Vi hade spolning av avloppen i fastigheten. Jag har relativt ny avloppsstam, 6(?)år. Det har funkat bra tills spolningskillarna var här. Nu droppar/rinner det i bildar pöl efter spolning. Kommer från anslutningen till stammen, och inte högre upp mot själva hon var jag kan se - detta också eftersom killarna endast demonterat nedre anslutning o inte övre anslutningar för åtkomst av spolning.

4 gånger jag har nu rengjort o kollat packningarna. Nu 4:e gången har jag också flyttat fram slangens svarta o-ring från spår 2 till spår 1, alltså längst ut på slangen. Om det nu skulle göra någon nytta.

Behöver jag byta den oranga damasken? Eller avloppets svarta tätningsring?

Det verkar inte vara någon lutning på det vågräta röret, är det anledning till läcka? ...men det har inte läckt innan.

Lite förbryllad faktiskt. Packningarna verkar ju annars i bra skick och inte så väldigt gamla, ska väl hålla betydligt längre. Damasken är dock lite använd ut men bor vara funktionsduglig eller är den deformerad? Man kan se på den att den är svart "hela vägen" och troligen inte hållt tätt(?)

Kanske aningen deformerade damask då anslutningen i helhet ligger med viss snedvridande kraft från ho'ns anslutningsslang(?) ..men tveksamt. Är det obefintlig lutning som är boven?

Anslutningen var en gång i tiden med "mjuk" så flexaslangen låg i en annan riktning. Sen ville jag få plats med lådor o vred slangapparaturen till en annan position, varpå den fick en mer spänd form.

Tips?

• Anslutning avloppsrör med synlig orange o-ring och vit koppling ovanpå en rosa trasa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av avloppsrörsanslutning med svart tätningsring och smuts, omgivet av vitt material, över en rosa trasa.
    Skapa konto
  • Avloppsrörsanlutning med orange damask och svart o-ring, hålls av en hand över en rosa trasa, visar eventuell läcka efter spolning.
    Skapa konto
  • Närbild på en grå slang med en svart o-ring nära en anslutning; en hand justerar positionen på o-ringen.
    Skapa konto
  • Hand håller i en orange avloppsdamask med svart gummitätning, synlig slitage. Texturerad golvyta i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En avloppsslang och en blöt pöl på ett vitt golv visas. Slangen ligger ovanpå en grå trasa.
    Skapa konto
  • Diskbänkens avloppsanslutning med grå avloppsslang och rör under diskhon, fokus på möjlig läcka vid anslutning.
    Skapa konto
Redigerat:
Krilleman
Dracula Dracula skrev:
Vi hade spolning av avloppen i fastigheten. Jag har relativt ny avloppsstam, 6(?)år. Det har funkat bra tills spolningskillarna var här. Nu droppar/rinner det i bildar pöl efter spolning. Kommer från anslutningen till stammen, och inte högre upp mot själva hon var jag kan se - detta också eftersom killarna endast demonterat nedre anslutning o inte övre anslutningar för åtkomst av spolning.
Dåligt utfört från första början, orange gummibussning på liggandes ledning som är i spänn = Illa.

Men det är oerhört enkelt och billigt att åtgärda.

Åk till närmsta bygglada och införskaffa dig en 88,5º böj i dimension 75.
Samt en förminskning 75x50.

29,90 + 29,90 på Biltema tex.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...opp-graa-75-mm/avloppsboj-87-75-mm-2000058976
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...m/avloppsror-forminskning-75-50-mm-2000058986

Smörj gummipackningarna med tex YES diskmedel om du inte har Glidex hemma.

Kapa den flexibla slangen efter nya längden så övergången (den som passar på den flexibla slangen) passar fint i 50mm änden på förminskningen som nu pekar uppåt
.
Kasta den orangea gummibussningen.

Klart!

Flexibelt avloppsrör med orange gummibussning under diskbänk, föreslagen åtgärd markerad med röd och grön linje för ombyggnation.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Dåligt utfört från första början, orange gummibussning på liggandes ledning som är i spänn = Illa.

[länk]
[länk]

Kapa den flexibla slangen efter nya längden så övergången (den som passar på den flexibla slangen) passar fint i 50mm änden på förminskningen som nu pekar uppåt
.

Klart!

[bild]
Tack! En böj låter ju som klart vettig lösning och bör ju ha varit där från början. Jag börjar ana att det kanske var ursprungstanken men killarna som satt nya avloppet måttade fel och fick helt enkelt inte plats med böjen. Det är nämligen supertajt mellan avloppsrör och skåpstommens botten! Får inte ens in en disktrasa emellan.

Men förminskningen kanske inte behövs?(Om jag nu not förmodan lyckas få på en böj) ...eftersom jag har den oranga damasken som redan har en invändig förminskning.

Ska böjens krage sitta i riktning mot avloppsröret eller mot flexslangen? ... eftersom kragen kan vara för bred för att få plats i mitt skåps botten.

Det ser ut som att kragen ska sitta upptill, och motsatt sida ska in i avloppsröret.

• Avloppsböj 87 grader, 75 mm i grå plast med en bred krage, idealisk för användning i avloppssystem.
    Skapa konto
  • Grå 75 mm avloppsböj med krage, pris 29,90 kr exkl. moms. Från Jula, visas med produktnamn och recensioner.
    Skapa konto
Släta änden in i röret och "kragen" uppåt mot bänken

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
H HSP skrev:
Släta änden in i röret och "kragen" uppåt mot bänken
Toppen. Då kommer det få plats att ansluta.

Är det krav att ha en lodrät anslutning?

Slänger ut en till fråga : jag söker en hård botten av plåt att lägga i skåpets botten. Typ 1mm tjock, med eller utan struktur. Detta för att skydda mot slitage - lådor o eventuellt vattenspill.

Hittar dock inget,är efter googlande, men ser aluminium(?)-mattor. Jag vill inte ha något med klister, utan måste kunna frigöra enkelt när inspektionslucka behöver öppnas. Tips?

• Metallfolie på skåpsbotten under diskho för skydd mot slitage och vattenskador, med rullar av materialet bredvid.
    Skapa konto
Krilleman Krilleman skrev:

[länk]
[länk]

.

Klart!

[bild]
Nya frågor uppstår :)

Jag har fixat en böj. Satt dit den med hjälp av diskmedel. Googlar sen o läser att diskmedel inte är optimalt. Lämnar oljig hinna o kanske därför inte hålla tätt. BS tänker jag. Men petig som jag är tänker jag att lika bra vara på säkra sidan. Drar ut böjen, ...inte lätt men det gick efter mycket lirkande.

Glidex är siliconbaserat. Varför jag funderar på om intim-glidmedel kan vara lämpligt. Tydligen finns det siliconbaserat och även vattenbaserad. Tyvärr den jag hade hemma var vattenbaserad. Men duger det för intima delar så kan det ju knappast vara skadligt för gummitätning i rör 😆. Sen om förmågan att hålla tätt vet jag ej. Har Silicon-glid den förmågan?

Vertikala rör kanske inte lika viktigt, men i mitt fall ligger det alltid vatten i den vågräta röret. Därför lite nojig.

Följdfråga ang stående vatten. När jag tittar in i röret, mot stammen, så undrar jag om allt är som det ska. För mig verkar det knas att det är en skarv mot stammen. Ett avloppssystem ska väl vara fritt från stoppande skarvar? Eller är det ett undantag man måste acceptera i anslutning till den lodräta stammen? ..inte konstigt jag får stående vatten mer än nödvändigt.

• Insida av ett avloppsrör med mörka avlagringar och en orange pil inritad mot en skarv i röret.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.