Hej
Jag håller på att koppla ihop ett DSC pc1616 larm och har en undran om de dubbelbalanserade zonerna.
Om man lägger bara en magnetkontakt eller IR så ska det ligga ett 5.6k över kontakten och och ett 5,6k i serie.

Men hur blir det med tre magnetkontakter i serie, ska man lägga ett 5,6k över varje kontakt och och ett 5,6k i serie i sista kontakten?

Undrar lite var gränserna går på de resistansvärden som centralen tolkar som sabotage,larm mm.

Kan ni lysa upp höstmörkret med lite snabba svar så vore jag tacksam.

Anders

du kan minska motståndet till 1-2 k.. maxvärdet för vad som är falsklarm och larm ligger på 13k Och det krävs ca 1k skildnad för att centralen skall kunna avgöra om det är helt eller larm.

Så i ditt fall sätt 2 k på magneterna och 5,6k i serie totalt blir det bara 11,6k vilket är okej

Tack för ett utmärkt svar.
Har faktiskt ett gäng 1,8k hemma så de borde gå att använda dessa då.

Anders H

I en äldre installationsmanual finns en bra bild.

• dsc.jpg
Tack puttrix.

Precis den informationen som jag ville ha.
Fattar inte varför man har plockat bort detta.

Kan ju vara att man inte vill att privatpersoner ska installera larmen själv och denna information får säkert installationsfirmorna genom kurser mm.

Anders.H

Om man läser specifikationerna för zoningångarna och kan beräkna serie/parallell-koppling av motstånd lag så kan man med lätthet räkna ut dom kopplingar som visas på bilden och många fler. Det är väl det minsta man kan begära av en larminstallatör ;)

När jag installerade ett larm för länge sedan, i en lokal som jag hyrde, satte jag minst 10 magnetkontakter i samma slinga, en på varje fönster. Med den larmenheten skulle man inte ha några motstånd alls.

Det verkar lite bökigt om man bara kan ha max 3 kontakter per slinga pga motstånden.
Om man sätter 5.6k över varje kontakt borde det väl fungera med fler än 3?
De är ju NC (normally closed) så det är ju bara om flera aktiveras samtidigt
som man riskerar att hamna i området "avbrott/sabotage".
Vilken tjuv skulle kunna aktivera flera kontakter exakt samtidigt?

"Mission Impossible" ?

/Hasse

b_hasse skrev:
Det verkar lite bökigt om man bara kan ha max 3 kontakter per slinga pga motstånden.
Om man sätter 5.6k över varje kontakt borde det väl fungera med fler än 3?
De är ju NC (normally closed) så det är ju bara om flera aktiveras samtidigt
som man riskerar att hamna i området "avbrott/sabotage".
Vilken tjuv skulle kunna aktivera flera kontakter exakt samtidigt?

"Mission Impossible" ?

/Hasse
Njae inte riktigt ....

Det kan väl hända att man själv vill kunna öppna mer än 1 fönster/dörr samtidigt utan att ett sabotagelarm går.

Däremot så kan man koppla på ett annat sätt om man vill ha fler än 3st.

Om man har en så kritisk anläggning att man dubbelbalanserar så har man troligen bara en dörr eller möjligen en vägg med fönster i samma rum på samma slinga ändå.

Jag nöjer mig med enkelbalanserat eftersom jag inte släpper in okända när det är avlarmat - blir det sabotagelarm när det är pålarmat så är det iaf = inbrott på zonen.

Ju färre objekt på varje slinga desto lättare att felsöka och desto snabbare lokaliserar man inbrottet/katten/whatever.

En enkel regel är att det skall bara finnas 1 larmgivare/sektion.. men inga regler utan undantag. Har man exempelvis 10 fönster på rad så väljer man att ha säg 3 sektioner för dessa (Om man kan se alla punkter samtidigt) Fönster i olika rum - olika sektioner.

Förenklar felsökning bra mycket att ha denna regel.

En befintlig regel (SSF 130:7) säger att endast en enhet (detektor) får anslutas till samma adress eller sektion.
Undantaget magnetkontakter samt glaskross- och vibrationsdetektorer utan analysator där man får ansluta upp till 6 st enheter per sektion. Dessa ska placeras så att sektionerna är naturligt avgränsade (i samma rum alltså, som frohike skriver).

Sen måste man inte följa dessa regler när man sätter upp larm hemma hos sig själv, men de har skrivits av en speciell anledning - Erfarenhet! De kan iaf användas som riktlinjer, tips och råd!

Glöm bara inte att dokumentera allt ni gör i era anläggningar, en dag kommer det någon som ska ta över larmet och då är det inte säkert att ni kommer ihåg allt... :confused:

Jag tycker dessutom att om centralapparaten har stöd för dubbelbalansering så ska man använda det.

Skaffa en större anläggning om inte sektionsplatserna räcker till. Det upptäcker man redan när man projekterar anläggningen! Det är alltid bättre att ha sektionplatser lediga när man är klar istället för att knö in för många detektorer på samma sektion.

Icke centralanslutna larm har igentligen inga lagar att följa, kräver inga behörigheter att installera. SSF 130:7 är inga regler utan en norm. Det skall man komma ihåg att en norm är inget krav att följa sålänge det inte finns en kravställare. Först då blir det en regel
Kravställare i sammanhanget är den som möjligtvis beställer eller ett försäkringsbolag.

larmlagen gäller larm kopplade mot central (sec, sos mfl) Dvs installerat av polisgodkänd installatör.

Redigerat:
Visst, visst - man måste inte följa normer, regler eller vad man väljer att kalla dem!

Men de är nedskrivna av en anledning och som jag även sa i inlägget så måste man inte följa dem vid installation av "icke centralanslutna larm".

Och om man i en framtid vill ansluta sig mot en larmcentral så underlättar det om man från början har installerat anläggningen på ett "rekommenderat" sätt (eller vad jag ska kalla det).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.