richardtenggren
Det där hör nog hemma i tråden ”Du vet att du inte har studerat termodynamik när..” ;)

• Gilla
  • Haha
protorion och 12 till
  • Laddar…
P PeterH- skrev:
Tyngre? Vad menar du, att ett kilo snö väger mer som vatten?

Läs mer här: [länk]
Om det börjar regna när det är snö på taket är risken stor att snön absorberar vattnet, så beroende på hur man ser det blir antingen snön som redan ligger där tyngre eller så är det då samma vikt i snö men med extra vatten....
Faktiskt lätt att lura sig på, man tittar på taket och snömängden är samma, men efter några veckor inser man att första decimetern är snöslask som väger väldigt mycket.
Sen drar väl snön kanske åt sig fukt från omgivningen också om det är rätt förhållande antar jag.

• Haha
ricebridge
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är ju för att värma upp huset, men det är ett tankefel, för även om man stänger luckan kyls ugnen av, tar bara längre tid. Och all värme kommer i alla fall in i huset, och då är det bättre om den kommer ut fördelad över lite längre tid, då får man en jämnare temperatur.
Men bara under förutsättning att inte spisfläkten " läcker". Om värmen från ugnen sakta läcker ut, stiger upp och försvinner ut i spisfläkten ( = ingen FTX ) , så är det bättre att släppa ut all värme i rummet på en gång ( förutsatt alltså ingen FTX och bra thermostater ).

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men bara under förutsättning att inte spisfläkten " läcker"
Hur som, vi kör ofta med ugnsluckan på glänt efter användning.
För då går kylfläkten inte lika länge, och förstör inte hela måltiden.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Öppen ugnslucka är väl mera ett lägenhets fenomen, när hyresvärden snålar på värmen.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Och apropå det så vet man att man bor i eget hus, när man kan ha hur kallt/varmt man vill.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Och apropå det så vet man att man bor i eget hus, när man kan ha hur kallt/varmt man vill.
Har man en sambo stämmer inte riktigt det påståendet. ;)

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
richardtenggren
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men bara under förutsättning att inte spisfläkten " läcker". Om värmen från ugnen sakta läcker ut, stiger upp och försvinner ut i spisfläkten ( = ingen FTX ) , så är det bättre att släppa ut all värme i rummet på en gång ( förutsatt alltså ingen FTX och bra thermostater ).
Skulle den sluta läcka när ugnen svalnat då? ;)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Skulle den sluta läcka när ugnen svalnat då? ;)
Nej, men t.ex 5l/min. av 50 C luft, som sipprar ut från ugnen, går rakt upp och träffar då nornalt fläkten f.v.b rakt ut. Om du öppnar luckan helt får du t.ex. direkt 30 l 150 C luft ( + gradvis lägre) som sprider sig i rummet om läckaget i fläkten är t.ex. 5 l/ min.
Vinsten blir inte så stor, men det blir dock en vinst med att öppna hela luckan ( förutsatt att du har bra thermostater).

J Jerfed skrev:
Tänkte just lägga till den saken, vår åsikt skiljer 5 grader i sovrummet 17/22, när hon somnat :sleep: smyger jag upp och vrider av elementet :rolleyes:

• Haha
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tänkte just lägga till den saken, vår åsikt skiljer 5 grader i sovrummet 17/22, när hon somnat :sleep: smyger jag upp och vrider av elementet :rolleyes:
Fast det är bättre att ha elementen på max och justera på fjärrvärmecentralen. Då är det bara att skylla förändringar i inomhustemperaturen på eftersläpning i systemet beroende på temperaturförändringar ute :).

Öppen ugnslucka var väldigt bra då jag bodde i en stuiga med vedspis och klent värmesystem. Då jag kom från arbetet var det några plusgrader inomhus och så eldade jag upp värmen.

H heimlaga skrev:
Öppen ugnslucka var väldigt bra då jag bodde i en stuiga med vedspis och klent värmesystem. Då jag kom från arbetet var det några plusgrader inomhus och så eldade jag upp värmen.
Kommer man lagom till lunch till fritidshuset och det är kallt, så tar man naturligtvis och avslutar med öppen lucka.

J Jerfed skrev:
Tur man har fru istället och sliper dessa problem

• Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.