25 736 läst ·
48 svar
26k läst
48 svar
Dubbel syll och hammarband
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Varför inte spika ihop större bitar och ta dit en mobilkran. Jag byggde 10 meters bitar med ytterpanel och 3,6 meters höjd på hammarbandet. Allt var rest på en förmiddag. Måste man envisas att bygga ensam så är det som skrivet enklare med en planka i taget.
Tom taket byggdes nere på marken och lyftes på plats med mobilkran.
Protte
Tom taket byggdes nere på marken och lyftes på plats med mobilkran.
Protte
mitt hus är 22 meter långt, det har jag rest själv, utan sektioner. Visst kan det vara jobbigt, när väggarna i framsidan är 4.5 m höga, spikade på plats. Men dina dubbla reglar, kan ställa till med problem med röta och fukt som följd, finns alltid något virke med sjukdom i, som då sprider sig vidare. Lägg något papp, grundpapp emellan reglarna.

Om man ska ha en uppvärmd byggnad, med platta på mark, där isoleringen är under betongen så ser jag ingen anledning att ha en tryckt syll.
Samt att man har en sylltätning/syllisolering mellan betongen och plattan.
Var ska fukten komma ifrån?
Men, för att slippa diskussionen, gör som estwing skriver i tråden du länkade till...
Plåtsyll och pallningsbricka under stolparna. Alla problem lösta.
Minimal köldbrugga, isolering hela vägen ner till plattan.
Ska du ha lockpanel borde det gå bra att göra färdig vägg med ytterpanelen i moduler, bara man räknar ut avstånden innan, om du t.ex, gör 240 cm lång modul.
och använder 5" botten med 4cm mellan, och 15 st 5" brädor. 4cm x 15st + 12cm x 15st = 240cm.
Nu kanske det inte är bra mått, eller att jag tänkt nån cm fel, eller att det är fel bräda att ha under, eller estetiskt fel, men du förstår kanske principen, hur jag menar
Med falsad panel kanske det går att få till, men det måste bli mycket kinkigare på måtten, att få det att stämma.. att den underliggande delen av falsen livar med modulens stolpe, och på andra sidan, den täckande delen av falsen sticker ut förbi modulens stolpe.
Spontad panel, då skulle jag vilja påstå att det inte går, inte utan att sätta en täckande bräda vid skarven.
Som man ser på många nya hus som kommer i moduler, en förlängd knut på en kupa eller så...
Eller andra klädselbrädor som täcker en modulskarv.
Samt att man har en sylltätning/syllisolering mellan betongen och plattan.
Var ska fukten komma ifrån?
Men, för att slippa diskussionen, gör som estwing skriver i tråden du länkade till...
Plåtsyll och pallningsbricka under stolparna. Alla problem lösta.
Minimal köldbrugga, isolering hela vägen ner till plattan.
Ska du ha lockpanel borde det gå bra att göra färdig vägg med ytterpanelen i moduler, bara man räknar ut avstånden innan, om du t.ex, gör 240 cm lång modul.
och använder 5" botten med 4cm mellan, och 15 st 5" brädor. 4cm x 15st + 12cm x 15st = 240cm.
Nu kanske det inte är bra mått, eller att jag tänkt nån cm fel, eller att det är fel bräda att ha under, eller estetiskt fel, men du förstår kanske principen, hur jag menar
Med falsad panel kanske det går att få till, men det måste bli mycket kinkigare på måtten, att få det att stämma.. att den underliggande delen av falsen livar med modulens stolpe, och på andra sidan, den täckande delen av falsen sticker ut förbi modulens stolpe.
Spontad panel, då skulle jag vilja påstå att det inte går, inte utan att sätta en täckande bräda vid skarven.
Som man ser på många nya hus som kommer i moduler, en förlängd knut på en kupa eller så...
Eller andra klädselbrädor som täcker en modulskarv.
Det kommer bara ta tid att krångla med moduler. Dels är du själv och dels är det ju inget stort bygg, och att ta dit en kran o lyfta dit vägg snuttarna med är väl bara dyrt. Se till att få med bärlinor ovan fönster och dörrar på en gång när du reglar så slipper du krångla med det sen.
Och som JOW skriver, vart ska fukten komma från? Kommer det fukt till syllen är något fel byggt.
