Hej,

Jag håller på och skissar på ritning för fristående dubbelcarport med förråd på asfalt där carport står på vänster sida och förråd på höger sida, man kör in på långsidan. Carporten ska inte ha några pelare därför är tanken att använda limträbalkar.

Måtten på byggnaden är 10.5x6m där carporten är 7x6m och förrådet 3.5x6m.
Taket ska vara sadeltak (Fackverkstakstol) med lutning 14 eller 18 grader och lägsta innehöjden är 2.5-2.6m (från asfalten), med cc120 och spännvidd 6m.

Han som ritar säger att vi kommer behöva limträbalkar som är 58.5cm eller stålbalk som är 36cm hög. Höjden mellan marken och takstol är 2.65m vilket gör att carportsentren asfalt till nedre del av balk blir:
För limträ: 2.065m (innehöjd 2.5m) eller 2.165m (innehöjd 2.6m)
För stålbalk: 2.29m (innehöjd 2.5) eller 2.39m (innehöjd 2.6m)

Behövs det verkligen en 58.5cm hög limträbalkar eller kan man ha mindre utifrån mina dimensioner?
Det jag är mest orolig över är om carportsentrens höjd mark till undersidan av limträbalk 2.065-2.165m är tillräckligt? (Inne carport som sagt inga problem då det är 2.5-2.6m)

Höjden mark till nock blir 3.895m (för innehöjd 2.5m) eller 3.995m (för innehöjd 2.6m).
Tror innehöjd på 2.5-2.6m är bra men är höjd till nock på 3.9-4m för högt?

Vad skulle en IPE 360 7m lång stålbalk kunna tänkas kosta? (Gissar det är mycket dyrare än limträbalk)

Ursäkta om ovan är rörigt eller oklart, är total nybörjare på detta och lär mig för varje dag :)

Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.