Hejsan gott folk,

Måste bara fråga om råd här. Så här ser det ut i vårt badrum (duschen):

En duschblandare med synliga vattendroppar på undersidan i ett badrum med kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På undersidan så droppar det som man kan se på följande bild:

Vägg i badrum med kakelplattor och en droppande vattenkran ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det som är fel? Är det blandaren det är fel på? Vill helst inte skruva loss metalplattan då det sitter silikon runt om förutom på undersidan. Vad gör man här?

Ingen som har lite input? :(

Om vattnet kommer inifrån luckan måste du ju skruva upp. Inga problem att skära bort silikon och sedan sätta nytt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om vattnet kommer inifrån luckan måste du ju skruva upp. Inga problem att skära bort silikon och sedan sätta nytt.
Hej Jonatan,

Tack för svar! Jag är bara rädd att jag kanske förstör tätskiktet men är kanske överdrivet ”nojjg” här? Och yes - jag har tummen mitt i handen (detta är ingen överdrift).

BirgitS
Om det är rätt utfört ska "lådan" innanför luckan vara på insidan av tätskiktet. Om det inte är så är det dags att sluta duscha där.

Slutar det droppa efter en stund? Eller droppar det hela tiden?

Om det slutar så är det kanske bara lite vatten som letar sig in under dusch och sen dräneras ut. Kan också vara läcka på utgående ledning från blandare.

Om det är hela tiden läcker blandaren eller inkommande ledning.

Skulle föreslå att du kontaktar en rörmokaren om du som du säger har tummen mitt i handen.

Silikon mellan plattan och väggen är inte en del av tätskiktet. Det går att skrapa bort, rengöra och lägga ny sen när arbetet är klart. Såna inbyggda blndare ska sitta i en tät box i väggen som är ansluten mot tätskiktet som sitter bakom kaklet.

T Tosse skrev:
Slutar det droppa efter en stund? Eller droppar det hela tiden?

Om det slutar så är det kanske bara lite vatten som letar sig in under dusch och sen dräneras ut. Kan också vara läcka på utgående ledning från blandare.

Om det är hela tiden läcker blandaren eller inkommande ledning.

Skulle föreslå att du kontaktar en rörmokaren om du som du säger har tummen mitt i handen.

Silikon mellan plattan och väggen är inte en del av tätskiktet. Det går att skrapa bort, rengöra och lägga ny sen när arbetet är klart. Såna inbyggda blndare ska sitta i en tät box i väggen som är ansluten mot tätskiktet som sitter bakom kaklet.

Hejsan Tosse,

Det droppar en stund (1-3 timmar kanske) efter att man har duschat och sen slutar det. Ex har vi duschat på kvällen så finns det inga spår av något droppande nästa morgon. Då är det torrt och fint där. Har dock märkt att takduschen ibland har vatten på ”taket” så nånting är fel där.

Tidigare har jag aldrig märkt av att det har droppat sådär men det var ca 1,5 år sen vi flyttade in här. Får bli till att ringa en rörmokare som kommer hit och tittar. Jag är tyvärr helt oduglig till allt sånt här...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.