Och som JOW skriver, vart ska fukten komma från? Kommer det fukt till syllen är något fel byggt.
Mikael_L skrev:
Mikael_L skrev:
Nu har jag i flera inlägg och talamodig försökt att klarlägga och förtydliga mitt problem.Mikael_L skrev:
Resultatet ?
Jo ännu mera frågor istället för svar :blushing:
Och nej - inga 225x45 reglar - här väger metern 4,9kg
Jag har 170x45 reglar
Nu hoppas jag att fragesporten har ett slut !!
Men kära nå´n .............
Nu känns det som om mina muskler verkligen är för klen ........
Vem f*n lyfter detta ensam ???
Är 11m x 2,5m vägg inget stort bygg ??
Nu känns det som om mina muskler verkligen är för klen ........
Vem f*n lyfter detta ensam ???
Hm, ä jo detta är i skogen, och då jag har en hel del medikamenter och annat skydd för trävirket, så strök jag nedtill med det, inte ett kryp, vill in i detta hus. Äver limträbalkarna är klarlackade, ett bra sätt att hålla eventuellt mögel borta.
När det gäller det återkommande tramset, med våt syll, så kan man undra hur husbygget ser ut i slutändan, vad gäller fukt/vatten in i huset. Jag tvivlar på att egenbyggaren slarvar med sitt bygge, i den omfattning som de stora bolagen (Skanska m fl) gör, då det är på deras byggen, den våta syllen blev uppmärksammad. Syllen placerades på den oisolerade plattan, utan någon papp under, dessutom var bädden i regel saboterad, av alla som sprang omkring i den, så att fyllning med olika kapilärlager kom ur sitt läge, dessutom uppfördes många villaområden på platser som var olämpliga för bebyggelse. Det finns trots allt, en hel del kåkar från 60--70-talet, som inte har fukt i syllen, beroende på att markförhållenden är sådana, att det inte samlas vatten där. Tråkigt för kunderna, när Skanska placerar dörrströsklar direkt på betongen, utan papp under.
När det gäller det återkommande tramset, med våt syll, så kan man undra hur husbygget ser ut i slutändan, vad gäller fukt/vatten in i huset. Jag tvivlar på att egenbyggaren slarvar med sitt bygge, i den omfattning som de stora bolagen (Skanska m fl) gör, då det är på deras byggen, den våta syllen blev uppmärksammad. Syllen placerades på den oisolerade plattan, utan någon papp under, dessutom var bädden i regel saboterad, av alla som sprang omkring i den, så att fyllning med olika kapilärlager kom ur sitt läge, dessutom uppfördes många villaområden på platser som var olämpliga för bebyggelse. Det finns trots allt, en hel del kåkar från 60--70-talet, som inte har fukt i syllen, beroende på att markförhållenden är sådana, att det inte samlas vatten där. Tråkigt för kunderna, när Skanska placerar dörrströsklar direkt på betongen, utan papp under.
Nej det är väl inte så stort. Du hade väl tänkt att dela långväggarna i tre "moduler" kanske? Och bara spika ihop själva stommen utan spikläkt eller brädfodring. Och de tror jag kommer ta längre tid än om du spikar dit reglarna en efter en där dom ska stå. Efter som du då själv ska resa dom och vingla med dom medan du strävar dom.Hobbit skrev:
Om du nu inte får hjälp med att ställa dit modulerna?
Pallningsbrickorna är endast till för tillfälliga pallningar och måste avlastas, då dom annars kan deformeras med tiden. Så dom ska man inte använda under triäväggar.JOW skrev:
ja men - - herregud :@/Niklas9 skrev:Nej det är väl inte så stort. Du hade väl tänkt att dela långväggarna i tre "moduler" kanske? Och bara spika ihop själva stommen utan spikläkt eller brädfodring. Och de tror jag kommer ta längre tid än om du spikar dit reglarna en efter en där dom ska stå. Efter som du då själv ska resa dom och vingla med dom medan du strävar dom.
Om du nu inte får hjälp med att ställa dit modulerna?
vad var det jag ville från början ???
och så poppar vissa forumgudar upp och avråder mig att göra så
ställer bara frågor ytterligare frågor utan att ens ge ett vettigt råd eller
förklara varför de tycker det är dumt / befängt med moduler.....
LÄSER NI EGENTLIGEN INNAN NI SVARAR ???