Du har inget villkor från banken att din lägenhet ska vara såld innan tillträdet?
 
throne
J Johan456 skrev:
Är det under så kort tid och beroende på köpeskilling och dagens pantbrev kan säkert banken acceptera lån utan säkerhet, dvs. utan pantbrev på den del som överskrider befintligt pantbrev. Du får då en högre ränta och skjuter pantbrevet till nästa köpare.
Jag tror inte det kommer att ta kort tid att sälja varken lägenheten eller huset. Jag tror att chanserna att sälja huset är något bättre än lägenheter nuförtiden och jag vill inte också sälja huset till samma pris som jag köpte det. Om husförsäljningspriset är lite högre kan detta kompensera mina förluster lite.
 
Har du funderat på att lägga ut båda till försäljning?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
throne
lunnabo lunnabo skrev:
Du köper ett hus.
Du verkar inte ha några problem med finansiering eller åtminstone så undviker du helt och hållet att taka om att finansiering är ett problem.
Du kan inte sälja din lägenhet för önskat pris.
Då väljer Du att sälja ditt nyköpta hus och behålla lägenheten.
Varför köpte Du huset?
Jag köpte huset för att bo i det. Jag trodde inte att lägenhetsmarknaden skulle kollapsa så snabbt i Stockholm generellt och inom ett par månader. Så jag har dubbelt problem, lägenhetspriserna kollapsar och räntorna blir högre för nya/aktuella lån så det är en svår situation man inte vill hamna i.
 
throne
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att agera i panik är inte det bästa i nuläget! Djupt andetag, ta en kopp kaffe och fundera över läget.

Du får inte lägenheten såld till ditt önskade pris, men det finns alltså bud? Betyder budet/buden att du säljer med förlust eller att du kommer ha kvar lån efter försäljningen, eller innebär det bara att du inte fått den stora värdeökning du hoppats på?
Du har skrivit köpekontrakt på ett hus som du ville ha, och du ska betala ett pris som du ansåg huset vara värt och banken ansåg att du hade råd med.

Nu sjunker priserna på hus och lägenheter, och det är tyvärr troligt att om du behåller lägenheten och istället säljer huset - kommer den affären bli en förlust istället!
Har du tänkt på att det finns en fördel med att bo i ägd fastighet kontra bostadsrätt i dessa tider? I bostadsrätt betalar du avgift, och en stor del av den går till föreningens räntor och amorteringar. Nu höjs räntan, så inte bara blir ditt bolån dyrare, utan även föreningens lån och i förlängningen din månadsavgift.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du funderat på att lägga ut båda till försäljning?
Jag kan inte sälja båda. Jag måste behålla en. Jag har en sjuk mamma och handikappad bror som använder min lilla lägenhet och jag vill också att de ska bo hos mig i ett större hus. Jag har inte råd med huset nu på grund av de extrema räntorna så jag föredrar att de stannar i lägenheten tills det blir bättre. För närvarande är de månatliga kostnaderna för att driva denna lilla lägenhet mycket mindre jämfört med ett stort hus med höga räntor och månatliga kostnader som stiger varje dag.
 
Fairlane
throne rallolah skrev:
Jag har inte råd med huset nu på grund av de extrema räntorna så jag föredrar att de stannar i lägenheten tills det blir bättre.
Menar du att du inte har råd med räntorna pga dubbla bostäder eller att du inte har råd med räntorna för huset ens om lägenheten blir såld?

Om det är det senare borde banken aldrig gett dig ett lånelöfte eller lån för räntorna är långt ifrån extrema nu. Fortfarande rätt låga faktiskt om man har lite historik.

Oavsett så får du nog ställa in dig på en förlust här. Lagfart, pantbrev, mäklararvode och sjunkande priser för att jag inte ser hur det ska vara möjligt att sälja detta hus till högre pris än du köpt för. Tråkig situation, men man måste försöka vara realistisk.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
throne rallolah skrev:
Jag kan inte sälja båda. Jag måste behålla en. Jag har en sjuk mamma och handikappad bror som använder min lilla lägenhet och jag vill också att de ska bo hos mig i ett större hus. Jag har inte råd med huset nu på grund av de extrema räntorna så jag föredrar att de stannar i lägenheten tills det blir bättre. För närvarande är de månatliga kostnaderna för att driva denna lilla lägenhet mycket mindre jämfört med ett stort hus med höga räntor och månatliga kostnader som stiger varje dag.
Jag menade att du lägger ut båda till försäljning och väljer att sälja en av dom beroende på priset.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
throne
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att du inte har råd med räntorna pga dubbla bostäder eller att du inte har råd med räntorna för huset ens om lägenheten blir såld?

Om det är det senare borde banken aldrig gett dig ett lånelöfte eller lån för räntorna är långt ifrån extrema nu. Fortfarande rätt låga faktiskt om man har lite historik.

