Mikael_L
Hobbit skrev:
Nu har jag i flera inlägg och talamodig försökt att klarlägga och förtydliga mitt problem.
Resultatet ?
Jo ännu mera frågor istället för svar :blushing:

Och nej - inga 225x45 reglar - här väger metern 4,9kg
Jag har 170x45 reglar

Nu hoppas jag att fragesporten har ett slut !! ;)
Jag ber väl om ursäkt, men jag ville gärna ha alla förutsättningar klara för mig innan jag kommer med en massa råd som sen ändå inte fungerar.

Själv reste jag ensam en 4 meters gavelvägg, med reglar ända upp i gavelspets = 3,5 meter som längsta regel.
Då var det 120x45 och ca varannan regel på plats, resterande spikade jag dit på den uppresta väggen. Jag räknade aldrig på vikten, därför provräknade jag nu, och sen räknade jag på din vägg och kom fram till att du hade ungefär 240x45-reglar ...? :x

Nåväl, som många redan varit inne på, så är det rätt begränsad vinst för dig att göra väggsektioner (som man tänker när man gör prefab-element).

Att resa platsbyggda sektioner ensam har ju inte bara med vikten att göra, utan det är även rätt krångligt att hålla den på plats medan den ska fästas och sen strävas upp lodrätt - ensam.

Jag skulle delat upp långväggarna i tre ungefär lika delar, delningen lite beroende på längden av regelvirket., men typ 2x3,5 och 4 meter..

Börja med att förbereda alla stående reglar, kapa i rätt längd och jacka ur för en stående regel under hammarbandet som bärlina.
Bulta fast två långa reglar mitt i garaget, med cc 2 meter, var rädd om ev golvvärme.
Bygg ihop första sektionen på plattan, sätt endast varannan stående regel, (cc1200).
Sätt endast hammarbandet eller bärlinan i överkant. Bärlina är kanske att föredra?
Rikta sektionen så det är exakt 90° mellan syll/bärlina och reglar och spika en diagonalsträva av t.ex. 22x95 råspont så sektionen håller sig rak.

Res sektionen, stöd den tillfälligt på något vis. Sätt 1cm tjock skumplast-syllisolering under syllen, rikta och mät in placeringen på plattan noggrant. Borra 8mm hål med borrhammare genom syll och i plattan med cc1200, - varannat fack, och fäst syllen med 8mm betongexpander och en rejäl fyrkanstbricka. Dra inte för kung och fosterland, utan håll det så pass att syllisoleringen tätar hela vägen, du kan efterdra senare när taket är på plats. Men för hårt leder endast till att syllen går i "vågor".
Loda in sektionen noggrant och sträva av mot regeln mitt på garagegolvet, sträva med t.ex. 22x95 råspont i cc 2000.

Bygg nästa sektion och gör likadant.

Sätt nu ett hammarband i en annan längd än bärlinan, så de går omlott varandra.
Spika ihop omlottet med 4 st 4" spik eller skruva med 3 st 5x100 eller 6x100 skruv.
Avsluta med att skråspika in alla de stående reglar som fattas.

Så skulle iaf jag gjort.
Och är du ensam kan du behöva tillverka lite prylar för tillfälligt stöd, att luta sektionerna mot t.ex.

Dessa sektioner väger väl ca: (alla mått i dm)
(4*25 + 2*40)*0,45*1,7*0,5 (densitet) = 69 kg, så lyfta 35kg borde du väl klara?

Mikael_L
Hobbit skrev:
ja men - - herregud :@/:D svårt att säga om man nu ska gråta eller bli förbannad
vad var det jag ville från början ???
och så poppar vissa forumgudar upp och avråder mig att göra så
ställer bara frågor ytterligare frågor utan att ens ge ett vettigt råd eller
förklara varför de tycker det är dumt / befängt med moduler.....

LÄSER NI EGENTLIGEN INNAN NI SVARAR ???
Det är dumt och befängt för att moduler inte medför någon vinst för dig. (Och då menar jag moduler som man ofta menar med "moduler", dvs mer eller mindre färdigställda väggar i modulbitar.
Och att du funderar på att göra små korta moduler ger dig problemet med att få ett rakt hammarband. Vilket förvisso skulle ordnas med tekniken att sätta ett hammarband till ovanpå, till kostnaden av betydligt mer köldbrygga.

Hobbit skrev:
ja men - - herregud :@/:D svårt att säga om man nu ska gråta eller bli förbannad
vad var det jag ville från början ???
och så poppar vissa forumgudar upp och avråder mig att göra så
ställer bara frågor ytterligare frågor utan att ens ge ett vettigt råd eller
förklara varför de tycker det är dumt / befängt med moduler.....

LÄSER NI EGENTLIGEN INNAN NI SVARAR ???
Vi talar tydligen inte samma språk.
Jag ska hålla mig ifrån din tråd.

