sätta på en bit EKLK som har en metallmantel som extra isolering kanske inte är bra,
Det var nog inte just EKLK.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Jepp större jobb och beställaren va med men det hjälpte inte. Envis besiktningsman.
Har varit med på besiktningar av större jobb, där besiktningen gjordes och besiktningspersonen fick fnatt på olika utföranden. Nu ska en sådan endast gå efter ritning eller underlag som är den beskrivning som objektet har. Denne satte som UE-fel. Har aldrig bockat med mössan i handen för en sådan, utan bara klart och tydligt sagt ifrån att det där är inte UE utan BE med konsulten som är ansvarig för ritningar som ska följas. Klart dom andra som var med, hukade sig kraftigt och såg nedstämda ut, "" så får man inte säga var attetyden"" . Men efter ett kortare enskilt samtal i enrum, så kom det fram att jag hade på fötterna för det jag sa. Så allt är inte skrivet i sten, vad en besiktningperson säger och framför, att det kan finnas ett tyckande om något i en sak, är inte ovanligt, men får inte skrivas i protokollet.
En besiktningsperson är ingen polis som ska skriva något som är relevant enligt regelboken och ritningar som en anmärkning. Nog med det nu fortsätt ni andra i tråden.

• Gilla
snuttjulle
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har uppfattat att strikt formelt är det inte OK att "dubbelisoloera" med slang, eller hölje från mantlad kabel. Även om detta är rätt vanligt.

Det finns ett gammalt inlägg här någonstans från en av elektrikerna som är här på forumet ibland. Han hade åkt på anmärkning vid en slutbesiktning. Han hade använt hölje från en EKLK eller liknande och trätt på FK de ca 10 cm som var mellan en bänkarmatur i köket och utsläppet ur väggen.

Bes. mannen hade begärt att få se provningsprotokoll och CE märkningsbevis för denna "nyuppfunna" kabeltyp.

Strikt formellt tror jag att bes, mannen hade rätt.
Jag undrar hur den besiktningsmannen skulle reagera om man trär på manteln från en FXQ i stället för EXQ

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
W Willmanh skrev:
Jag undrar hur den besiktningsmannen skulle reagera om man trär på manteln från en FXQ i stället för EXQ
Troligtvis gå i taket, fel kulör och syns mer. men det är densamma isolering i båda lägena. Bara lite udda i det estetiska.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Troligtvis gå i taket, fel kulör och syns mer. men det är densamma isolering i båda lägena. Bara lite udda i det estetiska.
Det finns vit FXQ också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.