Oavsett så får du nog ställa in dig på en förlust här. Lagfart, pantbrev, mäklararvode och sjunkande priser för att jag inte ser hur det ska vara möjligt att sälja detta hus till högre pris än du köpt för. Tråkig situation, men man måste försöka vara realistisk.
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att du inte har råd med räntorna pga dubbla bostäder eller att du inte har råd med räntorna för huset ens om lägenheten blir såld?

Om det är det senare borde banken aldrig gett dig ett lånelöfte eller lån för räntorna är långt ifrån extrema nu. Fortfarande rätt låga faktiskt om man har lite historik.

Oavsett så får du nog ställa in dig på en förlust här. Lagfart, pantbrev, mäklararvode och sjunkande priser för att jag inte ser hur det ska vara möjligt att sälja detta hus till högre pris än du köpt för. Tråkig situation, men man måste försöka vara realistisk.
Jag har ett lånelöfte för några månader sedan men jag tror inte att räntorna är bundna till lånelöften. Jag tror att räntorna gäller när du accepterar banklåneerbjudandet och skriver under lånebrevet, eller har jag fel?!
 
Det lär framgå av avtalet. Men förmodligen står det att det är gällande listräntor minus rabatt. Då får du de nya räntorna när väl lånat tecknas. Enda gången man kan vara lite sur är om man fått bundna räntor. Vad Fairlane menar är att banken räknar med att du ska klara minst 6% ränta för att ge lånelöfte.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
throne
J Johan456 skrev:
Det lär framgå av avtalet. Men förmodligen står det att det är gällande listräntor minus rabatt. Då får du de nya räntorna när väl lånat tecknas. Enda gången man kan vara lite sur är om man fått bundna räntor. Vad Fairlane menar är att banken räknar med att du ska klara minst 6% ränta för att ge lånelöfte.
Det finns inget ord om räntor i mitt lånelöftebrev. Jag kollade precis nu.
 
Ok, då får du kolla runt
 
Fairlane
throne rallolah skrev:
Jag har ett lånelöfte för några månader sedan men jag tror inte att räntorna är bundna till lånelöften. Jag tror att räntorna gäller när du accepterar banklåneerbjudandet och skriver under lånebrevet, eller har jag fel?!
Det är riktigt att räntan sätts när lånet tecknas, inte när du får lånelöftet. Det är till och med så att banken inte är skyldig att låna ut det de gett ett löfte på.

Dock brukar ju banken räkna med att man ska klara en ränta på 7-8% så att räntan stigit nu till nivåer väldigt långt från 7-8% tyder på att du borde klara betala dem, men å andra sidan kanske du inte ens får lånet om du måste låna en miljon mer än du uppgett.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
throne rallolah skrev:
Jag kan inte sälja båda. Jag måste behålla en. Jag har en sjuk mamma och handikappad bror som använder min lilla lägenhet och jag vill också att de ska bo hos mig i ett större hus. Jag har inte råd med huset nu på grund av de extrema räntorna så jag föredrar att de stannar i lägenheten tills det blir bättre. För närvarande är de månatliga kostnaderna för att driva denna lilla lägenhet mycket mindre jämfört med ett stort hus med höga räntor och månatliga kostnader som stiger varje dag.
Men vad är det som gäller? Måste du ha x kr i vinst på lägenhetsförsäljningen för att ha råd att köpa huset? Måste du ha sålt lägenheten för att kunna tillträda huset? Eller har banken godkänt att du har både lägenhet och hus en period?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kommer banken bevilja lån så att du kan tillträda huset?
Eller kommer banken med hänsyn till det nya ränteläget och prisfall välja att dra tillbaka sitt lånelöfte?
Det är fullt tänkbart att du är i en värre situation än vad du tror.
Kan du inte betala för huset så kommer du få ersätta säljaren fullt ut för hans kostnader.
Blir huset sålt för 500.000 kr lägre belopp så är det du som måste betala denna halvmiljon, plus extra mäklarkostnad.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
throne rallolah skrev:
Jag kan inte sälja båda. Jag måste behålla en. Jag har en sjuk mamma och handikappad bror som använder min lilla lägenhet och jag vill också att de ska bo hos mig i ett större hus. Jag har inte råd med huset nu på grund av de extrema räntorna så jag föredrar att de stannar i lägenheten tills det blir bättre. För närvarande är de månatliga kostnaderna för att driva denna lilla lägenhet mycket mindre jämfört med ett stort hus med höga räntor och månatliga kostnader som stiger varje dag.
throne rallolah skrev:
Jag kan inte sälja båda. Jag måste behålla en. Jag har en sjuk mamma och handikappad bror som använder min lilla lägenhet och jag vill också att de ska bo hos mig i ett större hus. Jag har inte råd med huset nu på grund av de extrema räntorna så jag föredrar att de stannar i lägenheten tills det blir bättre. För närvarande är de månatliga kostnaderna för att driva denna lilla lägenhet mycket mindre jämfört med ett stort hus med höga räntor och månatliga kostnader som stiger varje dag.

Det är INTE någon extrem ränta nu.
Idag betalar man runt 3% netto i ränta för lån med upp till 5 års bindningstid.
Det HAR varit extrema räntor de senaste åren.
Extremt LÅGA.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.