Hobbit skrev:
Aha ..... just ja :

Då är alltså dom här ute och cycklar ? ;)
[länk]

Förresten har ämnet diskuterats tidigare
[länk]
Byggbranchen är i vissa avseenden väldigt konservativ. Man håller fast vid metoder långt efter att de borde utmönstrats. På 70- och 80-talet ansågs tryckt virke i syllen vara en utmärkt idé, men efterhand märket man nackdelarna. Dessa tryckta syllar är en del av konceptet "sjuka hus".

Om du använder tryckt virke till syllen inträffar en av två saker:
1: Syllen förblir torr. Då händer ingenting, men å andra sidan kunde du lika gärna byggt men vanligt virke.
2: Syllen tar upp fukt. Då kommer den inte att ruttna, men väl att mögla och avge den stickande, kemiska lukt som är typisk för blött tryckträ.

Om man inte är övertygad är det bara att ta in en tryckt planka i sovrummet och hålla den fuktig ett par månader.

Hur Svenska Byggvaror resonerar vet jag inte. Det är möjligt att man har lättare att överse med odörerna i en maskinhall.

Samma med Träguidens resonemang. Uppenbarligen satsar de helt på att tryckträt INTE ska bli fuktig. De har ju krav på högsta fukthalt i tryckträt men inte för det vanliga virket.

Men det är ditt hus, du bygger som du vill. Jag kommer aldrig att sätta min fot (eller näsa) i det, så jag bryr mig inte. Att sen JAG aldrig skulle få för mig att bygga stomme av tryckträ hindrar ju inte att du gör det.

Lycka till med bygget!

Snailman
Här kommer ett till oönskat svar:rolleyes:, jag har rest stomme till garage och hus själv, jag skippade tanken på moduler, utan monterade syll och sedan regel för regel (skråspikade) med början i ett hörn med snedsträva i båda riktningarna ner till syll sedan efter regel två monterats så monterar man en horisontell sträva och sen är det bara att mata på regel efter regel, jag kommer att göra på samma sätt på nästa hus jag bygger...

Redigerat:
Inget svar är oönskad ;)

Jag försöker att sammanfatta :

- Inga dubbla syll (särskilt inte tryckat)
- ska inte bygga moduler utan försöka dela långväggarna i sektioner och hoppas att jag orkar
lyfta dom :P

Till sist :

Kom över hel kartong ankarspik 4x100 d^_^b - gratis.
Nu undrar jag om det går att använda dom för att spika stommen med
Kanske inte överallt med vi särskilt utsatta ställen
Annars har jag en biltema spickpikka för 90mm spik hemma.....
Ett lyxproblem kanske att köra med ankarspik ii hela stommen men annars
har jag ingen användning för dom........

Tack för alla svar (och frågor ;))
Lovar attt öppna en tråd i socialt & projekt när jag börjar med århundradets projekt

andersmc skrev:
Du får inte använda tryckt virke i stommen. Den delen av syllen kan du stryka med en gång.
Gäller inte detta enbart bostadshus?

Hobbit
Du behöver verkligen inte 100mm ankarspik, Biltemapickan med 90mm spik är enough. :)

Redigerat:
FredrikR skrev:
Se mitt svar #34

andersmc skrev:
Se mitt svar #34
Frågan är väl inte besvarad där heller, eller? :)
Jag har för mig att jag läst i någon annan tråd där tyckt syll eller ej diskuterades, att detta enbart gäller bostadshus.
Sen kan man så klart diskutera vidare huruvida det är 'smart' att använda det i tex ett garage (även om nu normerna ev. säger det är ok).

Om man ska ha tryckt syll för att den ska tåla fukt så kan fukten gå genom syllen och upp i reglarna som ruttnar.
Syllen ska hållas torr och då behövs inte tryckt virke.

Protte

prototypen skrev:
Om man ska ha tryckt syll för att den ska tåla fukt så kan fukten gå genom syllen och upp i reglarna som ruttnar.
Syllen ska hållas torr och då behövs inte tryckt virke.

Protte
Exakt!

Ett klassiskt fall av att överkomplicera.
En usel lösning på ett problem man egentligen aldrig borde ha!

Snailman
och skulle den tryckta syllen bli blöt så luktar den tydligen så väldigt att man ändå inte kan strunta i att byta ut den...

FredrikR skrev:

Hobbit
Du behöver verkligen inte 100mm ankarspik, Biltemapickan med 90mm spik är enough. :)

jo Fredrik .... men vad använder jag ankarspiken annars till ?
Ligger bara och skräper.
Har du kanske behov :wow: ?

Mikael_L
Jag har aldrig sett ankarspik i den dimensionen. Brukar den inte vara bara 35-45 mm ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.