5 254 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Dubbel Lagfart/Pantbrev
Jag tror inte det kommer att ta kort tid att sälja varken lägenheten eller huset. Jag tror att chanserna att sälja huset är något bättre än lägenheter nuförtiden och jag vill inte också sälja huset till samma pris som jag köpte det. Om husförsäljningspriset är lite högre kan detta kompensera mina förluster lite.J Johan456 skrev:
Jag köpte huset för att bo i det. Jag trodde inte att lägenhetsmarknaden skulle kollapsa så snabbt i Stockholm generellt och inom ett par månader. Så jag har dubbelt problem, lägenhetspriserna kollapsar och räntorna blir högre för nya/aktuella lån så det är en svår situation man inte vill hamna i.lunnabo skrev:
SågspånPappspikEternit skrev:
Att agera i panik är inte det bästa i nuläget! Djupt andetag, ta en kopp kaffe och fundera över läget.
Du får inte lägenheten såld till ditt önskade pris, men det finns alltså bud? Betyder budet/buden att du säljer med förlust eller att du kommer ha kvar lån efter försäljningen, eller innebär det bara att du inte fått den stora värdeökning du hoppats på?
Du har skrivit köpekontrakt på ett hus som du ville ha, och du ska betala ett pris som du ansåg huset vara värt och banken ansåg att du hade råd med.
Nu sjunker priserna på hus och lägenheter, och det är tyvärr troligt att om du behåller lägenheten och istället säljer huset - kommer den affären bli en förlust istället!
Har du tänkt på att det finns en fördel med att bo i ägd fastighet kontra bostadsrätt i dessa tider? I bostadsrätt betalar du avgift, och en stor del av den går till föreningens räntor och amorteringar. Nu höjs räntan, så inte bara blir ditt bolån dyrare, utan även föreningens lån och i förlängningen din månadsavgift.
Jag kan inte sälja båda. Jag måste behålla en. Jag har en sjuk mamma och handikappad bror som använder min lilla lägenhet och jag vill också att de ska bo hos mig i ett större hus. Jag har inte råd med huset nu på grund av de extrema räntorna så jag föredrar att de stannar i lägenheten tills det blir bättre. För närvarande är de månatliga kostnaderna för att driva denna lilla lägenhet mycket mindre jämfört med ett stort hus med höga räntor och månatliga kostnader som stiger varje dag.Jonatan79 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Menar du att du inte har råd med räntorna pga dubbla bostäder eller att du inte har råd med räntorna för huset ens om lägenheten blir såld?rallolah skrev:
Om det är det senare borde banken aldrig gett dig ett lånelöfte eller lån för räntorna är långt ifrån extrema nu. Fortfarande rätt låga faktiskt om man har lite historik.
Oavsett så får du nog ställa in dig på en förlust här. Lagfart, pantbrev, mäklararvode och sjunkande priser för att jag inte ser hur det ska vara möjligt att sälja detta hus till högre pris än du köpt för. Tråkig situation, men man måste försöka vara realistisk.
Jag menade att du lägger ut båda till försäljning och väljer att sälja en av dom beroende på priset.rallolah skrev:
Jag kan inte sälja båda. Jag måste behålla en. Jag har en sjuk mamma och handikappad bror som använder min lilla lägenhet och jag vill också att de ska bo hos mig i ett större hus. Jag har inte råd med huset nu på grund av de extrema räntorna så jag föredrar att de stannar i lägenheten tills det blir bättre. För närvarande är de månatliga kostnaderna för att driva denna lilla lägenhet mycket mindre jämfört med ett stort hus med höga räntor och månatliga kostnader som stiger varje dag.
Fairlane skrev:
Menar du att du inte har råd med räntorna pga dubbla bostäder eller att du inte har råd med räntorna för huset ens om lägenheten blir såld?
Om det är det senare borde banken aldrig gett dig ett lånelöfte eller lån för räntorna är långt ifrån extrema nu. Fortfarande rätt låga faktiskt om man har lite historik.
Oavsett så får du nog ställa in dig på en förlust här. Lagfart, pantbrev, mäklararvode och sjunkande priser för att jag inte ser hur det ska vara möjligt att sälja detta hus till högre pris än du köpt för. Tråkig situation, men man måste försöka vara realistisk.
Jag har ett lånelöfte för några månader sedan men jag tror inte att räntorna är bundna till lånelöften. Jag tror att räntorna gäller när du accepterar banklåneerbjudandet och skriver under lånebrevet, eller har jag fel?!Fairlane skrev:
Menar du att du inte har råd med räntorna pga dubbla bostäder eller att du inte har råd med räntorna för huset ens om lägenheten blir såld?
