throne
Hej.

Jag har köpt ett hus. Jag skrev på köpeavtalet med säljaren och jag får tillträde till huset i mitten av augusti. Som ni vet blir den ekonomiska situationen värre för varje dag. Räntorna skjuter i höjden och min nuvarande lägenhet säljs inte för det pris jag vill ha.

Jag vill inte säga upp köpavtalet. Jag ska köpa det nya huset men jag säljer det snart. Jag kommer inte att flytta till det nya huset och jag kommer att erbjuda det till försäljning och visning samma dag som jag får nycklarna.

Frågan behöver jag göra lagfarten och pantbrevet till det nya huset? Eller kan jag och den som ska köpa huset bara byta lagfart från gammal ägare till ny ägare med behov av att göra det dubbelt? Kan du ge mig råd om vad som är bättre för att minimera förlusterna i sådana här fall?

Mvh
Rami

Beklagar din svåra sits och förstår att det måste tära psykiskt. Samtidigt bör du fundera på om du inte kan ha kvar huset, du har ju faktiskt köpt det för att du vill bo där. Det finns tyvärr inget som säger att huset blir mer lättsålt än din lägenhet.

Jag tror tyvärr du måste erlägga lagfart och pantbrev. Annars äger du inte huset och det blir knepigt/går inte att sälja det. Pantbrev behöver dock den nya ägaren inte betala om hen inte ska låna mer än du.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
throne rallolah skrev:
Hej.

Jag har köpt ett hus. Jag skrev på köpeavtalet med säljaren och jag får tillträde till huset i mitten av augusti. Som ni vet blir den ekonomiska situationen värre för varje dag. Räntorna skjuter i höjden och min nuvarande lägenhet säljs inte för det pris jag vill ha.

Jag vill inte säga upp köpavtalet. Jag ska köpa det nya huset men jag säljer det snart. Jag kommer inte att flytta till det nya huset och jag kommer att erbjuda det till försäljning och visning samma dag som jag får nycklarna.

Frågan behöver jag göra lagfarten och pantbrevet till det nya huset? Eller kan jag och den som ska köpa huset bara byta lagfart från gammal ägare till ny ägare med behov av att göra det dubbelt? Kan du ge mig råd om vad som är bättre för att minimera förlusterna i sådana här fall?

Mvh
Rami
Ska du ta lån på nya huset så måste du ut med nya pantbrev om de gamla ägarna inte har pantbrev i belopp upp till ditt blivande lån.

Vad jag förstått av ovanstående intressanta länk innebär det också att TS måste finna ny köpare inom 3 månader vilket skulle kunna bli problematiskt.

• Gilla
throne
  • Laddar…
throne
M -MH- skrev:
Det finns något som heter transportköp.

[länk]
Börjar detta 3 månader från tillträde datum eller från köpeavtalets datum?

throne
yonna yonna skrev:
Vad jag förstått av ovanstående intressanta länk innebär det också att TS måste finna ny köpare inom 3 månader vilket skulle kunna bli problematiskt.
Inom 3 månder från vilken datum?

S
throne rallolah skrev:
Inom 3 månder från vilken datum?
3 månader från tillträdet

tänkt dock på att om du köper med finansiering så kräver bankerna att om du ska belåna huset så söker de lagfarten åt dig. Med andra ord ska du köra ett transportköpsavtal kommer ingen bank acceptera att du lånar på huset

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Det är bäst att diskutera fråga med mäklaren men det vettigaste är att läsa @Johan456 's råd.

Jhan456

throne
J Johan456 skrev:
Beklagar din svåra sits och förstår att det måste tära psykiskt. Samtidigt bör du fundera på om du inte kan ha kvar huset, du har ju faktiskt köpt det för att du vill bo där. Det finns tyvärr inget som säger att huset blir mer lättsålt än din lägenhet.

Jag tror tyvärr du måste erlägga lagfart och pantbrev. Annars äger du inte huset och det blir knepigt/går inte att sälja det. Pantbrev behöver dock den nya ägaren inte betala om hen inte ska låna mer än du.
Tack Johan. Precis som jag tänkte

Transportköp kräver som @-MH-:s länk visar att exakt samma köpeskilling betalas vid båda köpen. Det blir alltså de facto en fastprisförsäljning där du varken kan pruta eller ha budgivning. Osannolikt, men i teorin inte omöjligt.

Pantbrevskostnaden lär du inte komma ifrån om köpet ska finansieras med banklån. Banken kommer villkora finansieringen med att de får pantbrev med bästa rätt.

Så svaret på båda frågorna är i praktiken nej.

Är det under så kort tid och beroende på köpeskilling och dagens pantbrev kan säkert banken acceptera lån utan säkerhet, dvs. utan pantbrev på den del som överskrider befintligt pantbrev. Du får då en högre ränta och skjuter pantbrevet till nästa köpare.

throne rallolah skrev:
Hej.

Mvh
Rami
Du köper ett hus.
Du verkar inte ha några problem med finansiering eller åtminstone så undviker du helt och hållet att taka om att finansiering är ett problem.
Du kan inte sälja din lägenhet för önskat pris.
Då väljer Du att sälja ditt nyköpta hus och behålla lägenheten.
Varför köpte Du huset?

Att agera i panik är inte det bästa i nuläget! Djupt andetag, ta en kopp kaffe och fundera över läget.

Du får inte lägenheten såld till ditt önskade pris, men det finns alltså bud? Betyder budet/buden att du säljer med förlust eller att du kommer ha kvar lån efter försäljningen, eller innebär det bara att du inte fått den stora värdeökning du hoppats på?
Du har skrivit köpekontrakt på ett hus som du ville ha, och du ska betala ett pris som du ansåg huset vara värt och banken ansåg att du hade råd med.

Nu sjunker priserna på hus och lägenheter, och det är tyvärr troligt att om du behåller lägenheten och istället säljer huset - kommer den affären bli en förlust istället!
Har du tänkt på att det finns en fördel med att bo i ägd fastighet kontra bostadsrätt i dessa tider? I bostadsrätt betalar du avgift, och en stor del av den går till föreningens räntor och amorteringar. Nu höjs räntan, så inte bara blir ditt bolån dyrare, utan även föreningens lån och i förlängningen din månadsavgift.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Du köper ett hus.
Du verkar inte ha några problem med finansiering eller åtminstone så undviker du helt och hållet att taka om att finansiering är ett problem.
Du kan inte sälja din lägenhet för önskat pris.
Då väljer Du att sälja ditt nyköpta hus och behålla lägenheten.
Varför köpte Du huset?
Det är väl inte konstigt att inte ha råd med två boenden? Finns många anledningar till att vilja behålla lägenheten istället för huset i ett sånt läge som TS befinner sig i.

• Gilla
throne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.