Läst att man sätter dubbla gips för ljudet och för brand.

Har en 30 cc vägg mellan sov och tvättstuga.
Hur stor skillnad gör det ?

Pga av vissa omständigheter är det rätt jobbigt för mig att ändra till dubbelgips...är det värt det ?

Anders

Regelavstånd har näst intill noll inverkan. Ljudet går "lättaste" vägen.
Men se till att väggen är isolerad och 100% tät i skarvar och mot golv/tak så tar du bort en del ljud. Även till synes små glipor släpper genom anmärkningsvärt mycket ljud. Sedan kan du inte göra mycket med åt det "normala" ljudet utan att du sätter på mer gips e.d.
Lågfrekventa vibrationer från maskinerna kan du minska kraftigt genom att montera dem på vibrationsdämpande material.

Enligt Gyproc Hanbok ökar ljudklassen från 30 db till 35 db genom att ha dubbelgips på två sidor av en träregelvägg jämfört med 1 skiva/sida. Detta förutsätter naturigtvis att väggen är korrekt uppförd.

...och då kan man tillägga att 6dB är en halvering av ljudtrycket, men att örat uppfattar 8-10dB som en halvering.
Spontant hade jag förväntat mig mer skillnad än 5dB när man lägger på en skiva till..
Dock så kunde man läsa på gyprocs hemsida vad jag gissade (men inte vågade skriva första gången): Ljudisoleringen är sämre med cc30 jämfört med cc60 för träreglar. http://www.gyproc.se/gyproc/content...8FEC1256FE400548280?OpenDocument&m=mjmcmimamd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.