5 559 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Dubbel UTP -kabel ?? Var hittar jag?
Jag gjorde bort mig med flexrör en gång och testade först stearinljus men det gick inte :'(
Köpte kabelsmörjmedel http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=6674 från elbutik och det funkade kanooon
men det blir halt i händerna efteråt ;D ;D ;D
Köpte kabelsmörjmedel http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=6674 från elbutik och det funkade kanooon
Jag är snål därav diskmedelslösning ;D. Nääe men man har aldrig smörja hemma när man behöver den.
Glömde visst att påpeka att clasohlsons kabel är av patchtyp och flerttrådig. Det är inte det bästa för fast installation där enkardeligt är att föredra.
Hastighetsmässigt så spelar det ingen roll. Är den cat5e godkänd så är den.
varför skulle cat6 utp vara tjockare än cat5 utp?
Glömde visst att påpeka att clasohlsons kabel är av patchtyp och flerttrådig. Det är inte det bästa för fast installation där enkardeligt är att föredra.
Hastighetsmässigt så spelar det ingen roll. Är den cat5e godkänd så är den.
varför skulle cat6 utp vara tjockare än cat5 utp?
på kat6-kabeln ligger det isolering mellan trådparen ligger som ett kryss av plast där varje tvinnat trådpar får en egen "tårtbit" att ligga i... de kat6 som jag sett är inte ytterhöljet lika hårt vulkat mot trådparen som de tunnare kat5 heller..
[quote author=mats_o link=board=Teknik;num=1107340716;start=0#16 date=02/04/05 kl 18:45:56].
Hastighetsmässigt så spelar det ingen roll. Är den cat5e godkänd så är den. quote]
finns ingen sanning i det alls... att den är cat5-godkänd betyder att den når upp till den standarden lr bättre. De bästa kat5E är mycket (väldigt mycket) bättre än de sämsta..
kat5E standarden säger nästan ingenting, har själv mätt upp till den standarden med vanlig ellxb (svagströmskabel för tele/larm mm).
hört rykten om att det har funkat med ståltråd också..
Hastighetsmässigt så spelar det ingen roll. Är den cat5e godkänd så är den. quote]
finns ingen sanning i det alls... att den är cat5-godkänd betyder att den når upp till den standarden lr bättre. De bästa kat5E är mycket (väldigt mycket) bättre än de sämsta..
kat5E standarden säger nästan ingenting, har själv mätt upp till den standarden med vanlig ellxb (svagströmskabel för tele/larm mm).
hört rykten om att det har funkat med ståltråd också..
Förvisso sant men eftersom du inom data ändå enbart kan köra de hastigheter som finns för respektive cat så spelar det ingen roll hur mycket en kabel överträffar cat:en så länge den gör det.
Enda undantaget är om man skulle råka nå upp till kraven för 10GB koppar vilket jag tror blir lite svårt.
Extra isoleringen hadde jag glömt.....
Enda undantaget är om man skulle råka nå upp till kraven för 10GB koppar vilket jag tror blir lite svårt.
Extra isoleringen hadde jag glömt.....
Någon som bryr sig om att kunna köra fortare än 100 Mb på en vanlig pc? Att servrar kan ha nytta av 1 Gb är väl ok men pc som man har hemma??? När ni sedan börjar prata om 10 Gb... Inser ni vilket cpu ni behöver för att kunna mata detta och när ni sedan har fixat det, vilket disksystem har ni för att skriva ner eländet till disk?
Kontentan är - nöj er med kat5e men köp ingen billig skitkabel från biltema eller liknande utan lägg på ett par hundringar för en trumma (det är ju nästan gratis ändå)
Kontentan är - nöj er med kat5e men köp ingen billig skitkabel från biltema eller liknande utan lägg på ett par hundringar för en trumma (det är ju nästan gratis ändå)
Beroende på kontakter så kan en trumma vara betydligt billigare än biltema och liknande, men ta den billigaste kabeln som är 5e godkänd. Ev besparade pengar är bättre att lägga på uttag och paneler.jonfri skrev:Någon som bryr sig om att kunna köra fortare än 100 Mb på en vanlig pc? Att servrar kan ha nytta av 1 Gb är väl ok men pc som man har hemma??? När ni sedan börjar prata om 10 Gb... Inser ni vilket cpu ni behöver för att kunna mata detta och när ni sedan har fixat det, vilket disksystem har ni för att skriva ner eländet till disk?
Kontentan är - nöj er med kat5e men köp ingen billig skitkabel från biltema eller liknande utan lägg på ett par hundringar för en trumma (det är ju nästan gratis ändå)
Billiga uttag finns hos directronik. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av dessa.
Clasohlsons uttag funkar men är inga höjdare i kvalitet och smidighet
/mats som var och bytte disk på en server vid 03.45 i morse. All virighet och ev skrivfel skylls på detta
håller med föregående talare till den del att det är bättre att lägga de största pengarna på panel och uttag.
men det är stor skillnad på cat5e och cat5e.
IDG gjorde ett kul test i höstats.
http://arkiv.idg.se/transfer/?aid=13719
värt att läsa
men det är stor skillnad på cat5e och cat5e.
IDG gjorde ett kul test i höstats.
http://arkiv.idg.se/transfer/?aid=13719
värt att läsa
Klicka här för att svara