Hej!

Håller på med ett källarprojekt och ska montera gips i taket nu.

För att få så bra ljuddämpning som möjligt tänker jag köra med dubbelgips (hindra stegljud ner i sovrum i källaren och hindra tvättstugeljud upp till sovrum ovanför).

Jag kommer att fästa på både regelstruktur och befintligt trätak.
  1. Hur gör jag med lager ett, köper jag några speciella gipsskivor utan försänkta kanter? tänker att det blir lite onödigt ojämt om man skruvar nästa lager rakt över en sån försänkning.
  2. Måste/bör jag våtrumslimma/pappremsa skarvarna på lager ett? Har aldrig lärt mig spackla pappremsor.
  3. Lager två. Måste det fästas i trä eller räcker 20st skruvar/m² i gipsplattan ovanför? Där det är trätak är detta inte ett problem men där det bara är golvbjälklag kan det börja bli lite svettigare att träffa en regel.
  4. Gips till lager två: Lager två har jag inte bestämt hur jag ska göra med än men funderar på skivor som är försänkta runt om eller fasade. Det är bara lite drygt 2m i takhöjd och fönstren sitter nästan uppe i taket så det blir mycket släpljus nära ögonhöjd. Idéer?
Ps. befintliga plank och sponttak (t=25mm) tänker jag dra fast med spånskiveskruv för säkerhets skull innan gipset. Ds.

du behöver inget speciellt gips för det, förskjut skarvarna på nästa lager istället.

T Provrundan skrev:
Hej!

1. Hur gör jag med lager ett, köper jag några speciella gipsskivor utan försänkta kanter? tänker att det blir lite onödigt ojämt om man skruvar nästa lager rakt över en sån försänkning.
    Ta vilka skivor som helst. Det blir ingen större skillnad, förskjut skarvarna, eller lägg skivorna åt olika håll.
  2. Måste/bör jag våtrumslimma/pappremsa skarvarna på lager ett? Har aldrig lärt mig spackla pappremsor.
    Nej. Du behöver inte spackla. Om du däremot är väldigt rädd för ljud kan man möjligen foga mellan skivorna i första lagret. Osäker om det gör så stor skillnad
  3. Lager två. Måste det fästas i trä eller räcker 20st skruvar/m² i gipsplattan ovanför? Där det är trätak är detta inte ett problem men där det bara är golvbjälklag kan det börja bli lite svettigare att träffa en regel.
    Du måste få skruvarna att sitta i en regel. Ta så långa skruv att de går igenom båda skivorna. Om det är svettigt att träffa regel så får du rita. Passa på att göra små blyertsstreck på väggen när du ser reglarna. När du sedan har fått upp skivorna kan du dra streck i taket mellan dina fusklinjer
  4. Gips till lager två: Lager två har jag inte bestämt hur jag ska göra med än men funderar på skivor som är försänkta runt om eller fasade. Det är bara lite drygt 2m i takhöjd och fönstren sitter nästan uppe i taket så det blir mycket släpljus nära ögonhöjd. Idéer?
    Om du kör med fasade skivor behöver du inte spackla. Annars får du spackla, remsa och kämpa på för att få det slätt.

Till lager 2 kan du köra en gips gips skruv från ex vis Gunnebo. Detta lager ska även limmas. Montagelim bör gå bra då gipsskruven håller upp tillräckligt tills det härdat.

Vill du ha bättre akustik kan du mjukfoga gipsskarvarna. Kanske overkill men köp typ Byggmax latex eller något liknande så blir det inte så mycket dyrare.

Mvh
Freddan

Blir det inte extremt onödigt tungt med två lager gips?
Är det inte bättre att försöka få in ngn form av ljuddämningsmaterial ovanför gipslager 1.

Ja tyngden är ju en faktor, 50m² och två lager väger ca 1ton. Finns något annat som dämpar med mindre vikt? Det är bara ett av rummen det är en regelstruktur som ska isoleras.

Gipsskurv från Gunnebo: Är det någon speciell skruv? och man behöver bara limma ifall man inte skruvar i underliggande struktur?

Först kanske man ska fråga sig om det är lyhört idag? Kanske dumt att måla upp ett scenario som kanske inte stämmer. Även om det nu skulle höras lite av nåt nerifrån så lär väl det vara hanterbart. Tvättmaskiner går sällan när nån ska sova osv.

T Provrundan skrev:
Ja tyngden är ju en faktor, 50m² och två lager väger ca 1ton. Finns något annat som dämpar med mindre vikt? Det är bara ett av rummen det är en regelstruktur som ska isoleras.

Gipsskurv från Gunnebo: Är det någon speciell skruv? och man behöver bara limma ifall man inte skruvar i underliggande struktur?
Gips är ju ett väldigt bra material för ljuddämpning samt att det inte bygger så mycket. Ett alternativ är ju att delvis isolera taket och lämna ett lager med tomrum. Det blir ju dock snabbt centimetrar.

http://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=74&family_slug=skruv

Tanken med skruven är att du ska slippa leta regelverk, därav krävs också limmet då gips i sig inte håller för särskilt mycket. Sen finns det hantverkare som struntar i limmet, men i ett tak skulle inte jag chansa. :-)

Vet inte hur det är idag faktiskt, var inte boyta innan. Man hör ju igenom ganska mycket. Det enda som talar mot dubbelt gips är tyngden. Det kostar inte mycket och arbetsinsatsen nu innan spackel, målning och möblering är inte så stor.

Jag tror inte golvbjälklaget är överdimensionerade då det redan idag sviktar lite, men frågan är var 1-200kg gips gör för skillnad för ett rum.

Jag har ingen aning tyvärr. Jag trodde dubbelgips var standard mellan våningar.

Jag skruvade upp dubbel gips och innertak, reglade ner och satt gles på cc300
gipsen tätade jag med latex i skarvar och mot väggar.

La en 45 isolering mellan bef taket och nya också.

Jag försköt skarvarna, lite svårt att hitta skruv för 3x12mm skivor

Förskjut skarvar, både lång å kortskarv. Fullskruva båda lagren, se till att du har något stabilt att skruva i. Vill du kosta på en mjukfog gör du det på lager 1.

Lycka till.

Angående mjukfogen sätter man skivorna med lite mellanrum i lager 1? typ 5-15mm spalt? så man får in fogen.

50 gipsskivor ska köpas i helgen. Blir ett rejält kånkande ner i källaren.

T Provrundan skrev:
Angående mjukfogen sätter man skivorna med lite mellanrum i lager 1? typ 5-15mm spalt? så man får in fogen.

50 gipsskivor ska köpas i helgen. Blir ett rejält kånkande ner i källaren.
Nej, du fogar runtom. Alltså i vägg/takvinkel samt ev. genomförningar.

Jag drog även i skarvarna , man vet aldrig vilken väg luften / ljudet tar och gör man allt man kan så har man gjort det... hoppar man ett moment och det fortfarande är lyhört så börjar man fundera... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.