Hej gänget,

Skall sätta upp lite hyllor/sängbord och tyngre tavlor i väggar som har dubbelgips + OSB bakom. Behöver jag någon plugg för att fästa i väggarna eller räcker det med en längre skruv som bara tar sig förbi gipset? Någon specifik skruv isåfall? Vill undvika (om det går) att använda gipsankare som lämnar skotthål.

Tack på förhand för alla tips

Ostronet88 Ostronet88 skrev:
Hej gänget,

Skall sätta upp lite hyllor/sängbord och tyngre tavlor i väggar som har dubbelgips + OSB bakom. Behöver jag någon plugg för att fästa i väggarna eller räcker det med en längre skruv som bara tar sig förbi gipset? Någon specifik skruv isåfall? Vill undvika (om det går) att använda gipsankare som lämnar skotthål.

Tack på förhand för alla tips
Om du ska hänga tunga grejer på väggen så använd expander så det inte finns risk att det rasar, sen får man köpa tillräckligt långa beroende på hur många lager man har

https://www.bauhaus.se/gipsexpander...99easkE-ZULIkANiWMMNIQytWLYrtXIBoCRRoQAvD_BwE

Oftast onödigt med gipsexpander, räcker gott och väl med längre träskruv, skulle säga minst 45 mm plus tjockleken på det som ska skruvas fast.
Skruven ska sticka ut några mm på baksidan av OSBskivan, (13+13+13+5), ju längre fasning det är på skruvspetsen ju längre måste den sticka ut, hela fasningen på skruvspetsen ska gå genom skivan.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
OSB+gips är ju perfekt. Det behövs inga pluggar eller expander, inte ens för köksskåp.

Javisst kör utan. Men av egen erfarenhet så har hatthylla/klädhängare rasat efter några månader och då hade jag gips/osb. Efter det satte jag expander plugg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.