Finns det brytare liknande jalusibrytare fast med en knapp, alltså en brytare av (på)/av/(på) typ?

Om det inte finns, är det tillåtet bygga sådan brytare själv, och vilka begränsningar får man isåfall (endast svagström)?

tommib
Så länge det är klenspänning kan du göra vad du vill. Risken är väl att någon tror att det är något som kan kopplas in i en normal elanläggning i framtiden. Om du bygger din specialbrytare och sen tar bort den när du flyttar så tror jag inte att någon kan klaga. Hur man ska bygga en dylik pryl är en annan fråga. Så vitt jag vet finns det inte som standardprodukt i någon av de vanliga serierna men jag kan förstås ha fel.

• Gilla
trattalask och 1 till
  • Laddar…
Är inte helt med på hur du menar. Ska det vara en dubbel brytare men den ena knappen ska vara återfjädrande? Det finns ju lösa impulsfjädrar att köpa så det är väl bara att köpa en dubbelbrytare och sätta fjäder på ena knappen? Ellet ska det bara vara en vanlig återfjädrande brytare? https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vipptryckknapp-trapp-vi

tommib
Tack för svar,
Ja det var liknande en sådan strömbrytare jag letade efter, men återfjädrande åt båda hållen, så att av är normalläget och nån av på lägena bara är aktiva så länge strömbrytaren trycks in åt det hållet.

Anledningen till frågan är att vi skissar lite på elsystemet till vårt nybygge inför möte med elektriker. Vi vill ha ett halv-intelligent hem, där alla brytare och uttag sitter i ett stjärnnät. Eftersom brytate och uttag kommer vara separerade så hade vi kunnat köra klenspänning (24V?) på brytarna, men det verkar bli lite mer komplicerat än vi tänkt oss :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.