84 573 läst ·
429 svar
85k läst
429 svar
Du vet att du bor i hus när...
Om det börjar regna när det är snö på taket är risken stor att snön absorberar vattnet, så beroende på hur man ser det blir antingen snön som redan ligger där tyngre eller så är det då samma vikt i snö men med extra vatten....P PeterH- skrev:
Faktiskt lätt att lura sig på, man tittar på taket och snömängden är samma, men efter några veckor inser man att första decimetern är snöslask som väger väldigt mycket.
Sen drar väl snön kanske åt sig fukt från omgivningen också om det är rätt förhållande antar jag.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det kanske var det här du tänker på:M mats_lindqvist skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/takdimensionering.287825/page-3#post-2666665
Men bara under förutsättning att inte spisfläkten " läcker". Om värmen från ugnen sakta läcker ut, stiger upp och försvinner ut i spisfläkten ( = ingen FTX ) , så är det bättre att släppa ut all värme i rummet på en gång ( förutsatt alltså ingen FTX och bra thermostater ).harry73 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Skulle den sluta läcka när ugnen svalnat då?HasseTeknik skrev:
Nej, men t.ex 5l/min. av 50 C luft, som sipprar ut från ugnen, går rakt upp och träffar då nornalt fläkten f.v.b rakt ut. Om du öppnar luckan helt får du t.ex. direkt 30 l 150 C luft ( + gradvis lägre) som sprider sig i rummet om läckaget i fläkten är t.ex. 5 l/ min.richardtenggren skrev:
Vinsten blir inte så stor, men det blir dock en vinst med att öppna hela luckan ( förutsatt att du har bra thermostater).
Fast det är bättre att ha elementen på max och justera på fjärrvärmecentralen. Då är det bara att skylla förändringar i inomhustemperaturen på eftersläpning i systemet beroende på temperaturförändringar uteIsakare skrev:
Kommer man lagom till lunch till fritidshuset och det är kallt, så tar man naturligtvis och avslutar med öppen lucka.H heimlaga skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg