1 004 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Enhandschuck. Svår att dra åt och lossa
Sida 1 av 2
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Har flera maskiner med samma problem. När man drar åt eller lossar chucken så snurrar allting. När man snurrat ett tag så verkar den fatta och låser axeln så att man kan dra åt eller lossa chucken. Finns det något att göra åt saken?
brukar hålla i chucken med ena handen och låta motorn dra åt respektive lossa chucken. sitter den fast och motorn inte orkar får manlåsa motorn med en isolerad mejsel in mellan fläktbladen.Discharged skrev:
men är chucken fastskruvad ordentligt??
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Ja, man hör att motor och allt snurrar, så det är inte så att man gängar chucken.rakt09 skrev:
Tack för dina tips, kan vara bra för nån annan med samma problem, det är mha att köra maskinen jag gör ibland, men det är lite frustrerande när maskiner strular. Detta verkar vara ett så vanligt fel också, eftersom jag har haft det på samtliga mina maskiner med enhandschuck.
Funderar på att byta märke och se om det hjälper.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
BOSCH?
/W
/W
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Tack för svaret. Inom familjen har vi ett antal GSR/GSB18V-45/55/65/90C som använts flitigt under lång tid med undantag av 65:an som jag köpt i höst. Så just denna får jag kolla noga då. De övriga har aldrig krånglat. Just 65:an skall ju bli Bosch nya storsäljare enligt mångaDischarged skrev:
ska man alltså tolka det som att själva chucken är defekt? isf är en ny och bättre chuck på inköpslistan.Discharged skrev:
Ja, man hör att motor och allt snurrar, så det är inte så att man gängar chucken.
Tack för dina tips, kan vara bra för nån annan med samma problem, det är mha att köra maskinen jag gör ibland, men det är lite frustrerande när maskiner strular. Detta verkar vara ett så vanligt fel också, eftersom jag har haft det på samtliga mina maskiner med enhandschuck.
Funderar på att byta märke och se om det hjälper.
eller är det drivningen mellan motor och chuck??
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Nä, chucken i sig är det väl inte, om jag förstår konstruktionen rätt, eller?rakt09 skrev:
Tänk såhär: när motorn snurrar så skall axeln och därmed även chucken snurra, det är alla överens om, annars är maskinen kass.
Men när du snurrar på chucken, så skall motorn och axeln vara still, annars kan du inte dra åt eller lossa chucken.
Gamla chuckar var tvådelade, där du höll i båda delarna av chucken och skruvade. Där fanns inget lås mot axeln.
Nya chuckar är bara en del på, tanken är att motorns axel skall låsas på plats, när du snurrar på chucken. Jag har antagit att detta görs innanför chucken, på axel eller i växellåda. Men det skulle kunna vara fel uppfattat av mig. Det är i alla fall detta som är problemet.
Man kan precis som tidigare i tråden skrivits; hålla fast chucken med ena handen medan man trycker igång maskinen med andra, då kan man lossa och skruva åt chucken. Med andra ord, vända konstruktionen. Axel snurrar men chucken är still.
jag får då snarare intrycket att din maskin är ok??
som jag skrev tidigare manövreras en chuck som har ett enda grepp, med själva maskinen. man håller chucken stilla med handen, och öppnar eller stänger chucken med hjälp av motorn.
ett alternativ är att med en smal mejsel blockera motorn via fläkthjulet i en av ventilationsöppningarna, och med handen då istället vrida på chucken.
men det kan förstås inträffa det felet att förbindelsen mellan motor och chuck är trasig eller bruten...
som jag skrev tidigare manövreras en chuck som har ett enda grepp, med själva maskinen. man håller chucken stilla med handen, och öppnar eller stänger chucken med hjälp av motorn.
ett alternativ är att med en smal mejsel blockera motorn via fläkthjulet i en av ventilationsöppningarna, och med handen då istället vrida på chucken.
men det kan förstås inträffa det felet att förbindelsen mellan motor och chuck är trasig eller bruten...
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Här håller jag inte med dig, och ditt resonemang om att låsa fläkthjulet med en mejsel kan du nog själv inse är inte så som tillverkarna tänkt att man skall göra.rakt09 skrev:
jag får då snarare intrycket att din maskin är ok??
som jag skrev tidigare manövreras en chuck som har ett enda grepp, med själva maskinen. man håller chucken stilla med handen, och öppnar eller stänger chucken med hjälp av motorn.
ett alternativ är att med en smal mejsel blockera motorn via fläkthjulet i en av ventilationsöppningarna, och med handen då istället vrida på chucken.
men det kan förstås inträffa det felet att förbindelsen mellan motor och chuck är trasig eller bruten...
Manövrering av chucken skall man naturligtvis inte heller göra med hjälp av att köra maskinen, en sådan lösning hade aldrig godkänts ur säkerhetssynpunkt, jämför med att sätta dit ny skiva på vinkelslipen genom att hålla i skivan och köra maskinen lite sakta...
Sen att det går, det är en annan sak och inte det min fråga gäller.
Åter till min grundfråga, kan man reparera detta? Är låsningen en del av chuckens konstruktion så det hjälper att byta den, eller sitter problemet innanför chucken, allså på axel / växellåda eller liknande?
så klart fläkttricket inte är det normala idag när alla borrmaskiner kan backas. men satte man i äldre tid en så kallad snabbchuck på borrmaskinen fanns ofta bara en smal ring att hålla emot när man skulle lossa chucken.Discharged skrev:
Här håller jag inte med dig, och ditt resonemang om att låsa fläkthjulet med en mejsel kan du nog själv inse är inte så som tillverkarna tänkt att man skall göra.
Manövrering av chucken skall man naturligtvis inte heller göra med hjälp av att köra maskinen, en sådan lösning hade aldrig godkänts ur säkerhetssynpunkt, jämför med att sätta dit ny skiva på vinkelslipen genom att hålla i skivan och köra maskinen lite sakta...
Sen att det går, det är en annan sak och inte det min fråga gäller.
Åter till min grundfråga, kan man reparera detta? Är låsningen en del av chuckens konstruktion så det hjälper att byta den, eller sitter problemet innanför chucken, allså på axel / växellåda eller liknande?
på vinkelslipen finns en spärr. ungefär samma effekt som det inofficiella fläkttricket. rakslipar och dremlar med eller utan chuck har det vanligen också.
kom att tänka på att din maskin kanske har en momentbegränsare? står den på lägsta inställning blir det inte mycket till motstånd när du vrider chuckringen.
hoppas du får till det.
Vad bra för mig att det finns fler som har problem med detta. Jag har en 55 som köptes för 2 år sedan på Bauhaus som då och då har krånglar genom att chucken bara snurrat runt när jag försökt öppna eller stänga den.
Idag var det betydligt värre eftersom chucken var stilla fast motorn snurrade. Oturligt så fungerade den igen precis när jag gått tillbaka för att byta till en annan skruvdragare. Får hoppas att det återkommer snart så att det går att påvisa felet vid reklamationen.
Idag var det betydligt värre eftersom chucken var stilla fast motorn snurrade. Oturligt så fungerade den igen precis när jag gått tillbaka för att byta till en annan skruvdragare. Får hoppas att det återkommer snart så att det går att påvisa felet vid reklamationen.
Redigerat: