Rickard.
P PeterH- skrev:
Tyngre? Vad menar du, att ett kilo snö väger mer som vatten?

Läs mer här: [länk]
Haha vad väger mer 1 kg fjädrar eller 1kg sten? Såklart 1 kg fjädrar, för då ska du leva med resten av ditt liv vad du gjort mot dom stackars fåglarna.

Nä såklart blir det inte tyngre totalt sett, om det inte snöar mer. Men låt det vara plus några dagar så blir det mycket tyngre att skotta bort, även fast det egentligen är samma totalvikt.

• Gilla
Tokskalle och 2 till
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Jag hade en bekannt som åkte dit för fortkörning, och de bevisade detta med kort från trafikkameran. Frun i huset blev mäkta förvånad när hon upptäckte att det var en annan kvinna som satt i framsättet. Detta var länge sedan, kanske de bara visar föraren idag?
Passageraren maskeras på bilden numera men det kan vara illa nog att det sitter någon där alls vid den aktuella tidpunkten. ;)

• Gilla
Karldanaxel och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Jag har ingen egen erfarenhet, Youtube som gett mig all min (klart begränsade) kunskap om takrävar. Men har man 15 meter till nocken vill man nog inte jobba från marken. Den här modellen verkar funka bra till stora tak, men den kräver också att man är uppe på nocken.
[media]
Så galet tillfredsställande att se..

Rickard. Rickard.ag skrev:
Haha vad väger mer 1 kg fjädrar eller 1kg sten? Såklart 1 kg fjädrar, för då ska du leva med resten av ditt liv vad du gjort mot dom stackars fåglarna.

Nä såklart blir det inte tyngre totalt sett, om det inte snöar mer. Men låt det vara plus några dagar så blir det mycket tyngre att skotta bort, även fast det egentligen är samma totalvikt.
Regnar det på snö så blir det tyngre än om det regnar på ett rent tak. Så brukar jag tänka.
Jag litade på en snickare en gång och tog inte bort snön i tid på vår utbyggnad. Jag har fått riva ned 30 kvm innertak och jobbat med domkrafter och järn och gud vet vad för att få rätt på det igen... så mitt råd är att om man tvekar så ska man ta ned snön direkt.

Det kan vara en skröna men det sades när jag gick på Chalmers att en professor i hållfasthetslära byggde en carport, och när första snön kom, så rasade taket in...

• Haha
  • Gilla
FreddruS och 3 till
  • Laddar…
F fastighetsskötaren skrev:
....men de betalar om man håller på att skotta taket! Givetvis inte om det snöar 1,5 meter på en natt, och sedan går det 4 veckor innan nästa snö kommer och man först då går upp och skottar.
Det är ändå inte speciellt kul när logen rasar. Det står ett 30-tal bilar där, jag har mitt snickeri där, jag har min verkstad där och dessutom stallet.
Inte får jag full ersättning heller, logen är försäkrad för 1,6 miljoner, för de pengarna bygger man inte en ny loge med 1.100 kvadratmeter golvyta. Skulle jag försäkra den för fullvärde hade premien blivit helt galen.

M Mattias_Edeslatt skrev:
Något säger mig att den logen är byggd på den tiden man tog hänsyn till naturen och förhållanden innan man byggde. Eller om det är av nyare karaktär så har någon som faktiskt har vett planerat det hela....
Det är ungefär samma byggår på bägge. Min är byggd 1935 då den gamla logen brann ned efter ett blixtnedslag. Jag gissar på att man lagt den som den ligger för att få den som vindskydd på gården. Jag bor på en slätt och det blåser för det mesta, men på gården är det alltid stiltje.
De två logar i byn som rasat på grund av snölast har varit betydligt äldre än min, men legat i samma riktning.

Norrhyttan Norrhyttan skrev:
Det står ett 30-tal bilar där
:surprised:

...din bensinkostnad är i klassen med ett mindre lands bnp.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är iofs inte sant. Jag irriterar mig på det varje dag min fru kommit hem före mig.
Då har du för liten parkering!

• Gilla
yogi och 1 till
  • Laddar…
..man kan göra en Runar :cool:

Utsikt över en gräsmatta vid skymningen med stenläggning i förgrunden och två rådjur på avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rådjur som går i en snötäckt trädgård med träd och ett litet hus i bakgrunden.
Skapa konto

Vy från en träaltan utöver en öppen grön äng med en svensk flagga som fladdrar i förgrunden.
Skapa konto

Utsikt från ett fönster över snötäckt landskap och en trädäckad balkong i solljus.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
En Runar??

mexitegel mexitegel skrev:
En Runar??
Runar Sögaard som då var gift Med Carola sköt Rådjur från sovrumsfönstret eller liknande, vart ett jävla liv...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ser inga rådjur på sista bilden. :thinking:

Det är en ”efter”-bild kanske

• Gilla
  • Haha
Mattias_Edeslatt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.