Om det är det senare borde banken aldrig gett dig ett lånelöfte eller lån för räntorna är långt ifrån extrema nu. Fortfarande rätt låga faktiskt om man har lite historik.
Oavsett så får du nog ställa in dig på en förlust här. Lagfart, pantbrev, mäklararvode och sjunkande priser för att jag inte ser hur det ska vara möjligt att sälja detta hus till högre pris än du köpt för. Tråkig situation, men man måste försöka vara realistisk.
Det lär framgå av avtalet. Men förmodligen står det att det är gällande listräntor minus rabatt. Då får du de nya räntorna när väl lånat tecknas. Enda gången man kan vara lite sur är om man fått bundna räntor. Vad Fairlane menar är att banken räknar med att du ska klara minst 6% ränta för att ge lånelöfte.
Det finns inget ord om räntor i mitt lånelöftebrev. Jag kollade precis nu.J Johan456 skrev:Det lär framgå av avtalet. Men förmodligen står det att det är gällande listräntor minus rabatt. Då får du de nya räntorna när väl lånat tecknas. Enda gången man kan vara lite sur är om man fått bundna räntor. Vad Fairlane menar är att banken räknar med att du ska klara minst 6% ränta för att ge lånelöfte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Det är riktigt att räntan sätts när lånet tecknas, inte när du får lånelöftet. Det är till och med så att banken inte är skyldig att låna ut det de gett ett löfte på.rallolah skrev:
Dock brukar ju banken räkna med att man ska klara en ränta på 7-8% så att räntan stigit nu till nivåer väldigt långt från 7-8% tyder på att du borde klara betala dem, men å andra sidan kanske du inte ens får lånet om du måste låna en miljon mer än du uppgett.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Men vad är det som gäller? Måste du ha x kr i vinst på lägenhetsförsäljningen för att ha råd att köpa huset? Måste du ha sålt lägenheten för att kunna tillträda huset? Eller har banken godkänt att du har både lägenhet och hus en period?rallolah skrev:
Jag kan inte sälja båda. Jag måste behålla en. Jag har en sjuk mamma och handikappad bror som använder min lilla lägenhet och jag vill också att de ska bo hos mig i ett större hus. Jag har inte råd med huset nu på grund av de extrema räntorna så jag föredrar att de stannar i lägenheten tills det blir bättre. För närvarande är de månatliga kostnaderna för att driva denna lilla lägenhet mycket mindre jämfört med ett stort hus med höga räntor och månatliga kostnader som stiger varje dag.
Kommer banken bevilja lån så att du kan tillträda huset?
Eller kommer banken med hänsyn till det nya ränteläget och prisfall välja att dra tillbaka sitt lånelöfte?
Det är fullt tänkbart att du är i en värre situation än vad du tror.
Kan du inte betala för huset så kommer du få ersätta säljaren fullt ut för hans kostnader.
Blir huset sålt för 500.000 kr lägre belopp så är det du som måste betala denna halvmiljon, plus extra mäklarkostnad.
Eller kommer banken med hänsyn till det nya ränteläget och prisfall välja att dra tillbaka sitt lånelöfte?
Det är fullt tänkbart att du är i en värre situation än vad du tror.
Kan du inte betala för huset så kommer du få ersätta säljaren fullt ut för hans kostnader.
Blir huset sålt för 500.000 kr lägre belopp så är det du som måste betala denna halvmiljon, plus extra mäklarkostnad.
rallolah skrev:
Jag kan inte sälja båda. Jag måste behålla en. Jag har en sjuk mamma och handikappad bror som använder min lilla lägenhet och jag vill också att de ska bo hos mig i ett större hus. Jag har inte råd med huset nu på grund av de extrema räntorna så jag föredrar att de stannar i lägenheten tills det blir bättre. För närvarande är de månatliga kostnaderna för att driva denna lilla lägenhet mycket mindre jämfört med ett stort hus med höga räntor och månatliga kostnader som stiger varje dag.
rallolah skrev:
Jag kan inte sälja båda. Jag måste behålla en. Jag har en sjuk mamma och handikappad bror som använder min lilla lägenhet och jag vill också att de ska bo hos mig i ett större hus. Jag har inte råd med huset nu på grund av de extrema räntorna så jag föredrar att de stannar i lägenheten tills det blir bättre. För närvarande är de månatliga kostnaderna för att driva denna lilla lägenhet mycket mindre jämfört med ett stort hus med höga räntor och månatliga kostnader som stiger varje dag.
Det är INTE någon extrem ränta nu.
Idag betalar man runt 3% netto i ränta för lån med upp till 5 års bindningstid.
Det HAR varit extrema räntor de senaste åren.
Extremt LÅGA.